InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Izaäk en Rebekka trouwen

Joodse Bijbel: Izaäk en Rebekka trouwen

Joodse Bijbel: Izaäk en Rebekka trouwen Abraham wil graag dat Izaäk een vrouw zal trouwen die hetzelfde karakter en statuur van Sara heeft. Abraham besluit daarom te zoeken naar een schoondochter bij de kinderen van zijn broer Nahor. Zijn dienstknecht Eliëzer gaat op pad. Bij de waterbron treft hij Rebekka. Zij biedt hem en zijn kamelen water aan. Dan weet Eliëzer dat zij de geschikte vrouw is voor Izaäk. Rebekka gaat met Eliëzer mee om met Izaäk te trouwen. Ze blijkt een waardig opvolgster te zijn van Sara.

De missie ven Eliëzer

Drie jaar lang blijft de tent van Sara leeg. Duisterheid en eenzaamheid overheersen waar licht en leven was toen Sara nog leefde.

Abraham wil graag dat Izaäk een vrouw zal trouwen die hetzelfde karakter en statuur van Sara heeft. Izaäk zelf is compleet gedompeld in de studie en de dienst van G'd. Het is duidelijk voor Abraham dat hij geen geschikte vrouw voor zijn zoon kan vinden onder de Kanaänieten. Hun opvoeding en manier van leven is totaal anders dan die van Abraham en Izaäk, en geen van hen zou ooit een levensgezel van Izaäk kunnen worden en een ware erfgenaam van Sara.

Abraham besluit daarom te zoeken naar een schoondochter bij de kinderen van zijn broer Nahor. Hij roept zijn trouwe dienaar Eliëzer bij zich en verzoekt hem naar Nahor in Mesopotamië te gaan om daar een vrouw te vinden voor Izaäk. Eliëzer gaat met tien ezels vol met schatten van Abraham op weg naar Mesopotamië voor zijn heilige missie.

Eliëzers gebed

Eliëzer arriveert veilig op de plek van bestemming en stopt met zijn kamelen bij een bron buiten de stad. Het is avond, de tijd dat de vrouwen van de stad naar de bron komen om water te halen. Eliëzer bidt: "Oh Heer, de G'd van mijn meester Abraham. Ik sta bij een waterbron en de dochters van de mensen uit de stad komen naar de bron. Laat het zo zijn dat de vrouw die tegen wie ik zeg 'mag ik wat drinken' en zij zal zeggen 'drink en ik zal uw kamelen water geven', de geschikte vrouw is voor Izaäk."

Rebekka bij de waterbron

Nauwelijks heeft Eliëzer zijn gebed beëindigd wanneer hij Rebekka ziet, de dochter van Abrahams neef Bethuel. Ze is mooi en Eliëzer is onder de indruk van haar beleefde gedrag. Ze draagt een kruik op haar schouder stapt naar de bron en vult de kruik. Wanneer ze weer rechtop staat vraagt Eliëzer of hij wat water uit haar kruik mag drinken. Rebekka antwoordt: "Drink mijn meester." Wanneer hij zijn dorst gelest heeft, zegt ze: "Ik zal ook voor uw kamelen water halen." Telkens vult ze de kruik en geeft de kamelen water tot hun dorst gelest is. Eliëzer is er zeker van dat dit de juiste vrouw is waar hij naar zoekt. Zonder haar naam te vragen geeft hij haar een gouden ring en twee armbanden. Dan vraagt hij wie ze is. Wanneer Rebekka antwoordt dat zij de kleindochter is van Nahor, de broer van Abraham, dankt Eliëzer G'd voor het helpen vinden van de juiste vrouw voor Izaäk.

Rebekka snelt naar huis en vertelt over haar ontmoeting met Eliëzer. Haar broer Laban rent naar de bron om Eliëzer welkom te heten. Spoedig vertelt Eliëzer over zijn missie en hoe G'd hem geholpen heeft Rebekka te vinden als de waardige vrouw voor Izaäk. Laban en Bethuel hebben geen bezwaar dat Rebekka meegaat om met Izaäk te trouwen.

Rebekka en Izaäk trouwen

De volgende morgen wil de familie van Rebekka haar niet onmiddellijk laten gaan. Ze stellen voor om nog een jaar te blijven zodat ze zich kan voorbereiden op het huwelijk. Toch laten ze Rebekka zelf kiezen. Rebekka wil meteen mee omdat ze graag een lid wil worden van het huis van Abraham wiens faam wereldwijd bekend is.

Izaäk is naar de velden gegaan voor het avondgebed, wanneer de karavaan van Eliëzer arriveert. Eliëzer doet zijn verhaal en Abraham en Izaäk zijn G'd dankbaar. Izaäks huwelijk met Rebekka wordt meteen gevierd en Rebekka gaat in de tent van Sara wonen. Het huis van Abraham is weer gevuld met geluk want Rebekka is een waardig opvolgster van Sara.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom trouwt Izaäk geen vrouw uit Kanaän?
  2. Waar moet volgens Abraham een vrouw voor Izaäk gevonden worden?
  3. Hoe weet Eliëzer dat hij een geschikte vrouw voor Izaäk heeft gevonden?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 30: Huwelijk Izaäk en Rebekka- Genesis (24:42-67)Torastudie 30: Huwelijk Izaäk en Rebekka- Genesis (24:42-67)In Genesis 24:42-67 wordt verteld hoe de knecht Eliëzer Rebekka ontmoette. Volgens het plan van God werd Rebekka de vrou…
Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en EzauJoodse Bijbel: de tweeling Jakob en EzauNa twintig jaar krijgen Izaäk en Rebekka eindelijk kinderen: een tweeling, Jakob en Ezau. Hoewel het tweelingen zijn heb…
Torastudie 29: Rebekka - Genesis (24:1-36)Torastudie 29: Rebekka - Genesis (24:1-36)In Genesis 24:1-36 wordt verteld hoe Eliëzer, de dienstknecht van Abraham, op zoek gaat naar een vrouw voor Izaäk. Eliëz…
Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van IzaäkJoodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van IzaäkIzaäk ligt op zijn ziekbed. Als laatste verrichting wil hij zijn zoon Ezau zegenen. Izaäk ziet Ezau's goddeloze gedrag n…
Torastudie 44: De tweeling van Tamar (Genesis 38:27-30)Torastudie 44: De tweeling van Tamar (Genesis 38:27-30)Onder de talloze geboortes die staan beschreven in het boek Genesis, zijn er twee tweelingen: de geboorten van Izaäks en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Izaäk en Rebekka trouwen"

Reactie

Martijn, 19-10-2009 12:05 #1
Ik vind het erg leuk dat julie de bijbel zo hebben neergezet, dis ook nog leuk om te lezen.

dus een dikke 10 :-) Reactie infoteur, 19-10-2009
Leuk Martijn. We hopen dat je er veel aan hebt.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!