InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Abraham getest - het Akeida altaar

Joodse Bijbel: Abraham getest - het Akeida altaar

Joodse Bijbel: Abraham getest - het Akeida altaar Abraham wordt getest door G'd. Hij moet zijn zoon Izaäk offeren. Abraham stelt geen vragen en hij volgt het bevel van G'd op. Op het moment dat Abraham het mes heft houdt een engel hem tegen. Het bevel van G'd is slechts een test van G'd om Abrahams loyaliteit te tonen. Uiteindelijk offert Abraham een ram. Wanneer Izaäk en Abraham terugkeren overlijdt Sara wanneer ze het nieuws hoort. Ze wordt begraven in de Spelonk van Machpela waar ook Adam en Eva liggen.

G'ds vreemde bevel

Er is vrede en harmonie in het huis van Abraham nadat Ismaël en zijn moeder zijn vertrokken. Maar Abraham zou nog geen gehele vrede vinden. Opnieuw wordt zijn geloof op de proef gesteld.

Onder tegenspoed heeft Abraham zijn rotsvast vertrouwen in G'd bewezen. Nu onderwerpt G'd Abraham aan de grootst mogelijke test. Plotseling verschijnt G'd aan Abraham en zegt tegen hem: "Neem je zoon, de enige die je hebt, die je liefhebt, Izaäk, en ga naar het land van Moria en breng hem daar als offer op één van de bergen die Ik je zal aanwijzen."

Abraham gaat niet met G'd in discussie. Hij vraagt niet hoe dit bevel in overeenstemming is met de belofte dat Izaäk de vader van een grote natie wordt dat G'ds naam draagt. G'd beveelt en Abraham gehoorzaamt.

Vader en zoon samen

Abraham staat 's ochtends vroeg op, zadelt zijn ezel en verzamelt hout voor het vuur; dan neemt hij twee dienaren en zijn zoon Izaäk mee op zijn trip naar Moria. Izaäk die 37 is realiseert zich snel wat het doel is van de reis.

Dus zowel vader als zoon zijn vastbesloten in het vervullen van G'ds bevel. Er zijn veel obstakels om door te gaan met de test. Echter met een ferm hart en vastbesloten zetten Abraham en Izaäk hun reis naar de berg Moria door. Hier toont G'd aan Abraham de plaats waar het altaar moet worden gebouwd en waarop Izaäk moet worden vastgebonden.

Het Akeida altaar

Nadat het altaar klaar is gemaakt waarop Izaäk vastgebonden ligt, heft Abraham het mes. Op dat moment houdt een engel hem tegen en zegt Abraham zijn zoon geen kwaad te doen, want dit is slechts een test om Abrahams loyaliteit aan G'd te bewijzen. Vol dankbaarheid en opgelucht kijkt Abraham in de rondte en ziet een ram dat met zijn hoorns vastzit in een struikgewas. Abraham pakt de ram en offert het aan G'd.

Abrahams beloning

G'd beloont Abraham met vele nakomelingen zoveel als de sterren aan de hemel die de steden zullen overnemen van de vijanden.

Abraham en Izaäk keren terug

Vol blijdschap dalen Abraham en Izaäk van de berg en keren terug naar de plek waar zij hun dienaren hadden achter gelaten. Ze keren zo snel mogelijk naar Sara terug. Abraham is bang dat Sara gist naar het werkelijke doel van de reis en wil daarom snel met Izaäk terugkeren.

Sara's dood

Het nieuws van Izaäks veilige terugkeer bereikt Sara voor zijn terugkeer en haar hart kan de shock niet verdragen. Sara sterft van de shock van geluk dat haar overmant. Ze is 127 jaar geworden. Abraham is zeer bedroefd en met hem rouwt het hele land. Hij koopt de Spelonk van Machpela bij Hebron waar Adam en Eva begraven liggen en legt zijn vrouw Sara daar te rusten.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is het vreemd dat Abraham zijn zoon moet offeren van G'd?
  2. Wie houdt Abraham tegen?
  3. Wat moet Abraham nu offeren?
  4. Wat krijgt Abraham als beloning na de test?
  5. Waardoor overlijdt Sara?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tora en Masjiach:Gen. 18:1/21:3/23:17-18/24:42-Joodse uitlegIn de Tora worden heel veel toespelingen gemaakt op de komst van de Joodse Masjiach. Hoewel de Messias nog steeds niet g…
Het "offer" (akeida) van Izaäk door AbrahamHet "offer" (akeida) van Izaäk door AbrahamHet "offer" van Izaäk vertegenwoordigt het uiterste in de Joodse toewijding aan God. Elke morgen lezen we voor de gebede…
Jodendom en voeding: De eettafel als altaar offersDe Joodse huiselijke tafel wordt als een soort altaar ervaren. Door op de juiste manier te eten wordt het voedsel als he…
Kabbala 2: Abraham kabbalist - Sefer JetziraTien generaties na Noach verscheen Abraham op het toneel. Hij was de zoon van Terach uit Mesopotamië. Terach diende afgo…
Torastudie 27: Ismaël en Izaäk - Genesis (21:12 en 22:14)Torastudie 27: Ismaël en Izaäk - Genesis (21:12 en 22:14)In Genesis 21 wordt verteld dat na de geboorte van Izaäk Sara aan Abraham verzoekt om Hagar en Ismaël te verdrijven. In…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Abraham getest - het Akeida altaar"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!