InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Jozef openbaart zijn identiteit

Joodse Bijbel: Jozef openbaart zijn identiteit

Joodse Bijbel: Jozef openbaart zijn identiteit Opnieuw test Jozef zijn broers. In hoeverre zijn ze bereid zichzelf op te offeren voor de ander? Jozef laat zijn 'magische' beker in de zak van Benjamin leggen. Wanneer de broers vertrekken worden ze ingehaald door de opzichter. De broers zijn in een shock wanneer blijkt dat Benjamin de beker heeft 'gestolen'. Juda pleit voor Benjamin en is bereid op diens plek als slaaf over te nemen. Dan weet Jozef dat zijn broers echt zijn veranderd en hij maakt zijn identiteit bekend.

Jozef test zijn broers

Jozef wil nog steeds zien of de broers bereid zijn zichzelf voor de ander op te offeren. Na de maaltijd vertelt hij de opzichter de zakken van zijn broers met provisie te vullen en opnieuw het geld boven op te leggen. Zijn eigen 'magische' beker laat hij leggen in de zak van Benjamin. De opzichter voert Jozefs bevel uit. De volgende ochtend vertrekken de broers richting Kanaän, blij dat alles zo voorspoedig is verlopen.

Nauwelijks nadat ze de stad uit zijn komt de opzichter achter hen aan en beschuldigt hen van het stelen van de 'goddelijke' beker van zijn meester. Wat ondankbaar voor de vriendelijkheid waarmee hij hen behandeld heeft. Zij protesteren tevergeefs en herinneren hem eraan dat zij zelfs het geld van de vorige keer teruggebracht hebben. Waarom zouden ze iets stelen van zijn meester? Zij gaan ermee akkoord dat hun spullen worden onderzocht en zij zeggen dat als één van hen de kop heeft gestolen hij zal sterven en dat de anderen als slaaf zullen dienen. De opzichter zegt echter dat alleen de dief gestraft zal worden en dat de anderen vrij naar huis kunnen reizen.

Overtuigd van hun onschuld pakken de broers hun spullen uit. De zoektocht begint met de oudste en eindigt bij de jongste. Wanneer de zak van Benjamin wordt geopend, zijn de broers in een shock. Zij kunnen niet geloven dat Benjamin de dief is. De broers zijn wanhopig en besluiten bij elkaar te blijven. Hoe anders was dat toen ze Jozef verkochten. Alle broers keren naar Egypte terug en proberen de onschuldige Benjamin te redden.

Juda pleit voor Benjamin

Wanneer de broers terugkeren naar Jozef vallen ze voor hem op hun knieën en verklaren onschuldig te zijn. Ze begrijpen niet hoe zoiets kan gebeuren. Ze denken dat een straf is voor hun zonden. Ze zijn bereid allemaal slaaf te worden.

Maar Jozef weigert hun aanbod en zegt dat degene die in bezit is van de kop slaaf moet blijven en dat de anderen kunnen terugkeren naar Kanaän.

Dan stapt Juda naar voren en begint voor Benjamin te pleiten. Juda beschuldigt de harde bestuurder van een complot. Hij waarschuwt hem van de ongewone kracht van de zonen van Jakob. Jozef antwoordt dat zijn 'goddelijke' beker hem verteld heeft dat twee van hen een hele stad hebben vernietigd, maar dat hij niet onder de indruk is.

Dan verandert Juda van tactiek en doet een beroep op Jozefs hart. Hij vertelt het hele verhaal van Jakob en zijn twee geliefde zonen van zijn geliefde vrouw Rachel. Juda vertelt over zijn vaders verdriet toen één van hen verdwenen was. Hij zegt dat ze zonder Benjamin thuis zouden komen, hun bejaarde vader dit niet zou overleven. Uiteindelijk biedt Juda zichzelf aan in de plaats van Benjamin. Hij is een veel betere slaaf dan Benjamin.

Jozef openbaart zichzelf

Jozef is er nu zeker van dat zijn broers zijn veranderd en dat ze liever zullen sterven dan dat ze Benjamin als slaaf uitleveren. Jozef weet dat hij zijn broers nu kan vergeven en dat hij niet langer wordt gehaat. Dan barst Jozef in snikken uit en zegt in het Hebreeuws: "Ik ben Jozef! Leeft mijn vader nog?"

De broers staan perplex en zijn niet in staat om te antwoorden. Jozef vertelt hen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat ze hem als slaaf verkocht hebben. Het was G'ds wil om hem naar Egypte te sturen om hun familie zo te redden van de hongersnood. Dan vertelt hij hen het nieuws aan Jakob te vertellen en te zeggen dat hij nog steeds dezelfde Jozef is gebleven ondanks het goddeloze milieu waarin hij verkeert. Dan verzoekt hij zijn vader met zijn huishouding om naar Egypte te komen. Zij kunnen zich vestigen in de provincie Goshen. Daar zal hij voor hen zorgen. Dan omhelst Jozef al zijn broers.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe test Jozef zijn broers?
  2. Op welke wijze pleit Juda voor Benjamin?
  3. Waarom openbaart Jozef zichzelf aan zijn broers?
  4. Waarom was het G'ds wil dat Jozef naar Egypte ging?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben?In zijn zegeningen aan zijn kinderen voor zijn dood, wees Jakob aan ieder van hen hun rol in de formatie van de joodse n…
Torastudie 54: Jozef en zijn broers - Genesis 45Torastudie 54: Jozef en zijn broers - Genesis 45In Genesis 45 maakt Jozef zich bekend aan zijn broers. Volgens Rebbe Schneerson loopt het conflict tussen Jozef en zijn…
Joodse Bijbel: Jakob en zijn familie naar EgypteJoodse Bijbel: Jakob en zijn familie naar EgypteJakob is overdonderd wanneer hij van zijn zoons verneemt dat Jozef nog in leven is. Hij aanvaardt de uitnodiging om in E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Jozef openbaart zijn identiteit"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!