InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongen

Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongen

Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongen Op dertienjarige leeftijd bereikt de Joodse jongen de godsdienstige volwassenheid. Dit wordt "Bar Mitswa" (zoon van het gebod) genoemd. De Joodse jongen wordt dan in staat geacht alle geboden van de Tora te vervullen. In het leven van de Jood is de Bar Mitswa-viering een plechtige en tevens feestelijke gebeurtenis. De plechtige gebeurtenis vindt in de synagoge plaats door het voorlezen uit de Tora. De feestelijkheden worden thuis of elders gevierd.

Het vervullen van alle geboden uit de Tora

Op dertienjarige leeftijd wordt de Jood geacht in staat te zijn alle geboden van de Tora te kunnen vervullen en daarom rust vanaf het moment, dat hij Bar mitswa is geworden, de verplichting op hem deze vervulling na te komen.

Hoewel de term Bar Mitswa al in de Talmoed voorkomt werd het niet eerder ingevoerd dan de 15de eeuw. Toch was het volgens verschillende Joodse bronnen reeds in oude tijden zo, dat de Joodse jongen op dertienjarige leeftijd bepaalde religieuze verplichtingen kreeg en hiermee de status van godsdienstige volwassenheid verkreeg. Vóór de dertiende verjaardag van zijn zoon, is de vader verantwoordelijk voor de daden van zijn zoon.

De Bar mitswa in de synagoge

Een Joodse jongen die dertien jaar en één dag is, wordt meegerekend als deel van een 'minjan', het minimale aantal van tien Joods-meerderjarige manspersonen die in de synagoge aanwezig moeten zijn, om een gezamenlijke godsdienstoefening te laten plaatsvinden.

Het opgeroepen worden voor de Tora

Een Joodse jongen wordt opgeroepen voor de Tora om er een bepaald stuk uit voor te lezen. Hij heeft zich daarvoor gedegen voorbereid onder deskundige begeleiding. Met het voorlezen wordt de Joodse jongen volwaardig lid van de gemeenschap.

De vader wordt ook opgeroepen en zegt: "Gezegend is Hij, Die mij nu heeft ontlast van de verantwoordelijkheid voor deze zoon." Ook familieleden van de jongen worden opgeroepen om uit de Tora te lezen wanneer de Bar Mitswa op een sjabbat plaatsvindt.. Vaak houdt de rabbijn een speciale toespraak. Na de dienst vindt vaak een feestelijke maaltijd plaats.

Het aanleggen van tefillien

De belangrijkste nieuwe verplichting die de Bar mitswa-jongen krijgt is het aanleggen van de tefillien tijdens het ochtendgebed. Vóór zijn Bar mitswa-viering wordt hij ook hierin geoefend en geleid.

Bat Mitswa (dochter van het gebod)

Volgens de Joodse wet bereikt het meisje op twaalfjarige leeftijd niet alleen de lichamelijke rijpheid, maar ook de religieuze volwassenheid. Daarom krijgt ze de status 'Bat mitswa'. Er wordt hierbij een feest gevierd. maar er zijn geen speciale religieuze taken opgelegd.

De Bar mitswa-viering bij de Klaagmuur

Sinds 1967 worden veel Bar mitswa-vieringen gehouden bij de Klaagmuur. De heiligheid van deze plaats verleent aan het gebeuren een bijzondere plechtigheid en vreugde. Er worden veel liederen gezongen die bij deze gelegenheid van toepassing zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 106: de logica van mitswot - wetten (Exodus 21:1)Torastudie 106: de logica van mitswot - wetten (Exodus 21:1)Globaal gesproken kunnen de mitswot (wetten) in twee categorieën worden verdeeld: de logische mishpatiem (wetten) en de…
Poeriem: het reciteren van de Megilla (het Boek Esther)Tijdens Poeriem is men verplicht de Megilla (het Boek Esther) te lezen zowel 's avonds als overdag. De verplichting 's a…
Poeriem: de mitswot (plichten)Hoewel het Poeriem een feest lijkt waar weinig regels aangebonden zijn, zijn er toch een aantal plichten. Zo moet er gel…
Piedjon (Pidyon) Haben: loskoping van de eerstgeboren zoonOorspronkelijk waren de Joodse eerstgeborenen de heilige priester klasse. Zij werden geïnstalleerd in de dienst van God…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay

Reageer op het artikel "Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!