InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, Ratzon

Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, Ratzon

Emoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" van Keter, de Reisha d'lo Ityada (het ondoorgrondelijke hoofd). Ta'anoeg (plezier) is de spirituele toestand geassocieerd met het tweede hoofd van Keter, de Reisha d'Ayin (het onbeduidende hoofd). Ratzon (wil) is de spirituele toestand geassocieerd met de laagste van de drie hoofden van Keter, de Reisha d'Arich (het verlengde hoofd). Meer over Keter is te lezen in het artikel Kabbala: sefira - Keter (kroon).

Emoena (geloof)

Emoena is het essentiële verbond tussen Israël en God. In Chassidoet zeggen we dat het 'simpele geloof' (emoena peshoeta) van de 'simpele Jood' (jehoedi pashoet) hem verbindt met het 'Simpele (absolute) eenheid' (achdoet peshoeta) van Gods Atzmoet (Essentie, boven de openbaring van Zijn oneindige licht, or ein sof). Elke Joodse ziel erft zijn geloof van de aartsvaders en aartsmoeders van het Joodse volk in het algemeen en van Abraham in het bijzonder. Als een geërfde karaktertrek is emoena altijd aanwezig in elke Joodse ziel, hoewel niet noodzakelijk bewust.

Het is de functie van de ziel van Mozes (vertegenwoordigt in elke generatie) om het bewustzijn van het geloof van Israël en daarmee de Joodse identiteit te handhaven en te versterken door de Tora wijsheid. Ten verdienste van Mozes werd manna aan Israël gegeven. "Man hoe" komt terug in het woord "emoena"

De bereidheid van de Jood zijn volledige leven te wijden aan de dienst van God en zijn leven op te offeren ter wille van God is de noodzakelijke uitdrukking van zijn emoena in God.

Ta'anoeg (plezier)

In algemene termen is ta'anoeg de levenskracht van alle krachten van de ziel. In het bijzonder dient ta'anoeg, die de innerlijke partzoef van Keter (Atik Yomin) vertegenwoordigt, om de wil te motiveren en te sturen, die de uiterlijke partzoef van Keter (Arich anpin) vertegenwoordigt.

We spreken van ta'anoeg ne'elam (onbewust plezier) in contrast tot ta'anoeg margoesj (bewuste plezier).
We spreken van ta'anoeg pashoet (simpel plezier) in contrast tot ta'anoeg moerkav (samengestelde plezier).

De wijsheid van de Tora is ontleend aan de toestand van Goddelijke ta'anoeg zoals uitgedrukt in Psalm 119:77: "Uw barmhartigheid kome over mij, opdat ik leve, want uw wet is mijn verlustiging." en in Spreuken 8:30: "ik was een en al verrukking dag aan dag."

Ratzon (wil)

Er wordt gezegd "niets staat staat voor de wil", en "er is niets zo krachtig als de wil".

In de partzoef Arich Apin, wordt het "origine van de wil" geassocieerd met haar "kroon" gerefereerd aan de goelgalta. Op dit niveau "is er geen reden voor de wil". Echter in de intrinsieke wijsheid van Arich Apin, gerefereerd aan mocha stima'ah (verborgen hersenen), bestaat er "een verborgen reden voor de wil."

Het hogere niveau van de wil, geheel boven rationeel van aard, dient om alle bewuste en rationele krachten van de ziel te controleren en te sturen, beginnend met het intellect, de basis van de ziel van de rationaliteit zelf. Dit wordt gerefereerd als ratzon lma'ala mi'atam.
Het lagere niveau van de wil, die een verborgen rationale bevat, is de oorsprong van de kracht van de ziel om deze doelen moedwillig te achtervolgen die rationeel door de geest zijn gekozen. Dit wordt gerefereerd als ratzon al pi ta'am vda'at.

De Goddelijke wil vindt haar noodzakelijke uitdrukking in de geboden gegeven aan Israël in de Tora. In onze eigen Goddelijke dienst, wanneer we toegewijd Gods geboden uitvoeren puur omdat zij de uitdrukking zijn van Zijn noodzakelijke wil lma'alah mta'am vda'at, verbinden we onszelf met het eerste niveau van Gods wil.
In onze bewuste intenties, gebaseerd op de geheimen en mysteries geopenbaard aan ons in de Kabbala met betrekking tot de spirituele effecten van elk gebod in het bijzonder, verbinden we onszelf met het tweede niveau van Gods wil

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: sefira - Keter (kroon)Keter, de eerste van de tien sefirot, correspondeert met het bovenbewustzijn van ervaring. Het vormt de "kroon" die een…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerdHet eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar…
Kabbala: reïncarnatie in het JodendomIs er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïnc…

Reageer op het artikel "Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, Ratzon"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!