InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Religieuze plicht Joodse man een kippa (keppeltje) te dragen

Religieuze plicht Joodse man een kippa (keppeltje) te dragen

Religieuze plicht Joodse man een kippa (keppeltje) te dragen Een kippa is een keppeltje. In het Jiddisch zeggen we yarmulke. Religieuze Joden dragen een kippa op het hoofd uit respect voor G'd, wanneer we bidden, de naam van G'd uitspreken tijdens een zegen, gedurende studie en in de synagoge of jesjiva (Joodse religieuze school). In feite komt het er op neer dat de kippa dag en nacht gedragen moet worden. De kippa stamt uit Bijbelse tijden waar de priesters verplicht waren hun hoofd te bedekken. In Europa en Nederland neemt het antisemitisme anno 2018 weer toe waardoor steeds meer Joodse mannen en jongens besluiten om niet meer in het openbaar een keppeltje te dragen. Zij dragen een ander niet opvallend hooddeksel.

Geen Bijbels gebod

Kleine kinderen wordt al geleerd een kippa te dragen. Joodse mannen en jongens dragen een kippa altijd als een symbool van hun bewustzijn en onderwerping aan een hogere entiteit. Dit voorschrift staat niet in de Bijbel of de Talmoed. Het is echter de eeuwen door een traditie geworden zodat het op den duur een halachisch voorschrift werd. Zelfs degenen die niet altijd een kippa dragen zullen hun hoofd bedekken bij religieuze diensten, een begraafplaats, een sjiva huis (rouwenden), of een trouwerij.

Veel Joodse mannen en jongens dragen een kippa zelfs als ze een hoed dragen. Dit wordt gedaan omdat de hoed uit beleefdheid kan worden afgenomen en zo het hoofd toch bedekt blijft.

Chassidische Joden dragen een zwarte kippa. Andere Joden dragen gekleurde kippot (meervoud van kippa). Tijdens de Hoge feestdagen (nieuwjaar, Grote Verzoendag) dragen vele witte kippot. Sommige hebben een kippa met een heel mooi ontwerp.

Waarom zou ik mijn hoofd bedekken als ik weet dat G'd in mijn hart en geest zit?

Een kippa is zoiets als een trouwring. Als je een trouwring draagt betekent dat dat je bij iemand hoort. Ook al hou je de hele tijd van iemand is dat geen reden om geen trouwring meer te dragen. Een ring is ook een teken aan anderen dat ze niet in het huwelijk moeten gaan stoken. Wanneer je een goed huwelijk hebt draag je de ring met trots omdat je weet dat er iemand is die van je houdt.

Zo is het ook met de kippa. Alleen een erg heilig persoon is zich constant bewust dat G'd altijd aanwezig is. De rest van ons heeft een herinnering nodig. Het is tevens een teken om onszelf te identificeren als Joden en dat we tot iemand of iets behoren. Tevens dragen Joden het met trots omdat ze een diepe liefhebbende relatie met G'd hebben.

Waarom dragen vrouwen geen kippa? Hoe identificeren vrouwen zich?

De vrouwelijke ziel is veel meer afgestemd op G'd en hebben dus geen herinnering nodig. Mannen hebben meer rituelen nodig om de mannelijke ego te verfijnen. Vrouwen hebben deze rituelen niet nodig omdat ze gevoeliger zijn.

Is het dragen van een keppeltje wel veilig?

In Europa en Nederland neemt het antisemitisme anno 2018 weer toe en daarom besluiten steeds meer Joodse mannen en jongens om niet meer in het openbaar een keppeltje te dragen uit angst te worden aangevallen. In plaats daarvan dragen ze een andere hoofdbedekking die minder opvallend is.

Aanval op man die keppeltje draagt in Berlijn 2018

In Duitsland is in april 2018 een man aangevallen die een keppeltje droeg. Het gaat om Adam Armush die zegt dat hij een Israëliër is uit een Arabische familie. Hij wilde kijken of het dragen van een kippa leidt tot antisemitisme omdat een vriend van hem vertelde dat het in Berlijn onveilig is om een keppeltje te dragen. Toen hij en een Duitse vriend die ook een keppeltje droeg, werden aangevallen, besloot hij het met zijn mobieltje te filmen, zegt hij in een interview. Armush zette een video van de aanval met een riem door drie Arabische mannen online. De zaak leidde tot veel ophef in Duitsland. De Centrale Joodse Raad in Duitsland raadt Joden af om in grote steden nog langer een keppeltje te dragen op straat. Het Opperrabbinaat in Israël is het daar niet mee eens. Zij vindt dat Joden gewoon met een keppeltje op straat moeten kunnen lopen in Duitsland. Kan dit niet dat is het beter dat ze naar Israël verhuizen, aldus het rabbinaat. In Berlijn en vier andere Duitse steden zijn op 25 april 2018 duizenden mensen met keppeltjes de straat op gegaan om solidariteit te tonen met Joden.

Veel Nederlandse Joden durven niet openlijk Joods te zijn anno 2018

Uit onderzoek van Een Vandaag op 26 november 2018 blijkt dat veel Nederlandse Joden niet openlijk Joods durven te zijn. Dit uit zich o.a. door het niet dragen van een keppeltje op straat. Meestal wordt dan nog een petje erover heen gedaan zodat de kippa niet zichtbaar is. Ruben Vis van het NIK schrijft op de website: "Joden die een keppel dragen zijn schaars, Joden die op straat een keppel dragen zijn als de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Maar Joden met een overontwikkeld sociaal onveiligheidsgevoel, een groter gevoel van onbehagen, ja die zijn er en met reden. We hebben het meegemaakt. Nou ja, zij die het hebben meegemaakt hebben de angst en de ervaring te zijn verraden door hun omgeving, aan ons overgedragen. De poll van Een Vandaag brengt hun percentage in beeld en heeft blootgelegd dat de Shoa weliswaar bijna 75 jaar achter ons ligt, de vermoorden vermoord zijn en de groep van weinige overlevenden stervend is, maar dat de effecten nog springlevend zijn."

Op Joods.nl houdt David Beesemer een pleidooi om een keer allemaal met een keppel op de straat op te gaan. Dit om de angst te overwinnen omdat angst een slechte raadgever is. Ruben Vis zegt ook dat Joden zich niet door angst moeten laten leiden. Ze moeten zelfbewuste Joden zijn.

Nederlandse supermarkt Albert Hein ontkent klacht antisemitisme n.a.v. dragen kippa

Bloggers publiceerden vrijdag 14 december 2018 een video waarop een medewerker van de grootste supermarktketen in Nederland lacht, terwijl een man met een keppel langsloopt. De Albert Heijn-keten verwierp de beelden van dinsdag als een misverstand. De bloggers, die het Bondgenoten YouTube-kanaal runnen, filmden de reacties van voorbijgangers op een van hen met een keppel. In de supermarkt bij een zwaar islamitisch deel van Utrecht lacht een werknemer als de blogger langs hen loopt. Een beveiligingsmedewerker vraagt: "Wat ben je aan het doen?" De medewerker antwoordt: "uitlachen." Een woordvoerder van Albert Heijn schreef op Twitter 'de medewerkers deelden een interne grap' voordat de blogger binnenkwam. “Het is een toeval dat de filmmakers een verkeerde interpretatie hebben gegeven. Heel vervelend," voegde de woordvoerder eraan toe. Elders in hetzelfde winkelcentrum filmden de bloggers twee mannen die "kankerjood" tegen hen schreeuwden, en vervolgens ontkenden ze het." In een enquête in 2018 over antisemitisme onder 16.395 Europese Joden in 12 landen, had Nederland het grootste aantal respondenten - 11 procent - die altijd vermijden een ​​keppel in het openbaar te dragen vanwege veiligheidsoverwegingen. Minder dan een derde van de Nederlandse respondenten zei dat ze het dragen van een keppel nooit zullen vermijden, terwijl 22 procent zegt dat ze dit niet vaak hoeven te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenJoods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenIn Deuteronomium 6:7 wordt de Israëlieten opgedragen om hun kinderen de woorden van God in te prenten en met hen er zove…
Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongenBar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongenOp dertienjarige leeftijd bereikt de Joodse jongen de godsdienstige volwassenheid. Dit wordt "Bar Mitswa" (zoon van het…
Jodendom en maatschappij: identiteit, hoofddoekjes, keppelsJodendom en maatschappij: identiteit, hoofddoekjes, keppelsIn 2009 kwam Geert Wilders met het voorstel om een kopvoddentax in te voeren. Moslim vrouwen zouden extra belasting moet…
Geschiedenis Jodendom: Moderne stromingen -Haskala/ReformGeschiedenis Jodendom: Moderne stromingen -Haskala/ReformNaast Mozes Mendelssohn, die veel tegenstand van orthodoxe Joden ondervond, waren er mensen die eveneens voor de Verlich…
Joods medische ethiek: staken van artsen en verplegersJoods medische ethiek: staken van artsen en verplegersIn Nederland bestaat het stakingsrecht. Ook voor artsen is het wettelijk niet verboden te staken. Toch wordt volledig st…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JoshMB, Pixabay
  • Chabad
  • https://nos.nl/artikel/2228002-slachtoffer-berlijn-ik-droeg-keppeltje-als-test-voor-antisemitisme.html
  • https://nos.nl/artikel/2228780-duitse-joodse-raad-draag-op-straat-geen-keppeltje.html
  • https://nos.nl/artikel/2229042-mijn-buurvrouw-is-joods-ik-draag-dit-keppeltje-voor-haar.html
  • http://www.nik.nl/2018/11/ik-heb-een-keppel-op/

Reageer op het artikel "Religieuze plicht Joodse man een kippa (keppeltje) te dragen"

Reacties

Lex, 20-01-2018 23:22 #7
Iedereen moet zelf weten wat-ie draagt. Alleen mensen die geacht worden een uniform te dragen moeten zich aan dat uniform houden, zonder af te wijken - zo werkt een uniform. Mag een baseballpet trouwens ook? Dat bedekt ook het hoofd, en in ‘bijbelse tijden’ droegen mensen sowieso andere kleding dan nu. En is het waar dat (sommige) joodse vrouwen pruiken dragen om het hoofd te bedekken?

Piet Verver, 29-01-2017 13:27 #6
Wat ik nu gelezen heb, over het keppeltje was enigszins nieuw voor mij.
Dat men het draagt uit eerbied voor de Hogere Macht is mij uit het hart gegrepen.

Hans van de Mortel, 05-06-2016 16:23 #5
Dat keppeltje draag je maar in Israël en niet hier om je geloofskwesties te propageren. Houd als jood tenminste rekening met de gevoelens van hem die NIET in God gelooft. Kortom: wees neutraal in het tonen van je godsdienstwaanzin. Hetzelfde geldt uiteraard voor moslims en in het bijzonder wat betreft de hoofddoek.

Religie moet eens ophouden hoog van de toren te blazen. Ik word langzamerhand kotsmisselijk van die opdringerige poppenkast. Reactie infoteur, 05-06-2016
Heb je ook zo'n hekel aan mensen met opdringerige tatoeages? Aan mensen die een Palestijnse sjaal dragen? Aan oude mannen die een hoed dragen? Aan mensen die een zonnebril dragen terwijl de zon niet schijnt?

Martin, 16-11-2014 12:19 #4
Dat iemand van Israëlische afkomst een kippa draagt vind ik, een goede gewoonte.
Als een Goy een keppeltje draagt vind ik dat, een nieuwe uitingsvorm van vervangingsleer.
Als je niet tot het nageslacht van Israël behoort moet je het dus NIET doen, voor hun zijn namelijk, de beloften en verbonden. Reactie infoteur, 16-11-2014
Indien een mannelijke niet-Jood een synagoge bezoekt of de Westelijke Muur (Klaagmuur) dan wordt verlangd dat deze een kippa op doet uit respect.

J. Spiers, 01-03-2014 16:11 #3
Die afschuwelijke petten die de jeugd draagt zijn geaccepteerd in onze samenleving net als capuchons, kruisjes, piercings en tatoeages ook dus waarom geen hoofddoekje of keppeltje?

Ik trek echter de grens bij bont= dierenleed en hakenkruisen=kwetsend.

P. J., 14-06-2013 21:11 #2
Ik draag soms ook een keppeltje, maar ik ben niet joods. Uit respect voor joods mensen en Israël en ik vind het een mooie hoofdbedekking.

Jojo, 27-03-2012 18:22 #1
Zowel Joden als Moslims moeten hun keppel en hoofdoek kunnen dragen. Het is grote onzin dat daar een serieuze discussie over ontstaan is. Ik kan me niet of nauwelijks voorstellen dat er mensen zijn die daar last van hebben. Deze manier van geloofs-overtuiging is hun goed recht. Anders dan een burka waar de identiteit nauwelijks nog is te zien, moet iedereen keppels en hoofddoeken accepteren. Voor deze mensen is het een onderdeel van hun manier van leven, en wie zijn dan de niet dragers om op deze mensen af te geven. Iedereen die zich eraan stoort is erg bekrompen en weigert per definitie andere overtuigingen serieus te nemen.ook de vergelijking : en een petje dan… erg kort door de bocht natuurlijk, een petje wordt door bijna iedereen gedragen voor zonbescherming, imago, of sportief bedoeld… mensen die echt vanwege een cosmetisch gebrek een pet dragen uitgesloten natuurlijk. Een keppel of hoofdoek is een behoorlijk belangrijk onderdeel van een bepaalde geloofs-overtuiging, een fanatiek gelovig iemand voelt zich waarschijnlijk niet compleet of een goed-gelovige wanneer dit niet wordt gedragen. Iedereen die deze manier van hoofd-bedekkingen draagt moet dat zelf bepalen vind ik… waar dan ook., wanneer dan ook. Ik snap totaal de discussie niet over het verbod erop! Ik zou dat als mens erg on-erend vinden. Diegene die er zo fel op tegen zijn zouden zich eigenlijk moeten afvragen of er Joden en Moslims zijn die tegen mensen uitlachen of verwijten er geen te dragen… Laat mensen in hun waarde… beoordeel mensen op hun woord en daad…

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom en maatschappij
Reacties: 7
Schrijf mee!