InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: krachten ziel (2) - Bitoel, Simcha, Jichoed

Kabbala: krachten ziel (2) - Bitoel, Simcha, Jichoed

Bitoel (onbaatzuchtigheid) is de spirituele toestand met de innerlijke ervaring van Chochma waar iemands bewustzijn open staat voor een continue stroom van Goddelijke wijsheid en nieuw inzicht. Simcha (vreugde, geluk) is de spirituele toestand geassocieerd met de sefira van Bina. Jichoed (eenheid) is de spirituele toestand geassocieerd met de sefira van da'at. Meer over Chochma, Bina en Da'at is te lezen in mijn artikel Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at

Bitoel (onbaatzuchtigheid)

Bitoel is de ervaring van ayin, het zijn van niets binnen de alom aanwezige straling van Gods oneindig licht. Er zijn twee niveaus van bitoel:

Bitoel b'metzioet (bestaande onbaatzuchtigheid) vormt de absolute vorm van bitoel waarbij men alle gevoel van onafhankelijk bestaan verliest. Dit is de toestand van bitoel in de wereld van Atziloet, wiens bewustzijn, doordrongen door het hemels niveau van chochma (Abba mekanen b'Atziloet), alleen die van Gods alom aanwezigheid is.

Bitoel hayesh (onbaatzuchtigheid van iets) vormt het lager niveau van bitoel waarbij iemand bewust betrokken is in het proces van het vernietigen van de buitenste laag van het ego. Dit wordt bereikt door de geconcentreerde poging de continue herschepping van alle realiteit te ervaren, inclusief zichzelf als 'iets van niets'. Er is geen onafhankelijke realiteit verbonden aan iemands gevoel van 'iets.' Dit is de toestand van bitoel binnen de drie lagere werelden Beria, Jetsira en Asiya, terwijl haar bewustzijnservaring afhankelijk is van Goddelijke dienst. Goddelijk bewustzijn in de drie lagere werelden is ontleend van de chochma van malchoet d'Atziloet, gerefereerd als het lagere chochma, dus geeft aanleiding tot het lagere niveau van bitoel.

Simcha (vreugde of geluk)

Simcha komt met de spirituele genoegdoening in het succesvol begrijpen van een idee en het relateren aan iemands emotie. "De moeder (Bina) van kinderen is vreugdevol."

De simcha van moederschap ontwikkelt in progressieve stadia:
  • Eerst is er de simcha van verloving dat zich uitbreidt tot vreugde van zwangerschap.
  • Dan volgt de simcha van bevatten dat zich uitbreidt door de zwangerschap tot de vreugde van de geboorte.
  • Tot slot "De moeder (Bina) van kinderen is vreugdevol", een vreugde dat zich uitbreidt tot het vooruitkijken naar het opvoeden van de kinderen.

Elk stadium van simcha begint met het verkrijgen van een bijzonder niveau en het kijkt altijd voorwaarts naar het verkrijgen van het volgende niveau.

In Kabbala wordt de simcha van Bina geïndentificeerd met de simcha van de komende wereld.

De drie stadia die hierboven staan beschreven corresponderen met de drie feesten van de Tora die aan de Joodse ziel is gegeven zodat het in de Goddelijke dienst de ware simcha kon ervaren.

feeststadium van simcha
Pesachverloving
Sjavoeotconceptie
Soekotgeboorte
Simchat Toraopvoeden gezin

Jichoed (eenheid)

Jichoed beschrijft de eenheid van twee lichamen of zielen. Over de schepping van Adam en Eva wordt gezegd (met betrekking tot de hele mensheid): "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.". De eenheid van Adam en Eva worden beschreven als een handeling van da'at: "De mens had nu gemeenschap met Eva."

De kracht van jichoed (spiritueel of fysiek) wordt gezien als geworteld in iemands kracht van da'at, iemands vermogen zijn uitverkorene te herkennen en met hem/haar een authentiek rapport te vestigen. Jichoed is dus het proces van "het samen terugbrengen" van twee verloren helften van wat oorspronkelijk één entiteit was.

Alle kavanot van Kabbala wordt gerefereerd als jichoediem, want zij allen hebben de intentie eenheden te effectueren tussen de vele dimensies van realiteit (beginnend met deze in het Goddelijke rijk van Atziloet zelf). De intentie dat alle daden van iemand zijn "ter wille van de hemel" wordt gerefereerd als de jichoed hama'aseh (de eenheid van de daad).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…
Kabbala: krachten ziel (4) - Bitachon,Temimoet,Emet,ShifloetBitachon (vertrouwen) is de spirituele toestand dat geassocieerd wordt met de sefira van Netzach. Er zijn twee vormen: a…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…

Reageer op het artikel "Kabbala: krachten ziel (2) - Bitoel, Simcha, Jichoed"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!