InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 84: de Joodse kalender (Exodus 12:2)

Torastudie 84: de Joodse kalender (Exodus 12:2)

Torastudie 84: de Joodse kalender (Exodus 12:2) Het eerste dat de nieuw geboren natie Israël werd verteld zodra ze zich voorbereidden Egypte te verlaten was niet zichzelf te besnijden, een staat uitroepen of matzot bakken; het is het formuleren van een Joodse kalender. Tijd is immers de kostbaarste bron. Tijd is alles wat we hebben. De manier waarop we tijd ervaren definieert wie en wat we zijn. De Joden hebben waarschijnlijk de meest complexe kalender van de mensheid.

De zonne- en maancycli zijn niet in één systeem verenigbaar

De 29,5 dag maancyclus is de bron voor de tijdeenheid die we 'maan' noemen; de 365,25 dag zonnecyclus produceert de jaar cyclus van seizoenen die we 'jaar' noemen. Het probleem is dat deze twee cycli niet met elkaar verenigbaar zijn. Het maanjaar is 11 dagen korter dan het zonnejaar.

Dus de meeste kalenders kiezen één van deze systemen. De maan gebaseerde Moslimkalender negeert de zonnecyclus compleet. En de Gregoriaanse kalender negeert de maancyclus geheel.

Negentienjarige cyclus

In het eerste gebod opgedragen aan het volk Israël instrueerde God Mozes de Joodse kalender te baseren op de fasen van de maan, maar het ook gelijk te laten lopen met de seizoenen van de zon. De enige manier is een negentienjarige cyclus te vormen die zes verschillende jaar typen insluiten: het Joodse jaar bestaat uit 12 of 13 maanden en is of 353, 354, 355, 383, 384, 385 dagen lang.

Op het derde jaar van de 19-jarige cyclus wordt een extra maand toegevoegd die bijna de kloof dicht. Op het zesde jaar wordt het proces herhaald. Op het achtste jaar, plaatst een 13de maand het zonnejaar een paar dagen vooruit. Maar niet voor lang. Spoedig loopt het weer achter. Slechts op het 19de jaar komen de twee tijdcycli weer samen.

Waarom zo gecompliceerd?

De Joodse tijd is gebaseerd op de opkomst en ondergang van de maan. Net zoals de maan ervaren we tijden van neergang, zelfs momenten van duisternis om opnieuw op te stijgen tot volledige verlichting. We leven onze levens met de maan omdat we de onderscheidende kwaliteiten van maanenergie wensen te gebruiken: haar moed en creativiteit, haar capaciteit tot wedergeboorte.

Maar we willen onze levens ook de zekerheid en continuïteit van de zon geven. Het leven moet creatief zijn, maar ook gegrondvest zijn in waarheden; leven is over eeuwige zelf herontdekking, maar ook vol vertrouwen en gelijkmatigheid.

Het is niet makkelijk om op twee tijdstromen tegelijk te rijden. Het makkelijkste is om te kiezen voor één pad. Maar Joden staan berucht om hun weigering te kiezen voor de makkelijke oplossing.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom zijn zonne- en maancylci niet in één systeem verenigbaar?
  2. Uit hoeveel maanden bestaat het Joodse jaar?
  3. Wanneer komen de twee tijdcycli weer samen?
  4. Waarom is de Joodse kalender zo gecompliceerd?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pesach: Avadiem hajinoe "slaven waren wij voor Farao"Tijdens de ballingschap in Egypte waren de Joden slaven voor Farao. Een slaaf heeft geen eigen doel in het leven. Hij mo…
Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Het is heel beleefd om dames voor te laten gaan. Of het nu gaat om de toegang tot een danszaal of het verlaten van een z…
Torastudie 66: Naam en getal - Exodus (1:1-4)Torastudie 66: Naam en getal - Exodus (1:1-4)In Exodus 1:1-4 staat: "Dit nu zijn de namen van de Kinderen van Israël, die met Jakob naar Egypte kwamen...Ruben, Simeo…
Torastudie 122: de eerste Sivan  Exodus 30:15Torastudie 122: de eerste Sivan Exodus 30:15Zes weken na de Exodus kwamen de Joden bij de berg Sinaï aan. Dit gebeurde op de eerste Sivan (maand van de Joodse kalen…
Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20In Parsja Tetzevah wordt de naam van Mozes niet genoemd, net als overigens in het hele boek Deuteronomium niet. Toch is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 84: de Joodse kalender (Exodus 12:2)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!