InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerd

Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerd

Het eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar brengt vanwege de hoge energetische (psychologische) en bewustzijnsverandering (spirituele) kracht van dit deel van de Tora. Veel mensen zijn hun verstand kwijtgeraakt of zijn psychisch beschadigd door het verkeerd bestuderen van de Kabbala. Er zijn drie gevaren: Kabbala bestuderen zonder de Tora, zonder Chassidoet en zonder authentieke leraar.

Kabbala is een deel van de Tora als een geheel. Het dient daarom samen met de Tora bestudeerd te worden

Het eerste gevaar ligt erin dat de Kabbala zonder de Tora kan worden bestudeerd. Toen de Joden de Tora op de Berg Sinaï ontvingen zeiden ze: "We zullen doen en we zullen begrijpen." Handelingen creëren vaten, terwijl begrip licht of ziel in de vaten brengt. Het is belangrijk te weten dat het uiteindelijke doel waarom God de wereld geschapen heeft de formatie van de vaten is, door goed te leven. Een goed leven betekent voor de Jood de 613 geboden na te komen, terwijl de rest van de mensheid de 7 Noachidische geboden dient na te komen.

Het is gevaarlijk om te pogen mystieke of zelfs profetische ervaringen te hebben wanneer men niet de juiste vaten heeft. Het is het creëren van een ziel zonder lichaam. De meeste van deze ervaringen zijn illusies. Maar als ze werkelijkheid worden zijn ze het equivalenten van de dood. Dat is immers een ziel zonder lichaam. De Tora maakt het leven mogelijk door het vormen van vaten waarin de ziel kan binnenkomen.

Een voorbeeld waarbij het misging waren de zonen van Aäron (Nadav en Avihoe). Zij voerden een gebod niet uit terwijl zij dienst deden in de Tabernakel. In de Kabbala wordt hun fout gezien als een overenthousiast "rennen" naar God zonder dat ze een anker hadden om op de grond te blijven staan met beide benen. Dit is de essentie van het eerste gevaar: zonder het juist uitvoeren van de mitswot kan een persoon makkelijk contact verliezen met de realiteit.

De echte Kabbala leraar moet precies weten welk risico hij neemt als zijn leerling niet geheel is toegewijd aan de Tora.

Kabbala moet geleerd worden van een leraar die een authentieke bron is

Het tweede gevaar is dat een leerling de Kabbala leert van een persoon die niet authentiek is. Blijf bijvoorbeeld weg van personen die beginnen allerlei berekeningen te maken op je naam en zeggen dat je je naam moet veranderen of dat je niet bij een bepaalde partner past. Blijf ook weg van leraren die onwetend zijn over de rest van de Tora. Zij zullen onjuiste kennis hebben. Tot slot hebben veel leraren alleen kennis van de buitenste aspecten van de Kabbala en niet van de binnenste aspecten. De binnenste aspecten is om ze heilig te ervaren. Een leraar van de Tora wordt een rabbijn genoemd. Een leraar van de Kabbala een rebbe.

Kabbala en Chassidoet

Het derde gevaar is om Kabbala in onze generatie te bestuderen zonder Chassidoet. Chassidoet is het vijfde en laatste stadium van de Kabbala. In de klassieke teksten (die vooraf gaan aan Chassidoet) worden veel antropomorfismen van God gebruikt. Hierdoor kunnen grote misverstanden ontstaan. Met Chassidoet leren we dat bijvoorbeeld Gods licht als een metafoor moet worden gezien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en MalchoetNetzach (Overwinning) is de zevende van de tien sefirot, en de vierde van de gevoelsattributen binnen de Schepping. Hod…
Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en TiferetChesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Ge…
Kabbala en chassidoet: een introductieIn dit artikel een korte introductie van de Kabbala en chassidoet. Aan de orde komen de definitie en de oorsprong van Ka…

Reageer op het artikel "Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerd"

Reactie

Sandra J., 02-05-2016 06:35 #1
Verzoek:
Ik zoek een betrouwbare en ervaren leraar waarvan ik heel graag Kabbala wil leren en begrijpen, met de Tenach en Joodse gebruiken ben ik (redelijk) bekend. Ik woon in Noord-Nederland, bij wie zou ik te rade kunnen gaan? Ik zal zéker niet overhaast te werk gaan, ik had al wel het gevoel "dat er iets mee was/is", een waarschuwing van God en/of misschien (ook) intuïtie?
Bij voorbaat Toddah Rabbah! Reactie infoteur, 02-05-2016
Het beste kunt u contact opnemen met Rabbijn Evers: http://www.nik.nl/ik-ben-rabbijn-evers/contact-rabbijn-evers/

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Reacties: 1
Schrijf mee!