InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar Egypte

Joodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar Egypte

Joodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar Egypte Omdat de hongersnood nog niet voorbij is in Kanaän wordt Jakob wel gedwongen om zijn zonen samen met Benjamin terug te laten keren naar Egypte om opnieuw voedsel te halen. Juda staat in voor de veiligheid van Benjamin. Wanneer ze in Egypte aankomen, ontvangt Jozef hen allervriendelijkst. De broers hebben echter nog steeds niet door dat het Jozef is, ondanks dat hij hen bij hun naam noemt en hen aan tafel plaatst in volgorde van hun leeftijd.

Juda getuigt voor Benjamin

De provisies zijn opgebruikt en het huishouden van Jakob wordt opnieuw bedreigd. Jakob vraagt zijn zonen terug te keren naar Egypte om voedsel te kopen: "Als u onze broeder met ons mee laten trekken dan zullen we naar Egypte gaan", zegt Juda. "De man waarschuwde ons herhaaldelijk dat wij zijn aangezicht niet zullen zien als onze broeder niet bij ons is."

Jakob verbergt zijn grote angst voor Benjamins veiligheid niet en uiteindelijk getuigt Juda met zijn eigen leven voor de veiligheid van de jongen. Omdat de hongersnood de hele huishouding bedreigt kan Jakob het vertrek van zijn zonen naar Egypte niet uitstellen en hij staat toe dat Benjamin met hen meegaat. Hij zegt tegen zijn zonen het geld terug te geven dat ze in hun zakken hebben gevonden en adviseert hen wat mooie cadeaus mee te nemen voor de heerser van Egypte. Dan zegent hij ze en stuurt ze op weg.

Een vriendelijker ontvangst

Wanneer de broers voor Jozef verschijnen en Jozef ziet dat Benjamin aanwezig is, vertelt hij zijn vertegenwoordiger ze in het huis te brengen en een maaltijd voor hen klaar te maken. De man doet dit. Jozefs broers vinden het vreemd dat ze zo onverwachts vriendelijk worden ontvangen. Zij benaderen de opzichter en vertellen hem over het geld dat in hun zakken lag toen zij de eerste keer voedsel kochten. Zij vertellen hem dat ze het geld komen terugbrengen, samen met wat extra geld voor nieuwe aankopen. De opzichter zegt dat het geld een gift van G'd was. Dan laat hij Simeon brengen. Simeon vertelt hen hoe goed hij is behandeld. Opgelucht gaan ze met z'n allen aan tafel zitten.

Jakob

Wanneer Jozef arriveert, geven de broers hem allerlei cadeaus van Jakob. Hij begroet hen beleefd en informeert naar hun oude vader. Dan heet Jozef Benjamin welkom. Maar Jozef wordt overmand door emoties en moet zich terugtrekken zodat zijn broers de tranen in zijn ogen niet zien.

Feestmaal

Dan keert hij naar zijn broers terug en heeft de leiding over het feestmaal. Voor de eerste keer sinds ze Jozef verkocht hebben voelen de broers zich echt gelukkig, hoewel ze niet weten dat ze alle twaalf samen zijn. Alleen Jozef weet dit en hij denkt hoe goed het is voor zijn broers om in vrede en harmonie te leven!

Jozef verrast zijn broers

Jozef verrast hen met kennis over hun leven. Hij plaatst de broers in volgorde van hun leeftijd en noemt hen bij hun naam. Hij doet alsof hij de kennis krijgt via een 'goddelijk kop' dat hij tegen zijn oor houdt waardoor hij vele geheimen te horen krijgt. Na de maaltijd geeft hij hen cadeaus. Benjamin krijgt vijf keer zoveel.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom staat Jakob toe dat Benjamin meegaat naar Egypte?
  2. Hoe ontvangt Jozef zijn broers?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar Egypte"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!