InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Jozef en zijn broers

Joodse Bijbel: Jozef en zijn broers

Joodse Bijbel: Jozef en zijn broers Jozef is de favoriete zoon van Jakob. Dit wekt veel jaloezie op bij de andere broers. Ze gaan hem nog meer haten wanneer hij over zijn dromen vertelt waarin de schoven van zijn broers buigen voor zijn schoof en waarin de zon, maan en sterren voor Jozef buigen. Wanneer Jozef op een dag zijn broers gaat op zoeken om namens zijn vader te kijken hoe het met ze gaat, gooien ze Jozef in de put. Ruben wil hem later nog redden maar de andere broers hebben Jozef ondertussen verkocht.

De liefde van Jakob voor Jozef

Jakob houdt heel erg van Jozef. Als jonge jongen toont Jozef zijn grote geestelijke gaven en zijn vroomheid. Omdat Jozef ook nog eens de knapheid van zijn moeder heeft geërfd, wekt het geen verbazing dat hij Jakobs favoriete zoon is. Jakob brengt veel tijd met Jozef door om hem te onderwijzen wat hij van Izaäk en Abraham had geleerd en op de academie van Shem en Eber. Jozef wordt erg knap en geleerd. De broers zijn jaloers op de gunsten die Jozef van Jakob krijgt. Met afgunst kijken ze hoe Jozef hen als schaapsherder komt vergezellen.

De dromen van Jozef

De relatie tussen Jozef en zijn broers verlopen erg stroef. Deze stroeve relatie komt tot een climax wanneer Jozef over zijn dromen begint te vertellen waarin de broers bevestigd worden dat Jozef eens over hen zal heersen. Op een keer vertelt Jozef dat hij heeft gedroomd dat hij samen met hen schoven aan het binden was op het veld en dat hun schoven plotseling voor zijn eigen schoof boog. Bij een andere gelegenheid vertelde Jozef een droom waarin de zon en de maan en elf sterren respect voor hem hadden getoond.

Jakob waarschuwt Jozef om niet meer zulke dromen aan zijn broers te vertellen omdat hij niet wil dat er ruzie ontstaat. Maar in zijn hart weet hij dat de dromen van Jozef waar zijn en dat Jozef een groot en machtige leider zou worden.

Jozef wordt verkocht

Op een dag is Jozef bij zijn vader thuis terwijl zijn broers met het vee in Sichem waren. Jakob heeft lang niets van zijn zoons gehoord. Bezorgd over hun lot, zendt hij Jozef naar hen om te vinden en bericht over hen te brengen. Terwijl hij over de velden zwerft op zoek naar zijn broers, ontmoet Jozef een man die hem verteld dat ze in de richting van Dothan zijn gegaan. Jozef volgt hen en hij vindt hen inderdaad daar. Jozefs broers zien hem al vanuit de verte naderen. Zij herkennen hem aan zijn veelkleurige mantel die hij van zijn vader heeft gekregen en hun jaloezie neemt toe. Ze besluiten hem in een put te gooien. Ruben wil hem echter later uit de put halen zodat hij weer veilig kan terugkeren naar zijn vader. Ondertussen gaat Ruben naar zijn vader om die te helpen. Maar wanneer hij naar de put terugkeert, vindt hij Jozef daar niet want de broers hebben Jozef verkocht aan een karavaan van Ismaëlietische kooplui.

Jakob betreurt het verlies van Jozef

Jakobs broers hebben al snel spijt van hun actie. Omdat ze niet in staat zijn Jakob de waarheid te vertellen, slachten ze een geit en dopen de jas van Jozef in het bloed van de geit. Dan sturen zij de met bloed bevlekte mantel naar hun vader en vertellen hem dat ze hem hebben gevonden. Jakob herkent de speciale mantel die hij voor Jozef had gemaakt en denkt dat zijn zoon in stukken is gescheurd door een wild dier. Voor vele jaren betreurt Jakob het verlies van zijn zoon en hij weigert getroost te worden.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom zijn de broers van Jozef jaloers op hem?
  2. Waarom worden Jozefs broers boos op zijn dromen?
  3. Wat gebeurt er wanneer Jozef zijn broers opzoekt?
  4. Wat vertellen de broers aan hun vader Jakob?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Jozef en zijn broers"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!