InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geest

Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geest

Een liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit niet naïef was. Kwam het omdat ze zich afzonderen van de moderne wereld zodat ze innerlijke rust krijgen? De Rebbe van de chassidiem antwoordde dat het geen naïviteit is. Ze zijn niet in tweeën verdeeld. De meeste mensen worden uit elkaar getrokken door een centrifugaal conflict dat hun geest van hun ziel scheidt, hun principes van hun verlangens. Ze zijn niet integer.

Twee dimensies van geloof: geloof via de ziel en geloof via het intellect

De Ramak schreef ooit: "Wie geen Kabbala bestudeert is een ketter." Deze verklaring is moeilijk te begrijpen omdat vele Joden, inclusief enige Tora leiders, geen kabbala bestuurden. Moeten we nu stellen dat zij allemaal ketters zijn?

Er zijn twee dimensies van ons geloof:
  • Geloof dat afstamt van de ziel, de fundamentele toewijzing van een Jood aan God omdat hij een Jood is en zijn ziel feitelijk een deel is van God.
  • De pogingen dat geloof eigen te maken door kennis en intellect.

Elke Jood, ongeacht of hij Kabbala studeert of niet, gelooft omdat het de essentie van zijn wezen is. Wanneer hij echter probeert de fundamentele principes waarop zijn geloof gebaseerd is intellectueel te doorgronden, kunnen fouten worden gemaakt. God is oneindig. Met menselijk maatstaven kunnen we God niet meten.

De grenzen aan de sterfelijke wijsheid

Neem twee concepten:
  • God is een Eenheid die verbonden is met elk schepsel.
  • God verandert niet.

Als God niet met alle schepsels verbonden is dan zou er plaats zijn voor andere goden. Het Jodendom gelooft daar niet in. Ook het concept dat God niet verandert is fundamenteel voor de definitie van God in het Jodendom. Zou God wel veranderen dan zou Hij beïnvloed worden door een andere entiteit.

Hoe kan God echter een Eenheid zijn die alles controleert en toch niet verandert? Dat wil Ramak zeggen met het niet bestuderen van Kabbala. Voor het geloven in God is het geen probleem. Maar om God intellectueel te begrijpen komen mensen tot ketterse conclusies: of hij geeft toe op de Eenheid van God of op Gods onveranderlijkheid.

Spirituele schizofrenie

Maar als een persoon geen intellectueel begrip krijgt over deze kwesties zal hij functioneren met een innerlijke dichotomie. De ziel, geest en hart van een persoon moeten in harmonie functioneren met het innerlijke geloof aangestoken door de ziel die zich manifesteert in de gedachten en gevoelens van de persoon. Rambam (Maimonides) schrijft: "Men heeft de Heilige lief, gezegend is Hij, alleen door de kennis die men van Hem heeft. De omvang van de kennis bepaalt de mate van liefde."

Begrijpen dat de logica overschrijdt: het bestuderen van de Tora en Kabbala (chassidoet)

Hoe kan echter een sterveling God begrijpen in zijn oneindigheid? God gaf echter de Tora aan de mens, Zijn eigen wijsheid. Door het bestuderen van de Tora begrijpt men Godzaligheid. Meer specifiek het bestuderen van Kabbala en chassidoet leidt tot het begrijpen van Godzaligheid door middel van spirituele concepten in een raamwerk waar we de concepten kunnen begrijpen. Omdat God werkelijk onbegrensd is kan Hij Zichzelf ook manifesteren in het intellect. Alle grenzen worden zo overschreden.

Studeren onder begeleiding

Het bestuderen van kabbala en chassidoet moet wel onder begeleiding gebeuren omdat er anders fouten gemaakt kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerdHet eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar…
Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…
Kabbala: de verbondenheid tussen wijsheid en profetieAan de hand van vijf belangrijke werken van de Kabbala -Sefer Yetzirah, Zohar, Pardes Rimoniem, Eitz Chayim, en Tanya wo…
Kabbala en chassidoet: een introductieIn dit artikel een korte introductie van de Kabbala en chassidoet. Aan de orde komen de definitie en de oorsprong van Ka…
Bronnen en referenties
  • What we believe - Rabbi Eliyahu Tauger

Reageer op het artikel "Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geest"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Joodse filosofie
Schrijf mee!