Joodse Bijbel: Jozef openbaart identiteit aan zijn broers

Joodse Bijbel: Jozef openbaart identiteit aan zijn broers Opnieuw test Jozef zijn broers. In hoeverre zijn ze bereid zichzelf op te offeren voor de ander? Jozef laat zijn 'magische' beker in de zak van Benjamin leggen. Wanneer de broers vertrekken worden ze ingehaald door de opzichter. De broers zijn in een shock wanneer blijkt dat Benjamin de beker heeft 'gestolen'. Juda pleit voor Benjamin en is bereid op diens plek als slaaf over te nemen. Dan weet Jozef dat zijn broers echt zijn veranderd en hij maakt zijn identiteit bekend.

Joodse Bijbel met commentaar van Rashi

Jozef test zijn broers

Jozef wil nog steeds zien of de broers bereid zijn zichzelf voor de ander op te offeren. Na de maaltijd vertelt hij de opzichter de zakken van zijn broers met provisie te vullen en opnieuw het geld boven op te leggen. Zijn eigen 'magische' beker laat hij leggen in de zak van Benjamin. De opzichter voert Jozefs bevel uit. De volgende ochtend vertrekken de broers richting Kanaän, blij dat alles zo voorspoedig is verlopen.

Nauwelijks nadat ze de stad uit zijn komt de opzichter achter hen aan en beschuldigt hen van het stelen van de 'goddelijke' beker van zijn meester. Wat ondankbaar voor de vriendelijkheid waarmee hij hen behandeld heeft. Zij protesteren tevergeefs en herinneren hem eraan dat zij zelfs het geld van de vorige keer teruggebracht hebben. Waarom zouden ze iets stelen van zijn meester? Zij gaan ermee akkoord dat hun spullen worden onderzocht en zij zeggen dat als één van hen de kop heeft gestolen hij zal sterven en dat de anderen als slaaf zullen dienen. De opzichter zegt echter dat alleen de dief gestraft zal worden en dat de anderen vrij naar huis kunnen reizen. Genesis 44:10: En hij zei: "Nu inderdaad, zo is het zoals je hebt gesproken. [Maar] degene bij wie het wordt gevonden, zal mijn slaaf zijn, en je zult worden vrijgesproken."

Commentaar van Rashi Genesis 44:10

En hij zei: "Nu inderdaad ...": Inderdaad, volgens de wet, is het zoals u hebt gesproken, dat u allemaal aansprakelijk bent in deze kwestie. D.w.z., [als er] tien mensen zijn, [en] in het bezit van één een gestolen artikel wordt gevonden, ze worden allemaal opgesloten. Ik zal u echter niet behandelen volgens de strikte letter van de wet. [In plaats daarvan alleen] "degene bij wie hij (de beker) wordt gevonden, zal mijn slaaf zijn." - [uit Genesis Rabbah 92:7]

Overtuigd van hun onschuld pakken de broers hun spullen uit. De zoektocht begint met de oudste en eindigt bij de jongste. Wanneer de zak van Benjamin wordt geopend, zijn de broers in een shock. Zij kunnen niet geloven dat Benjamin de dief is. De broers zijn wanhopig en besluiten bij elkaar te blijven. Hoe anders was dat toen ze Jozef verkochten. Alle broers keren naar Egypte terug en proberen de onschuldige Benjamin te redden.

Juda pleit voor Benjamin

Wanneer de broers terugkeren naar Jozef vallen ze voor hem op hun knieën en verklaren onschuldig te zijn. Ze begrijpen niet hoe zoiets kan gebeuren. Ze denken dat een straf is voor hun zonden. Ze zijn bereid allemaal slaaf te worden.

Maar Jozef weigert hun aanbod en zegt dat degene die in bezit is van de kop slaaf moet blijven en dat de anderen kunnen terugkeren naar Kanaän.

Dan stapt Juda naar voren en begint voor Benjamin te pleiten. Juda beschuldigt de harde bestuurder van een complot. Hij waarschuwt hem van de ongewone kracht van de zonen van Jakob. Jozef antwoordt dat zijn 'goddelijke' beker hem verteld heeft dat twee van hen een hele stad hebben vernietigd, maar dat hij niet onder de indruk is. Genesis 44:16: En Juda zei: "Wat zullen we tegen mijn meester zeggen? Wat zullen we spreken en hoe zullen we onszelf vrijspreken? G'd heeft de ongerechtigheid van uw dienaren gevonden, zie, wij zijn de dienaren van mijn heer, zowel wij als degene in wiens bezit de beker is gevonden."

Commentaar van Rashi Genesis 44:16

G'd heeft gevonden: we weten dat we niet hebben gezondigd, maar dit is afkomstig van de Alomtegenwoordige om dit over ons te brengen. De schuldeiser heeft een plek gevonden om zijn schuld te innen. - [uit Gen. Rabbah 92: 9]

en hoe zullen we onszelf vrijwaren: Hebreeuws נִצְטַדָּק, een uitdrukking van rechtvaardigheid (צֶדֶק). Evenzo, elk woord waarvan de radicaal begint met een "zaddi", en moet worden gebruikt in de vorm van "hithpa'el" of "nithpa'el" (de reflexieve stem), wordt een "teth" vervangen door de "tav". [van de "hithpa'el"] en het wordt niet voor de eerste letter van de radicaal geplaatst, maar in het midden van de radicale letters. Bijv. "Zullen wij onszelf vrijspreken (נִצְטַדָּק)", van de wortel צדק gerechtigheid; "was doorweekt (יִצְטַבַּע)" (Daniël 4:30), van de wortel צבע, om te doordrenken; "en vermomd als ambassadeurs (וַיִצְטַיָרוּ) ”(Jozua 9: 4), uit de wortel van“ een getrouwe afgezant (צִיר) ”(Spreuken 13:17);“ we namen… voor onze voorziening (הִצְטַיַדְנוּ) ”(Jozua 9:12) uit de wortel van "voorzieningen (צֵידָה) voor de weg" (Genesis 42:25). [In tegenstelling, in het geval van] een woord waarvan de radicaal begint met een 'sammech' of 'sin', wanneer het wordt gebruikt in de 'hith-pa'el', [het is] een 'tav' [dat ] scheidt de letters van de radicaal, bijv. "en de sprinkhaan zal zichzelf voortslepen (וְיִסְתַּבֵּל)" (Prediker 12:5), van de wortel kcx; "Ik keek (מִסְתַּכֵּל) naar deze hoorns" (Daniël 7:8), van de wortel סכל "En de inzettingen van Omri zullen in acht worden genomen (וְיִשְׁתַּמֵר)" (Micha 6:16), van de wortel שׁמר "en hij die zich afkeert van het kwaad wordt als waanzinnig beschouwd (מִשְׁתּוֹלֵל)" (Jesaja 59:15), van de wortel van "Hij leidt raadgevers weg met waanzin (שׁוֹלָל)" (Job 12:17); "betreedt (מִסְתּוֹלֵל) Mijn volk" (Exodus 9:17), van de wortel van "een weg dat wordt niet betreden (סְלוּלָה) ”(Jeremia 18:15).

Dan verandert Juda van tactiek en doet een beroep op Jozefs hart. Hij vertelt het hele verhaal van Jakob en zijn twee geliefde zonen van zijn geliefde vrouw Rachel. Juda vertelt over zijn vaders verdriet toen één van hen verdwenen was. Hij zegt dat ze zonder Benjamin thuis zouden komen, hun bejaarde vader dit niet zou overleven. Uiteindelijk biedt Juda zichzelf aan in de plaats van Benjamin. Hij is een veel betere slaaf dan Benjamin.

Jozef openbaart zichzelf

Jozef is er nu zeker van dat zijn broers zijn veranderd en dat ze liever zullen sterven dan dat ze Benjamin als slaaf uitleveren. Jozef weet dat hij zijn broers nu kan vergeven en dat hij niet langer wordt gehaat. Dan barst Jozef in snikken uit en zegt in het Hebreeuws: "Ik ben Jozef! Leeft mijn vader nog?"

De broers staan perplex en zijn niet in staat om te antwoorden. Jozef vertelt hen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat ze hem als slaaf verkocht hebben. Het was G'ds wil om hem naar Egypte te sturen om hun familie zo te redden van de hongersnood. Dan vertelt hij hen het nieuws aan Jakob te vertellen en te zeggen dat hij nog steeds dezelfde Jozef is gebleven ondanks het goddeloze milieu waarin hij verkeert. Dan verzoekt hij zijn vader met zijn huishouding om naar Egypte te komen. Zij kunnen zich vestigen in de provincie Goshen. Daar zal hij voor hen zorgen. Dan omhelst Jozef al zijn broers. Genesis 45:14: En hij viel om de hals van zijn broer Benjamin en weende, en Benjamin weende om zijn hals.

Commentaar van Rashi Genesis 45:14

En hij viel om de nek van zijn broer Benjamin en huilde: om de twee heiligdommen die voorbestemd waren om op het grondgebied van Benjamin te zijn en uiteindelijk zouden worden vernietigd. [Van Meg. 16b]

en Benjamin huilde om zijn nek: want de tabernakel van Silo, die voorbestemd was om in Jozefs grondgebied te zijn, maar uiteindelijk zou worden vernietigd. [Van Meg. 16b, Gen. Rabbah 93:12]

Samenvatting - vragen

  1. Hoe test Jozef zijn broers?
  2. Op welke wijze pleit Juda voor Benjamin?
  3. Waarom openbaart Jozef zichzelf aan zijn broers?
  4. Waarom was het G'ds wil dat Jozef naar Egypte ging?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie: Studiehuis in Egypte - Genesis 46Torastudie: Studiehuis in Egypte - Genesis 46In Genesis 46 wordt verteld dat Jakob naar Egypte verhuist en Juda vooruit stuurt om een studiehuis te vestigen voor het…
Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben?In zijn zegeningen aan zijn kinderen voor zijn dood, wees Jakob aan ieder van hen hun rol in de formatie van de joodse n…
Torastudie: Jozef en zijn broers - Genesis 45Torastudie: Jozef en zijn broers - Genesis 45In Genesis 45 maakt Jozef zich bekend aan zijn broers. Volgens Rebbe Schneerson loopt het conflict tussen Jozef en zijn…
De twee dromen van Jozef (Genesis 37) en hun betekenisDe twee dromen van Jozef (Genesis 37) en hun betekenisGenesis 37 beschrijft de twee dromen die Jozef krijgt. In de eerste droom buigen de elf graanschoven van zijn broers voo…

De Nadere ReformatieNa de Synode van Dordrecht (1618-1619) hadden velen in de kerk het idee dat de reformatie áf was. De Dordtse Synode zag…
Waarom de Synode van Dordrecht?Lang duurde het voor de Staten-generaal een synode bijeenriepen; de Synode van Dordrecht. Een kerkelijke vergadering die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 17-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!