InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Joodse heilige teken: de talliet en tsietsiet

Het Joodse heilige teken: de talliet en tsietsiet

Het Joodse heilige teken: de talliet en tsietsiet Tijdens het gebed dragen Joodse mannen niet alleen de gebedsriemen (tefillien), maar ook een gebedsmantel (talliet). Aan de vier hoeken van de talliet is franje (tsietsiet) bevestigd. Dit is een teken of symbool, waardoor de drager van het kledingstuk God en Zijn geboden gedenkt. De tsietsiet bedoelen een voortdurende waarschuwing tegen het afdwalen van God te zijn. Tevens moet het de gedachte van de mens op God richten.

De talliet

Vroeger was de talliet een groot rechthoekig kleed dat mannen droegen. De lengte hing af van wat men eronder droeg. Het was meestal een handbreedte korter dan het onder gewaad. Na verdrijving Joden uit het Land Israël verdween het kleed als kleding stuk. Later werd het een godsdienstig kledingstuk dat men tijdens het gebed droeg. Zo werd het een gebedsmantel.

De talliet is gemaakt van witte wol met zwarte strepen. Het wordt geweven in speciale weverijen. De gebedsmantel moet in ieder geval het hoofd en de schouders bedekken.

De tsietsiet

Aan de vier hoeken van de talliet is franje bevestigd, overeenkomstig het Bijbelse voorschrift uit Numeri 15:37-41. De tekst vanaf vers 38-40 luidt:
"Spreek tot de kinderen van Israël en zeg tot hen, dat zij zich franjes maken aan de hoeken van hun klederen in al hun nageslachten en dat zij bij de hoekfranjes een draad voegen van hemelsblauwe wol. Het zal u tot gedenkfranje zijn en u zult het zien en alle geboden van God gedenken en ze doen...Opdat u al Mijn geboden zult gedenken en doen en heilig zijn voor uw God."

De tsietsiet (franjes) zijn niet als versiering bedoeld maar hebben een zuiver geestelijke betekenis. De tsietsiet bedoelen een voortdurende waarschuwing tegen het afdwalen van God te zijn. Bovendien hebben de tsietsiet ook als doel de gedachte van de mens steeds op God te richten.

De hemelsblauwe draad

De ene hemelsblauwe draad is een duidelijk beeld dat naar God in de hemel wijst. De tsietsiet zijn van wol gemaakt. Alleen bij een zijden talliet kunnen de tsietsiet ook van zijde worden gemaakt. De hemels blauwe draad ontbreekt omdat de slak die de kleurstof voor deze bepaalde kleur blauw leverde is uitgestorven.

De tsietsiet bestaan uit acht witte draden die op een bepaalde wijze gevlochten worden. In elke hoek van de talliet maakt men een gaatje waar vier lange draden doorheen worden gehaald. Drie draden zijn evenlang, de andere is iets langer.

Wanneer deze vier draden door de gaatjes van het kleed zijn getrokken wordt door de acht afhangende uiteinden de franje getrokken. De langere draad wordt om de andere draden gedraaid. Op deze wijze wordt de ontbrekende hemelsblauwe draad vervangen.

De acht draden hebben een symbolische betekenis:
  • 6 is het aantal scheppingsdagen
  • 7 is de sjabbat
  • 8 staat voor het Joodse volk dat de Joodse denkwijze in de praktijk brengt.

Het dragen van de talliet

De talliet wordt omgelegd voordat met de tefillien (gebedsriemen) aanlegt. De talliet wordt tijdens het ochtendgebed gedragen. Slechts op Jom Kippoer wordt de talliet tijdens alle diensten gedragen. De talliet wordt altijd gedragen door hen die in de synagoge hun gebed verrichten.

Voordat met de talliet omslaat, wordt een lofzegging gedaan:
"Gezegend zijt Gij, Heer, onze God, Koning der wereld, Die ons geheiligd heeft door Uw geboden en ons heeft bevolen on te omhullen in de mantel met franjes."

De arba'kanfot, de kleine talliet

Dit is een kleine talliet dien men altijd draagt onder de bovenkleding. ook hier zitten aan de vier hoeken tsietsiet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse symbolen: tsietsiet, kwasten - teken aan de kledingJoodse symbolen: tsietsiet, kwasten - teken aan de kledingJoodse symbolen: tsietsiet, gedenkkwast of kwasten - teken aan kleding, symbool aan het gewaad. De tsietsiejot (enkelvou…
Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswettenHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik het ge…
Joodse symbolen: tefillien (teken op voorhoofd en arm)Joodse symbolen: tefillien (teken op voorhoofd en arm)Joodse symbolen, tefillien teken op hand en voorhoofd. De tefillien is een benaming voor de Joodse gebedsriemen. Samen m…
613 geboden Tora: God, Tora, tekenen, gebed en liefde613 geboden Tora: God, Tora, tekenen, gebed en liefdeJoden zijn verplicht zich aan de 613 geboden (mitswot) van de Tora te houden. In deze eerste serie kijk ik naar de gebod…
De synagoge: de gebedsdienst en het voorlezen uit de ToraDe synagoge: de gebedsdienst en het voorlezen uit de ToraHet gebed is de dienst van het hart. Vaak doen we het privé maar in een gemeenschap is het beter. Vaak wordt tijdens het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay

Reageer op het artikel "Het Joodse heilige teken: de talliet en tsietsiet"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Shema
Schrijf mee!