InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De synagoge: interieur, belangrijke personen en boeken

De synagoge: interieur, belangrijke personen en boeken

De synagoge: interieur, belangrijke personen en boeken De synagoge (sjoel) kent haar eigen specifieke interieur (aron-hakodesj, paroget, sefer-Tora, mappa, malboesj, amoed, biema, jad, neer-tamied), belangrijke personen (de rabbijn, de gazan, de koree, de gabbaj, de sjammasj) en boeken (het goemasj, de sidoer (tefille), het magzor). In dit artikel worden alle termen uitgelegd aan de hand van het boek Badèrech van rabbijn ing. Vorst.

Het interieur van de synagoge (sjoel)

aron-hakodesj

Dit is de kast waarin de Tora-rollen liggen. De kast staat geplaatst richting Jeruzalem. In Jeruzalem is de kast geplaatst in de richting van de Tempelberg waar ooit de Tempel stond.

paroget

Dit is het gordijn dat hangt voor de aron-hakodesj.

sefer-Tora

Dit is de Tora-rol met de vijf boeken van Mozes. De rollen zijn met de hand beschreven.

mappa en malboesj

Deze zijn om de sefer-Tora gewikkeld. Ze zijn meestal versierd met een zilveren schild en een kroon of twee siertorens.

amoed

De lessenaar voor de gazan die voor of rechts van de aron-hakodesj staat.

biema (almemmor)

Dit is de verhoging waar vandaan de Tora wordt voorgelezen.

jad

Het aanwijsstokje dat gebruikt wordt voor het lezen uit de Tora. Het heeft de vorm van een hand.

neer-tamied

Dit is het eeuwig brandend licht, o.a. om de zevenarmige kandelaar in de Tempel te herinneren.

Belangrijke personen in de synagoge (sjoel)

de rabbijn

Deze kijkt of de sjoeldienst en het gebed aan de eisen voldoen, conform de Sjoegan Aroeg. Ook zorgt hij er voor dat de sfeer zodanig is dat innerlijke gevoelens die de woorden van het gebed moeten bezielen, kunnen worden opgewekt en versterkt.

de gazan = de voorzanger

Deze leidt de gebeden. Hij staat bij de amoed.

de koree = de persoon die uit het sefer-Tora voorleest

De Tora kent 54 sidrot. Iedere Sjabbat leest meen één sidra die uit zeven par'sjijot bestaat. De koree laaint vanaf de biema de sidra.

de gabbaj

Deze regelt de algemene gang van zaken in de sjoel. Hij bepaalt wie er voorleest, wie de aron-hakodesj opent, etc. Ook vangt hij vreemdelingen op en regelt dat ze bijvoorbeeld kunnen eten bij gastgezinnen.

de sjammasj

Dit is de assistent van de gabbaj.

Boeken in de synagoge (sjoel)

het goemasj

Alle vijf boeken van Mozes.

de sidoer = tefille

Dit is het gebedenboek met ochtend-, middag- en avondgebeden, het bensjen en verschillende beragot.

het magzor

Het gebedenboek voor een speciaal feest. Zo bestaan er meerdere magzoriem.

Hoe denkt u over de synagoge? Geef uw mening!

Bent u ooit wel eens in een synagoge geweest? Zo ja, tijdens een dienst? Wat vindt u van de sfeer? Wat valt u op qua verschillen met bijvoorbeeld een kerk en een moskee?

Geef uw mening weer onderaan in het reactieblokje!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezinHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik de syn…
De synagoge: de gebedsdienst en het voorlezen uit de ToraDe synagoge: de gebedsdienst en het voorlezen uit de ToraHet gebed is de dienst van het hart. Vaak doen we het privé maar in een gemeenschap is het beter. Vaak wordt tijdens het…
Toerisme Israël: SynagogenVoor religieuze Joden zijn synagogen heel belangrijk. In Israël zijn een aantal belangrijke historische synagogen te bew…
De synagoge: bouwstijl, architectuur, inrichting en dienstDe synagoge: bouwstijl, architectuur, inrichting en dienstEr is van oude synagogen niet veel bekend over de bouwstijl en architectuur. Men veronderstelt dat ze werden gebouwd vol…
Bezienswaardigheden in Praag - Joodse WijkBezienswaardigheden in Praag - Joodse WijkIn de middeleeuwen kende Praag twee zich onderscheidende Joodse gemeenschappen; Joden uit het westen vestigen zich rond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De synagoge: interieur, belangrijke personen en boeken"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Synagoge
Schrijf mee!