InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: vijf niveaus van zielsbewustzijn

Kabbala: vijf niveaus van zielsbewustzijn

De Goddelijke ziel is onlosmakelijk met God verbonden. In Deuteronomium 32:9 staat: "Want des Heren deel is Zijn volk." Wanneer de ziel afdaalt van het Oneindige Eén (Ein Sof) gaat dat via de vijf werelden waarbij het in elke wereld een wortel achter laat, tot het zich nestelt in het fysieke lichaam. Er zijn dus vijf niveaus van de ziel (of niveaus van Gods bewustzijn) die corresponderen met de verschillende realiteiten in elke wereld. De niveaus zijn: nefesh, roeach, neshama, chaya en jechida.

Niveaus van zielsbewustzijn

De ziel omsloten door het lichaam is een reflectie van de Goddelijke Vorm (tzelim Elohiem). Dit tzelem Elohiem kan beschreven worden als de spirituele vorm van de fysieke vorm van de mens, die zijn lichaam en ziel verbindt. Deze vorm wordt ontleend aan de configuratie van de sefirot die de werelden structureert door welke de ziel afdaalt op zijn reis beneden naar het lichaam.

" de mens bevat de gehele Schepping binnenin hem"
Op hetzelfde tijd dat de buitenste dimensie van de ziel de configuratie van de sefirot reflecteert, reflecteert de binnenste dimensie het Oneindige Licht, die de sefirot verlicht. Deze reflectie wordt de demoet Elohiem (beeld van God) genoemd. Dus de mens bevat de gehele Schepping in hem van de verheven spiritualiteit tot het meest fysieke.

Nefesh, roeach, neshama, chaya en jechida

Vanuit het standpunt van de dienst van de mens aan God zijn deze niveaus van de ziel vijf stijgende niveaus van bewustzijn en gemeenschap met God. Zij worden in stijgende volgorde als volgt genoemd: nefesh (psyche), roeach (geest), neshama (ziel), chaja (levende) en jechida (enkele).

  • Volgens de Zohar (Kabbalistisch boek) wordt de nefesh gegeven uit de wereld van Asija (fysieke wereld), de laagste wereld, die de grootste verborgenheid van God vertegenwoordigt.
  • Wanneer de persoon zijn Goddelijke diensten goed uitvoert wordt hem roeach gegeven op het niveau van Yetzira (wereld van vorm en relatie).
  • Met grote inspanning kan hij de openbaring van neshama verdienen op het niveau van de wereld van Beriya.
  • Als hij puur is bereikt hij de staat van chaya op het niveau van Atziloet.
  • Helemaal perfect is de staat van jechida -het bewustzijn van God op het niveau van Adam Kadmon en verder.

Nefesh (Psyche)

Nefesh...is het bewustzijn van het fysieke lichaam en de fysieke wereld

Nefesh, het laagste niveau van bewustzijn, is het bewustzijn van het fysieke lichaam en de fysieke wereld, de wereld van Asiya. Het bewustzijn is niet in passieve zin; het is waarneming van de feiten. Nefesh is de levenskracht van het lichaam. Vanwege deze levenskracht neemt de nefesh het lichaam waar. De nefesh wordt door God in het lichaam geblazen. De nefesh sterft en gaat samen met het lichaam het graf in. De Malchoet is de dominante sefira in de nefesh. De Goddelijke dienst geassocieerd met het niveau van de nefesh is de erkenning en onderwerping aan het gezag van God in het bijzonder de naleving van de geboden: het accepteren van het juk van de Hemel - kabbalat ol malchoet shamayim.

Roeach (Geest)

De hoofdzakelijk manifestatie van de roeach is in de emoties

Roeach is het volgende niveau van de ziel en is verbonden met de wereld van Yetzira. De hoofdzakelijke manifestatie van de roeach is in de emoties, net als de hoofdzakelijk activiteit van de zes sefirot (chesed tot jesod) in de wereld van Yetzira (de wereld van vorm en relatie). In termen van Goddelijke dienst gaat het om liefde en ontzag voor God. Hier komt men met heel het hart tot liefde voor God. Toch is dit een lager niveau van liefde.

Neshama (Ziel)

Neshama tracht te boren naar het essentiële

De hoofdactiviteit van de neshama ligt in het bevatten van het intellect en is verbonden met de wereld van Beriya. De belangrijkste sefira is Bina (begrip). De wereld van Beriya is ontluikende Goddelijke energie. De belangrijkste meditaties van de neshama is het concept van continue schepping en het handhaven van leven en bestaan. Hier verlangt het hart waarlijk naar Godzaligheid en liefde wordt volledig in het hart geopenbaard. Dit wordt beschreven als gemeenschap met God als de Schepper van de werelden.

Chaya (Levende)

De ziel dompelt zich in een toestand van gehele vernietiging van het ego...kennis van de absolute waarheid van dingen

Chaya is verbonden met de wereld van Atziloet. Het niveau van chaya onderhoudt zich met God als Hij de werelden overschrijdt. De kennis van de ziel gaat over wat God NIET is, hoe Hij niet beperkt of gedefinieerd wordt door het eindige universum. Dus de ziel dompelt zich in een toestand van volledige vernietiging van het ego. Dit is de kennis van de absolute waarheid van dingen.

Jechida (Enkele)

Het niveau van de ziel geopenbaard aan het moment van zelfopoffering of martelaarschap ter wille van God, Zijn Tora of Zijn volk

Jechida correspondeert met het niveau van de ziel die Adam Kadmon heet, Yechida kleeft aan en reflecteert het oorspronkelijke Oneindige Licht (Or Ein Sof). Dit is de essentie van de ziel dat natuurlijk en onveranderlijk gebonden is aan de Heilige. Rabbi Shimon bar Yochai verklaarde: "Door mijn gehele verbinding met deze wereld, was ik verbonden met de Heilige, Gezegend is Hij, met een enkel knoop...één met Hem."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 189: Evolutie van het kwaad  Lev. 26:14Torastudie 189: Evolutie van het kwaad Lev. 26:14De meest prangende vraag die veel mensen bezig houdt is waarom slechte dingen gebeuren bij goede mensen. Waar was God ti…
Kabbala: de verbondenheid tussen wijsheid en profetieAan de hand van vijf belangrijke werken van de Kabbala -Sefer Yetzirah, Zohar, Pardes Rimoniem, Eitz Chayim, en Tanya wo…
Kabbala - de Tanya: Dierlijke ziel van de JoodKabbala - de Tanya: Dierlijke ziel van de JoodIn het artikel 'Wat is een beinoni/tzaddiek?' (hoofdstuk 1 van de Tanya (Likutei Amariem)) wordt besproken dat de defini…
Kabbala: hoe ziet de ziel eruit?De menselijke ziel is een complex geheel dat bestaat uit 5 niveaus. In dit artikel aandacht voor de compositie van de zi…
Kabbala: de ziel en de invloed van zondeDe meest belovende methode om de werking van een levend organisme te ontravelen is het proces van zijn disintegratie op…

Reageer op het artikel "Kabbala: vijf niveaus van zielsbewustzijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!