InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: theoretische, meditatieve en praktische Kabbala

Kabbala: theoretische, meditatieve en praktische Kabbala

De studie van Kabbala kan onderverdeeld worden in drie basis gebieden: de theoretische, de meditatieve en de praktische. Een ander belangrijk punt is dat de Kabbala niet op zichzelf kan staan zonder de geopenbaarde Tora; het is een integraal deel van de Tora. Er is geen Kabbalistisch werk dat geen teksten uit de Bijbel, de Talmoed en de Midrasj bevat en ze vereisen een grondige kennis van al deze werken. Bijbel, Talmoed, Midrasj en Kabbala werken allemaal samen.

De theoretische Kabbala

De theoretische Kabbala handelt met de vorm van mysteries: de structuur van de engelachtige domeinen, de sefirot of Goddelijke uitstralingen. Met groot succes handelt het over problemen opgelegd door vele filosofische scholen en het verschaft een raamwerk waardoor het mechanisme van zowel de meditatieve als praktische Kabbala kan worden begrepen. De grote meerderheid van de Kabbala teksten en Kabbala studie handelt tegenwoordig over de theoretische Kabbala.

De praktische Kabbala

De praktische Kabbala was een soort witte magie dat handelt over het gebruik van technieken die bovennatuurlijke krachten kunnen oproepen. Het betreft het gebruik van Goddelijke namen en toverformules, amuletten en talismannen, alsook handwaarzeggerij, gelaatkunde en astrologie. Veel theoretische Kabbalisten, geleid door de Ari, hadden een afkeer van deze praktijken en zagen ze als gevaarlijk en spiritueel vernederend. Om die reden zijn slechts een paar teksten overgebleven.

Theoretische Kabbala geeft ons een beschrijving van het spirituele rijk. Praktische Kabbala vertelt je hoe in deze binnenste ruimte te komen. Erg vaak is de theoretische Kabbala een belangrijke gids als je er eenmaal in was. Maar je hebt ook een gids nodig om er weer uit te komen.

De meditatieve Kabbala

De meditatieve Kabbala staat tussen de theoretische en praktische Kabbala. Enige van de vroegste meditatieve methoden grenzen aan de praktische Kabbala, en deze werden ontmoedigd door de latere meesters, vooral van de school van de Ari. Er zijn een paar teksten overgebleven uit de Talmoed periode. Hetzelfde geldt voor geschriften van de 13de eeuwse meester rabbijn Abraham Abulafia.

Een ander belangrijk punt is dat de Kabbala niet op zichzelf kan staan zonder de geopenbaarde Tora; het is een integraal onderdeel van de Tora. Er is geen Kabbalistisch werk dat geen teksten uit de Bijbel, de Talmoed en de Midrasj bevat en ze vereisen een grondige kennis van al deze werken. Bijbel, Talmoed, Midrasj en Kabbala werken allemaal samen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kabbala: theoretische, meditatieve en praktische Kabbala"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!