InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van Izaäk

Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van Izaäk

Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van Izaäk Izaäk ligt op zijn ziekbed. Als laatste verrichting wil hij zijn zoon Ezau zegenen. Izaäk ziet Ezau's goddeloze gedrag niet omdat zijn ogen ogen slechter worden en hij gebonden is aan zijn tent. Rebekka ziet echter alles. Zij observeert de rustige Jakob en is ongerust over de ware aard van haar eerstgeboren zoon Ezau. Voor haar is er geen twijfel wie de rechten zou moeten krijgen. Via een list helpt ze Jakob om de zegen van zijn vader te krijgen. Daarna vlucht Jakob weg.

Ezau's kwade manieren

Hoewel Jakob naar de academie van Shem en Eber gaat om onderwijs over G'd te ontvangen, weigert Ezau dit te doen. Hij leidt zijn eigen leven en raakt vervreemd van zijn vaders leer. Toch gehoorzaamt hij zijn vader en probeert een gehoorzame en liefhebbende zoon te zijn, zolang hij maar niet hoeft te studeren. Izaäk ziet Ezau's goddeloze gedrag niet omdat zijn ogen ogen slechter worden en hij gebonden is aan zijn tent.

Rebekka ziet echter alles. Zij observeert de rustige Jakob en is ongerust over de ware aard van haar eerstgeboren zoon Ezau. Voor haar is er geen twijfel wie de rechten zou moeten krijgen.

Na de dood van Shem keert Jakob terug naar zijn vaders huis en Ezau keert ook terug van Seir. Izaäk is oud en zwak geworden en voelt dat het tijd is om zijn zoons de laatste zegens te geven. Hij gelooft nog steeds dat hij Ezua kan vertrouwen om de taak van Abrahams traditie voort te zetten. Izaäk vertelt tegen Ezau om een hert te gaan jagen en een maaltijd voor hem klaar te maken en zijn zegen te ontvangen. Ezau is blij en gaat op pad.

Rebekka's tactische zet

Rebekka hoort wat Izaäk tegen Ezau zegt en vliegensvlug regelt ze een oplossing. Ze wil niet dat Ezau de zegen ontvangt. Jakob dient de zegen te krijgen. Ze gaat snel naar Jakob en vertelt wat ze heeft gehoord. Ze stelt voor dat hij vlees klaar maakt en dit naar zijn vader brengt terwijl hij als Ezau vermomd is. Jakob wil liever niet Izaäk bedriegen hoewel hij weet dat zijn moeder gelijk heeft. Maar Rebekka neemt de hele verantwoordelijkheid op zich.

Jakob durft zijn moeder niet tegen te spreken. Hij haalt twee geitenbokjes uit de kudde en Rebekka bereidt ze op zo'n manier dat ze smaken naar hertenvlees. Jakob trekt de mooiste kleren van Ezau aan en Rebekka legt de vellen van de geitenbokjes op de nek en armen van Jakob zodat hij even harig aanvoelt als Ezau. Dan gaat hij met de maaltijd naar Izaäk.

De zegen van Izaäk

Izaäk is verbaasd dat zijn zoon zo snel terug is en dat hij zo zacht en vroom praat. Hij betast Jakob en zegt: "De stem is van Jakob, maar de handen zijn van Ezau." Dan eet Izaäk het vlees en zegent Jakob: "G'd zal u geven van de dauw des hemels en van de vette streken der aarde, en overvloed van koren en most. Volken zullen u dienen, en natiën zich voor u nederwerpen; wees heerser over uw broederen, en de zonen uwer moeder zullen zich voor u nederbuigen. Wie u vervloekt, zij vervloekt, en wie u zegent, zij gezegend."

Ezau keert terug

Nauwelijks heeft Jakob Izaäk verlaten of Ezau keert terug. Hij bereidt het hertenvlees en brengt het naar zijn vader. Hij komt er snel achter dat de zegen hem is ontstolen. Hij is woedend en teleurgesteld. Izaäk geeft ook hem een zegen en geeft hem het recht het juk van zijn broer af te gooien wanneer zijn broer van het rechte pad van G'd afdwaalt. Maar Ezau haat Jakob en Jakob vlucht door terug te keren naar Eber om er te studeren.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wil G'd niet dat Ezau de zegen van Izaäk krijgt?
  2. Via wie zorgt G'd ervoor zat Ezau de zegen van Izaäk niet krijgt?
  3. Beschrijf het verschil in gedrag tussen Jakob en Ezau.
  4. Met wat voor oplossing komt Rachel?
  5. Wat doet Jakob als hij de zegen van Izaäk heeft ontvangen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauJoodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauNadat Jakob de zegen van zijn vader Izaäk heeft ontvangen moet hij vluchten voor Ezau die hem wil doden. Rebekka stelt a…
Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)En Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob had gebaard, ging uit om te zien naar de dochters des lands. Toen zag haar Sh…
Torastudie 33: Izaäks zegen - Genesis (27:11-22 en 28:9)Torastudie 33: Izaäks zegen - Genesis (27:11-22 en 28:9)In Genesis 27:11-22 ontsteelt Jakob de vaderlijke zegen van Ezau. Jakob wordt hierbij geholpen door zijn moeder Rebekka,…
Joodse Bijbel: Jakob en zijn familie naar EgypteJoodse Bijbel: Jakob en zijn familie naar EgypteJakob is overdonderd wanneer hij van zijn zoons verneemt dat Jozef nog in leven is. Hij aanvaardt de uitnodiging om in E…
Joodse Bijbel: Jakob bij LabanJoodse Bijbel: Jakob bij LabanJakob arriveert na zijn vlucht voor Ezau bij zijn oom Laban in Haran. Hij ontmoet Rachel. Laban belooft dat Jakob met Ra…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van Izaäk"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!