InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: krachten ziel (3) - Ahava, Jira, Rachamiem

Kabbala: krachten ziel (3) - Ahava, Jira, Rachamiem

Ahava (liefde) wordt geassocieerd met de sefira van Chesed. Ahava is de essentiële kracht van 'groei' inherent aan de realiteit. God schiep de wereld met liefde en onderhoudt de wereld met liefde. Jira (vrees) is de spirituele toestand geassocieerd met de sefira Gevoera. Jira vreest dat de schenking van liefde (ahava) in verkeerde handen terecht komt. Rachamiem (genade) is de spirituele toestand met de sefira van tiferet. Meer over Chesed, Gevoera en Tiferet is te lezen in mijn artikel Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en Tiferet

Ahava (liefde)

De ervaring van ahava begint met een gevoel van aantrekking en aangetrokken worden door de ander, een gevoel dat continue groeit en uitbreidt tot het ogenschijnlijke één en één geliefde omsluit in hun hang naar elkaar. Liefde is een attractieve vector kracht.

Er zijn 13 vectoren (ahava = 13) die corresponderen met de 13 toestanden geassocieerd met de sefirot:
  • de liefde van God voor Israël (ahava rabba, grote liefde)
  • de liefde van Israël voor God (ahava rabba, grote liefde)
  • de liefde van een meester voor zijn volgeling (de bron is de liefde van de Tora)
  • de liefde van de volgeling voor zijn meester (de bron is de liefde van de Tora)
  • de liefde tussen volgelingen (de bron is de liefde van de Tora)
  • de liefde van een man voor zijn vrouw (de bron is de liefde van Israël)
  • de liefde van een vrouw voor haar man (de bron is de liefde van Israël)
  • de liefde tussen vrienden (de bron is de liefde van Israël)
  • de liefde van een ouder voor zijn/haar kind (de bron is de liefde van Israël, de eeuwige link tussen generaties)
  • de liefde van een kind voor zijn/haar ouder (de bron is de liefde van Israël, de eeuwige link tussen generaties)
  • de liefde tussen kinderen (de bron is de liefde van Israël, de eeuwige link tussen generaties)
  • de liefde van een koning voor zijn onderdanen (ahavat olam, wereldse liefde)
  • de liefde van een onderdaan voor zijn koning (ahavat olam, wereldse liefde)

Onze liefde voor God wordt uitgedrukt in drie groeiende stadia: "met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw kracht." (Deuteronomium 6:5). Deze drie stadia reflecteren zichzelf met al de bovenstaande vectoren.
Het vers: "Gij zul den Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart, heel uw ziel en met geheel uw kracht" bestaat in het Hebreeuws uit 39 letters. De zin "Gij uw naaste liefhebben als uzelf" bevat 13 letter in het Hebreeuws.
39 = 3 x 13 (3 stadia van elk van de 13 vectoren) dat gelijk is aan Havaya (26) en Echad (13). Havaya is Eén (Deuteronomium 6:4)

Jira (vrees)

Jira roept Gevoera te voorschijn, de macht die vecht tegen negatieve en destructieve krachten.

De twee krachten ahava en jira zijn bedoeld om elkaar te complementeren en handelen als een paar. Jira wordt begrepen als het vertegenwoordigen van iemands gevoeligheid voor de aanwezigheid van de ander. Gevoeligheid leidt tot het rekening houden met gevoelens van anderen. Jira staat in ontzag van verre.

In relatie tot God zijn er 3 niveaus van jira:
Yirat haromemoet Ontzag in de aanwezigheid van de oneindige Goddelijke verhevenheid
Yirat hamalchoet Ontzag in de aanwezigheid van Goddelijk koningschap
Yirat haonesh Vrees voor straf

Rachamiem (genade)

Rachamiem volgt ahava en jira op als de kracht die twee ogenschijnlijk tegengestelde krachten (ahava en jira) synthetiseren, het verlangen te geven (ahava) en de wil tegen te houden (jira).

Ahava ziet alles als potentiële ontvangers van haar weldaad. Jira vervolgt in het beoordelen van de potentiële ontvanger, waarschijnlijk onwaardig hem te ontvangen. Rachamim is het gevoel van ware empathie voor de andere ziel in zijn huidige leefsituatie. De Joodse wijzen zeggen dat God in het oordeel van Schepping van de troon van zware veroordeling opstaat en gaat zitten op de troon van genade.

Hoewel het geschenk van ahava kwantitatief groter is dan dat van rachamiem, is het geschenk van rachamiem kwalitatief groter. Om God te zien met rachamiem betekent God te erkennen als onze "genadige Vader" en ons er constant van bewust zijn dat Hij ons, Zijn kinderen, genadig is om ons te verlossen uit de toestand van verbanning.

Lees verder

© 2008 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en TiferetChesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Ge…
Kabbala: de aartsvaders als archetypenGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
Kabbala: theoretische, meditatieve en praktische KabbalaDe studie van Kabbala kan onderverdeeld worden in drie basis gebieden: de theoretische, de meditatieve en de praktische.…
Joodse filosofie Heschel: Ontzag voor GodGod is de waarheid. Om de wereld te kunnen begrijpen dienen we God te begrijpen. De werkelijkheid ligt namelijk besloten…
Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerdHet eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar…

Reageer op het artikel "Kabbala: krachten ziel (3) - Ahava, Jira, Rachamiem"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!