Kabbala: krachten ziel - Bitachon, Temimoet, Emet, Shifloet

Bitachon (vertrouwen) is de spirituele toestand dat geassocieerd wordt met de sefira van Netzach. Er zijn twee vormen: actief en passief. Temimoet (oprechtheid) is de spirituele toestand dat geassocieerd wordt met de sefira van Hod. Emet (waarheid) is de spirituele toestand dat geassocieerd wordt met de sefira Jesod. Shifloet (nederigheid) is de spirituele toestand geassocieerd met de sefira van malchoet.

Bitachon (vertrouwen)

Actieve bitachon is het vertrouwen die iemand bezit in zijn eigen kracht en mogelijkheid te slagen in zijn levensambities. Het wordt geassocieerd met Netzach. Actief is relatief "mannelijk" (psychologische toestand). Hij, in zijn eenheid met haar, is de toestand van Netzach. Het vertegenwoordigt de kracht van de ziel om initiatief te nemen. God verlangt van ons "onafhankelijk" initiatief. Het initiatief verlossing te brengen in de wereld. We moeten ons steeds realiseren dat God ons de kracht geeft. Het is Zijn levenskracht en energie die de bron is van onze inspiratie iets te bereiken. Netzach Jisraeel - God, de "overwinning en eeuwigheid van Israël" wordt manifest.

Passieve bitachon is het vertrouwen in Goddelijke Voorzienigheid, dat "alles goed zal zijn." Het wordt geassocieerd met Hod. Passief is relatief "vrouwelijk" (psychologische toestand). Zij, in haar eenheid met hem, is de toestand van Hod.

Temimoet (oprechtheid)

Er zijn 3 niveaus van temimoet. Temimoet impliceert altijd "compleetheid".

Temimoetvertegenwoordigt
haratzonde wil om Gods wil te vervullen.
halevserieuze en toegewijde poging God te dienen.
ha'amasehde verplichting elk detail van Gods geboden te vervullen.

Naast "compleetheid" impliceert temimoet ook "eenvoud". Temimoet is het essentiële attribuut van de "simpele Jood". In de hele Bijbel, verschijnt temimoet als een idioom samen met het werkwoord "wandelen." Het is de linkervoet dat de kracht van wandelen "controleert." Met temimoet wandelt de Jood op de wijze van God en wandelt in essentie met God.

Emet (waarheid)

De Joodse wijzen zeggen: "het zegel van God is waarheid." De laatste letters van de drie woorden die eindigen met het verslag van de Schepping - bara Elochiem la'asot (God had gemaakt)- vormen 'emet'. God schiep realiteit " te doen", dat geïnterpreteerd kan worden dat de mens Zijn schepping moet voltooien.

Emet betekent hier de feitelijke 'verificatie' (zegel) en 'realisatie' van Gods oorspronkelijke wil in de Schepping (Emet in intellectuele zin vertegenwoordigt Gods plan voor realiteit die Zijn wil volgt en voorafgaat aan Zijn zegel, en dus correspondeert met het 'middelste' stadium van emet)

Als een spirituele emotie van de ziel, is emet de meest impulsieve 'drive' van de ziel om het karwei af te ronden. Het is de innerlijke potentie van iedere Jood om een tzaddiek emmet te worden. Emet is de kracht om het diepste potentieel te realiseren dat in feite de kracht is van de Joodse ziel de uiteindelijke realisatie van Gods potentie te realiseren.

Shifloet (nederigheid)

In tegenstelling tot bitoel (onbaatzuchtigheid), bevat shifloet de ervaring van zichzelf als existentieel laag en ver weg van God, men ervaart een toestand van zonde. In Psalm 51:7 staat: "in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen."

Gods essentie wordt geopenbaard aan de ziel die, in shifloet, zichzelf meer veraf voelt dan de ziel die zichzelf dichtbij voelt. Shifloet is de ultieme bron van motivatie van de ziel om in berouw terug te keren naar God, zoals in Psalm 51:7 staat beschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.592 artikelen)
Laatste update: 09-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie