InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Jozef als bestuurder van Egypte

Joodse Bijbel: Jozef als bestuurder van Egypte

Joodse Bijbel: Jozef als bestuurder van Egypte Jozef komt vrij uit de gevangenis wanneer de Farao hem vraagt zijn dromen te verklaren. Met hulp van G'd vertelt Jozef wat de dromen van de Farao betekenen. Egypte zal zeven jaren in welvaart leven. Daarna zullen zeven jaren van hongersnood aanbreken. Er is een wijs bestuurder nodig die Egypte door de crisis heen leidt. De Farao stelt vervolgens Jozef als bestuurder van Egypte aan. Deze loodst Egypte door de zeven vette en zeven magere jaren heen.

De dromen van Farao

Twee jaar nadat Jozef de dromen van de schenker en de bakker heeft verklaard, heeft de Farao een vreemde droom. Eerst ziet hij zeven mooie vette koeien uit de Nijl komen en op de oevers grazen. Daarna komen zeven lelijke magere koeien uit het water en eten de vette koeien op. Farao wordt wakker maar valt daarna weer spoedig in slaap. Ditmaal ziet hij in zijn droom zeven mooie dikken aren die uit één halm voortkomen; daarna zeven dunne aren die de zeven dikke aren verslinden. Deze dromen baren Farao zorgen en hij roept alle tovenaars, astrologen en wijzen van zijn land en vraagt om een juiste interpretatie van zijn dromen. Maar wat ze ook proberen, het geeft de Farao geen voldoening.

Uiteindelijke herinnert de schenker zich Jozef en hoe hij bewezen had een ware uitlegger van dromen te zijn. Hij vertelt dit aan de Farao. Deze laat onmiddellijk Jozef uit de gevangenis halen.

Jozef verklaart de dromen van Farao

Jozef is 30 jaar oud wanneer hij voor de Farao verschijnt. Wanneer Farao hem verteld dat hij heeft gehoord dat Jozef goed dromen kan verklaren, antwoordt Jozef bescheiden dat de wijsheid niet van hem komt maar van G'd. Dan vertelt Farao zijn dromen aan Jozef en Jozef weet dat G'd hem onmiddellijk de betekenis duidelijk maakt.

Jozef vertelt Farao dat beide dromen dezelfde betekenis hebben en dat G'd Farao wenst te vertellen wat hij moet doen. Er zullen zeven jaar van overvloed zijn in Egypte, gevolgd door zeven jaar van honger. De honger zal zo groot zijn dat de overvloed van de voorafgaande jaren geheel opgeslokt zullen worden. Het feit dat Farao twee keer over hetzelfde droomde betekent dat G'd heeft besloten dat zijn droom in de nabije toekomst bewaarheid zal worden. Het is nu de taak aan de Farao om een verstandige man te vinden die het land bestuurt gedurende de jaren van overvloed zodat voldoende voorraad wordt opgeslagen om de catastrofe het hoofd te kunnen bieden.

Jozef wordt aangewezen als bestuurder van Egypte

De uitleg en advies van Jozef maken diepe indruk op de Farao en zijn ministerraad. Farao is van mening dat Jozef de beste man is om Egypte te besturen. Hij wijst onmiddellijk Jozef aan als bestuurder. Jozef krijgt een koninklijke mantel, een ring en een gouden ketting. In zijn koninklijke strijdwagen wordt Jozef, die nu een Egyptische naam krijgt, Tzophenath Paneach, door het land geleid. Jozef is erg populair onder de Egyptische bevolking.

Jozef aan de slag als bestuurder

Jozef voert een strak beleid aangaande de voedselvoorziening. De zeven jaren van overvloed beginnen onmiddellijk en overal in het land richt Jozef voorraadschuren op. Hij koopt het overschot op de markt op en slaat het op in de voorraadschuren. De mensen volgen het voorbeeld van Jozef op want zij geloven dat de voorspelling zal uitkomen. Maar omdat de mensen het voedsel niet lang opslaan, zijn de voorraden al snel op voordat de jaren van honger komen.

De zeven vette jaren zijn voorbij en de jaren van honger beginnen. Het hele land is nu afhankelijk van het voedsel dat de de overheid heeft opgespaard. In ruil voor voedsel verkopen de mensen hun vee en land. Zo komt al het land in bezit van de Farao en alle mensen werken nu voor hem.

Samenvatting - vragen

  1. Wat voor droom heeft de Farao?
  2. Waarom lukt het Jozef wel en de tovenaars van de Farao niet om de dromen van de Farao te verklaren?
  3. Wat vertelt Jozef over de droom van de Farao?
  4. Waarom wordt Jozef aangesteld als bestuurder van de Egypte?
  5. Hoe pakt Jozef het probleem van de hongersnood aan?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Droom van de Farao - visie van de Lubavitcher rebbeDroom van de Farao - visie van de Lubavitcher rebbeEn zie, uit de rivier stegen zeven koeien, schoon van uiterlijk en gezond van vlees, en gingen weiden in het oever gras.…
Joodse Bijbel: Jozefs broers komen naar EgypteJoodse Bijbel: Jozefs broers komen naar EgypteOmdat er ook hongersnood heerst in Kanaän, gaan de broers van Jozef op weg naar Egypte om er graan te halen. Jozef verwa…
Joodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar EgypteJoodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar EgypteOmdat de hongersnood nog niet voorbij is in Kanaän wordt Jakob wel gedwongen om zijn zonen samen met Benjamin terug te l…
Musical: Joseph and the amazing technicolor dreamcoatMusical: Joseph and the amazing technicolor dreamcoatHet beroemde verhaal van Jozef in het oude Egypte is omgetoverd tot een musical vol kleur die dagelijks voor uitverkocht…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Jozef als bestuurder van Egypte"

Reactie

M., 03-10-2012 01:01 #1
Aan de zeven jaren van een dubbele oogst zijn zeven jaren van een gewone oogst aan vooraf gegaan, waarvan Jozef een vijfde deel apart moest houden voor de jaren waneer er geen oogst was, deze duurde ook zeven jaar (totaal dus 21 jaar). Dus als ik het in een getal moet aangeven zeven jaren van 100, zeven van 160 en zeven van 40 dus 300 gedeeld door 3 =100. Waarom nou een vijfde deel en niet de helft van die dubbele oogst?
Nou dat volk in Egypte moest wel leren dat de God van Israel de enige waren God is en niet de God van de Nijl, De Farao werd toen in die dage ook als een God gezien. Alleen als het Economisch verkeerd ging werd het door het volk wel om gebracht. Dus zo te zien is er niets nieuws onder de zon wat nog niet is gebeurd. Wij hebben roof bouw gepleegd en niks weggelegd voor slechte jaren en nu Bijbels gezien vanaf 2008 nog 38 jaren duren ( dus totaal 42 vanaf 2008 beken) Kijk maar naar Japan waar ze al 22 jaar bezig zijn, en de rente ook lager is als 0%. Dat de crises die we nu kunnen wist ik al vanaf 1993 niet door mezelf maar om die enige en waarachtige God die dat bekend maakt aan zijn gelovige. Reactie infoteur, 05-10-2012
Misschien kan dit u meer verduidelijken: http://goo.gl/gjfLB

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!