InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en Ezau

Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en Ezau

Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en Ezau Na twintig jaar krijgen Izaäk en Rebekka eindelijk kinderen: een tweeling, Jakob en Ezau. Hoewel het tweelingen zijn hebben ze verschillende karakters. Jakob is veel thuis om te studeren; Ezua jaagt op de velden en is veel van huis. Nadat hij koning Nimrod heeft gedood en thuis komt wijst Jakob hem erop dat hij zijn plichten niet nakomt als eerstgeborene. Jakob koopt van Ezau het geboorterecht.

De geboorte van een tweeling

Twintig jaar zijn voorbij gegaan sinds Izaäk en Rebekka trouwden, maar tot op heden hebben ze geen kinderen. Uiteindelijk beantwoordt G'd Izaäks gebeden en en Rebekka geeft geboorte aan een tweeling. Het eerste kind wordt geboren met haren als van een volwassen persoon. Zijn ouders noemen hem Ezau (van het Hebreeuwse woord 'osso'). Het tweede kind houdt de hiel van Ezau vast en Izaäk noemt hem daarom Jakob.

Jakob en Ezau groeien op

Hoewel de kinderen tweelingen zijn en samen opgroeien, hebben ze verschillende karakters. Jakob brengt veel tijd thuis door waar hij samen met zijn vader en grootvader Abraham studeert. Ezau probeert onder de studie vandaan te komen en brengt de meeste tijd door op de velden. Hij houdt van jagen en doden en is meestal vele dagen van huis weg.

De dood van Abraham

Abraham wordt 125 jaar oud. Zijn zonen, Izaäk en Ismaël, begraven hem in de Spelonk van Machpela.

Ezau doodt Nimrod

Op de dag van Abrahams dood, is Ezau op de velden zoals gewoonlijk. Hij is verdwaald en probeert de weg terug te vinden. Dan komt hij koning Nimrod met twee dienaars tegen. Ezau verschuilt zich achter een rots en wanneer Nimrod onbeschermd is doodt hij hem en vecht tegen de de dienaren die hun meester te hulp schieten. Ezau ontsnapt met de kleren van Nimrod. Dit waren Adams kledingstukken die later het eigendom werden van Noach; Noachs zoon Cham, de grootvader van Nimrod, kreeg de kleding en uiteindelijk kwamen ze in het bezit van Nimrod. Deze goddelijk kleding maakten van Nimrod een machtige jager en heerser over andere koningen. Nu bezit Ezau de kleding.

Jakob koopt het geboorterecht

Het geboorterecht geniet de oudste zoon. Het maakt hem de opvolger van zijn vader. Hij moet toegewijd zijn aan de dienst van G'd en de heilige tradities van de familie. Al snel wordt duidelijk dat Ezau deze rol niet goed vervult. Ezau kan de verantwoordelijkheid niet aan en verkiest een gelukkig zorgeloos leven als jager. Jakob lijkt echter wel een geschikte opvolger. De dag dat Ezau terugkeert na de moord op Nimrod, verwijt Jakob hem zijn heilige plicht als eerstgeborene niet na te komen. Ezau maakt Jakob belachelijk en spreekt denigrerend over het geboorterecht. Jakob is geschokt en stelt voor om het geboorterecht van Ezau over te kopen. Ezau gaat akkoord. Dus Jakob komt in het bezit van het geboorterecht.

Izaäk gaat naar het land van de Filistijnen

Na Abrahams dood wordt Kanaän opnieuw getroffen door hongersnood. Izaäk wil net zoals Abraham destijds naar Egypte. Maar G'd zegt tegen hem dat hij in het land moet blijven. Dan reist Izaäk naar het land van de Filistijnen. Hij is even voorzichtig als Abraham en zegt dat Rebekka zijn zuster is en niet zijn vrouw. Koning Abimelech wil met Rebekka trouwen omdat zij de eerlijkste vrouw is die hij ooit heeft gezien. Maar wanneer hij er achter komt dat Rebekka de vrouw is van Izaäk is hij bang haar aan te raken. Wanneer Izaäk erg rijk wordt worden de Filistijnen jaloers en verzoeken hem het land te verlaten. Izaäk gaat naar Beer Sheva waar zijn vader Abraham heeft gewoond. Spoedig brengt Abimelech een vriendschappelijk bezoek aan Izaäk. Abimelech en Izaäk sluiten vrede en Abimelech keert naar zijn land terug.

Samenvatting - vragen

  1. Wie van de tweeling wordt het eerst geboren?
  2. Waarom geeft Izaäk één van de tweeling de naam Jakob?
  3. In welke opzichten verschillen Jakob en Ezau van elkaar?
  4. Op welke leeftijd overlijdt Abraham en waar wordt hij begraven?
  5. Waarom steelt Ezau de kleren van Nimrod na hem gedood te hebben?
  6. Waarom koopt Jakob het geboorterecht van Ezau over?
  7. Waarom vertrekt Izaäk naar het land van de Filistijnen? Wat gebeurt daar?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en Ezau"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!