InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: de noodzaak Kabbala te bestuderen

Kabbala: de noodzaak Kabbala te bestuderen

Over de noodzaak Kabbala te bestuderen is door veel Kabbalisten geschreven. In dit artikel geef ik kort weer wat Kabbalisten en de Zohar (belangrijk Kabbalistisch boek) erover zeggen. Aan de orde komen: de Zohar, de Arizal, rabbijn Avraham Azulai, Ramchal, Vilna Gaon, Baal Shem Tov, Ben Ish Chai, Rabbijn Jaakov Abuchatzeira, Rabbijn Jehoeda Leib Ashlag, de Leshem en rabbijn Avraham Jitschak HaCohen Kook

Zohar

  • Met het bestuderen van het boek de Zohar zal het Joodse volk de Galoet (diaspora) op een barmhartige manier verlaten.
  • In deze tijd zal de geest van de Masjiach weggaan en niet terugkeren. Wee degenen die hem veroorzaken te vertrekken en de wereld te verlaten om nooit weer terug te keren. Dit zijn degenen die de Tora als een droge plaats maken en zich niet willen inlaten met de wijsheid van de Kabbala.
  • Men is verplicht zichzelf in te laten met de geheimen van de Tora.

De Arizal

Een persoon vervult niet zijn hele plicht de Tora te bestuderen als hij zich niet inlaat met de geheimen van de Tora want er is geen groter plezier voor God om zijn kinderen bezig te zien met de geheimen van de Tora om Zijn grootsheid, Zijn schoonheid en Zijn suprematie te kennen.

Rabbijn Avraham Azulai

Zonder kennis van de wijsheid van de Kabbala is men als een beest...omdat hij de mitzwot uitvoert zonder reden/smaak van de mitzwot, alleen het uitvoeren van mitzwot als 'geleerde' mensen...Elke dag moet er wat tijd uitgetrokken worden voor de Kabbala, omdat het de fundering is van de Tora. Vanaf het Joodse jaar 5300 (1540 gewone jaartelling) is de Kabbala open voor de grote massa.

Ramchal

De studenten van de Kabbala stijgen naar boven en verbinden zich met U met een band van vertrouwen en onmiddellijk splitst de oceaan van zegeningen open voor hen...en al Uw mysteries worden voor hen geopenbaard...En dit is de Wijsheid van Waarheid (Kabbala) dat Uw Waarheid in de wereld openbaart.

Vilna Gaon

  • Hij die in staat is de geheimen van de Tora te begrijpen en niet probeert ze te begrijpen zal hard veroordeeld worden.
  • De verlossing zal alleen komen door het bestuderen van de Tora en de essentie van de Verlossing hangt af van het leren van Kabbala.

Baal Shem Tov

De verlossing van Israël is afhankelijk van het leren van de Zohar.

Ben Ish Chai

De Joodse wijzen zeggen: Kom dichtbij de Heilige door het inlaten met de geheimen van de Tora en haar verborgen aspecten.

Rabbi Yaakov Abuchatzeira

Kennis van de geheime wijsheid van de Tora is de belangrijkste reden dat de ziel in Deze Wereld komt. Zolang een mens niet de geheime wijsheid van de Tora kent wandelt hij in duisternis, zoals in blinde man in een schoorsteen. Wanneer hij deze wijsheid kent komt hij uit de duisternis in het licht te voorschijn. De kennis van de mens wordt alleen maar vergroot door het kennen van de geheimen van de Tora.

Rabbi Yehuda Leib Ashlag

Hoe kunnen ze overeind blijven door niet betrokken te raken met het innerlijke aspect van de Tora.

De Leshem (Rabbi Shlomo Eliyashiv)

Iedereen die God vreest moet de Kabbala bestuderen. In Psalm 25:14 staat "Des Heren vertrouwelijke omgang is met wie Hem vrezen." In Spreulen 25:2 staat: "Het is Gods eer een zaak te verbergen, maar der koningen eer een zaak uit te vorsen."

Rabbi Avraham Yitzchak HaCohen Kook

De Zohar maakt een weg in de woestijn. Deze en al haar opbrengsten zijn klaar om de deuren van de Verlossing te openen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala 5: De Zohar - Shimon bar Yochai & ArizalDe Zohar (uitstraling, schittering) is geschreven door Rabbijn Shimon Bar Yochai (Rashbi). De Zohar is gebaseerd op de v…
Kabbala en chassidoet: een introductieIn dit artikel een korte introductie van de Kabbala en chassidoet. Aan de orde komen de definitie en de oorsprong van Ka…
Kabbala: de verbondenheid tussen wijsheid en profetieAan de hand van vijf belangrijke werken van de Kabbala -Sefer Yetzirah, Zohar, Pardes Rimoniem, Eitz Chayim, en Tanya wo…
Kabbala: kabbalisten vanaf periode Talmoed tot heden (II)In dit artikel, deel 2, aandacht voor kabbalisten vanaf de periode Tannaiem, de Ge'oniem, de Risjoniem en de Acharoniem.…

Reageer op het artikel "Kabbala: de noodzaak Kabbala te bestuderen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!