Waarom dragen Joodse mannen een kippa (keppeltje)?

Waarom dragen Joodse mannen een kippa (keppeltje)? Een kippa is een keppeltje. In het Jiddisch zeggen we yarmulke. Religieuze Joden dragen een kippa op het hoofd uit respect voor G'd, wanneer we bidden, de naam van G'd uitspreken tijdens een zegen, gedurende studie en in de synagoge of jesjiva (Joodse religieuze school). In feite komt het er op neer dat de kippa dag en nacht gedragen moet worden. De kippa stamt uit Bijbelse tijden waar de priesters verplicht waren hun hoofd te bedekken. In Europa en Nederland neemt het antisemitisme anno 2018 weer toe waardoor steeds meer Joodse mannen en jongens besluiten om niet meer in het openbaar een keppeltje te dragen. Zij dragen een ander niet opvallend hooddeksel.

Geen Bijbels gebod

Kleine kinderen wordt al geleerd een kippa te dragen. Joodse mannen en jongens dragen een kippa altijd als een symbool van hun bewustzijn en onderwerping aan een hogere entiteit. Dit voorschrift staat niet in de Bijbel of de Talmoed. Het is echter de eeuwen door een traditie geworden zodat het op den duur een halachisch voorschrift werd. Zelfs degenen die niet altijd een kippa dragen zullen hun hoofd bedekken bij religieuze diensten, een begraafplaats, een sjiva huis (rouwenden), of een trouwerij.

Veel Joodse mannen en jongens dragen een kippa zelfs als ze een hoed dragen. Dit wordt gedaan omdat de hoed uit beleefdheid kan worden afgenomen en zo het hoofd toch bedekt blijft.

Chassidische Joden dragen een zwarte kippa. Andere Joden dragen gekleurde kippot (meervoud van kippa). Tijdens de Hoge feestdagen (nieuwjaar, Grote Verzoendag) dragen vele witte kippot. Sommige hebben een kippa met een heel mooi ontwerp.

Waarom zou ik mijn hoofd bedekken als ik weet dat G'd in mijn hart en geest zit?

Een kippa is zoiets als een trouwring. Als je een trouwring draagt betekent dat dat je bij iemand hoort. Ook al hou je de hele tijd van iemand is dat geen reden om geen trouwring meer te dragen. Een ring is ook een teken aan anderen dat ze niet in het huwelijk moeten gaan stoken. Wanneer je een goed huwelijk hebt draag je de ring met trots omdat je weet dat er iemand is die van je houdt.

Zo is het ook met de kippa. Alleen een erg heilig persoon is zich constant bewust dat G'd altijd aanwezig is. De rest van ons heeft een herinnering nodig. Het is tevens een teken om onszelf te identificeren als Joden en dat we tot iemand of iets behoren. Tevens dragen Joden het met trots omdat ze een diepe liefhebbende relatie met G'd hebben.

Waarom dragen vrouwen geen kippa? Hoe identificeren vrouwen zich?

De vrouwelijke ziel is veel meer afgestemd op G'd en hebben dus geen herinnering nodig. Mannen hebben meer rituelen nodig om de mannelijke ego te verfijnen. Vrouwen hebben deze rituelen niet nodig omdat ze gevoeliger zijn.

Discussie over keppeltje dragen - visie van Rabbijn Evers

Rabbijn Evers noemt vier redenen waarom Joodse mannen een keppeltje moeten dragen en niet moeten toegeven aan de druk van buitenaf.
  1. Het keppeltje toont solidariteit met het Joodse volk en Israël.
  2. Het is een religieus-politiek statement: dit ben ik en dit wil ik. Er zijn verschillende soorten keppeltjes die aangeven bij welke stroming binnen het Jodendom je behoort.
  3. De keppel wil de Joodse integriteit bevorderen.
  4. Een keppeltje bedekt het verstand. Ondanks dat de mens zeer intelligent is, schaamt het zich dat het zo weinig van de wereld heeft gemaakt.

Is het dragen van een keppeltje wel veilig?

In Europa en Nederland neemt het antisemitisme anno 2018 weer toe en daarom besluiten steeds meer Joodse mannen en jongens om niet meer in het openbaar een keppeltje te dragen uit angst te worden aangevallen. In plaats daarvan dragen ze een andere hoofdbedekking die minder opvallend is.

Veel Nederlandse Joden durven niet openlijk Joods te zijn anno 2018

Uit onderzoek van Een Vandaag op 26 november 2018 blijkt dat veel Nederlandse Joden niet openlijk Joods durven te zijn. Dit uit zich o.a. door het niet dragen van een keppeltje op straat. Meestal wordt dan nog een petje erover heen gedaan zodat de kippa niet zichtbaar is. Ruben Vis van het NIK schrijft op de website: "Joden die een keppel dragen zijn schaars, Joden die op straat een keppel dragen zijn als de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Maar Joden met een overontwikkeld sociaal onveiligheidsgevoel, een groter gevoel van onbehagen, ja die zijn er en met reden. We hebben het meegemaakt. Nou ja, zij die het hebben meegemaakt hebben de angst en de ervaring te zijn verraden door hun omgeving, aan ons overgedragen. De poll van Een Vandaag brengt hun percentage in beeld en heeft blootgelegd dat de Shoa weliswaar bijna 75 jaar achter ons ligt, de vermoorden vermoord zijn en de groep van weinige overlevenden stervend is, maar dat de effecten nog springlevend zijn."

Op Joods.nl houdt David Beesemer een pleidooi om een keer allemaal met een keppel op de straat op te gaan. Dit om de angst te overwinnen omdat angst een slechte raadgever is. Ruben Vis zegt ook dat Joden zich niet door angst moeten laten leiden. Ze moeten zelfbewuste Joden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenJoods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenIn Deuteronomium 6:7 wordt de Israëlieten opgedragen om hun kinderen de woorden van God in te prenten en met hen er zove…
Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongenBar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongenOp dertienjarige leeftijd bereikt de Joodse jongen de godsdienstige volwassenheid. Dit wordt "Bar Mitswa" (zoon van het…
Boekrecensie: Joodse identiteit  Prof. dr. I.B.H. AbramrecensieBoekrecensie: Joodse identiteit Prof. dr. I.B.H. AbramOver Joodse identiteit is altijd veel te doen. Prof. dr. I.B.H. Abram heeft er een boekje over geschreven. Hij definieer…
Geschiedenis Jodendom: Moderne stromingen -Haskala/ReformGeschiedenis Jodendom: Moderne stromingen -Haskala/ReformNaast Mozes Mendelssohn, die veel tegenstand van orthodoxe Joden ondervond, waren er mensen die eveneens voor de Verlich…

De synagoge: interieur, belangrijke personen en boekenDe synagoge: interieur, belangrijke personen en boekenDe synagoge (sjoel) kent haar eigen specifieke interieur (aron-hakodesj, paroget, sefer-Tora, mappa, malboesj, amoed, bi…
Joodse Bijbel: Jakob keert naar Kanaän terugJoodse Bijbel: Jakob keert naar Kanaän terugJakob keert terug naar Kanaän. Hij vertrekt in het geheim omdat hij bang is dat zijn oom Laban hem niet wil laten gaan.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JoshMB, Pixabay
  • Chabad
  • https://nos.nl/artikel/2228002-slachtoffer-berlijn-ik-droeg-keppeltje-als-test-voor-antisemitisme.html
  • https://nos.nl/artikel/2228780-duitse-joodse-raad-draag-op-straat-geen-keppeltje.html
  • https://nos.nl/artikel/2229042-mijn-buurvrouw-is-joods-ik-draag-dit-keppeltje-voor-haar.html
  • http://www.nik.nl/2018/11/ik-heb-een-keppel-op/
  • https://www.trouw.nl/opinie/vier-redenen-waarom-de-keppel-zo-belangrijk-is-voor-joden~ab51fa42/
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie