InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Izaäk en Ismaël

Joodse Bijbel: Izaäk en Ismaël

Joodse Bijbel: Izaäk en Ismaël Abraham verhuist van Hebron naar Gerar in het land van de Filistijnen. Daar krijgen hij en Sara een zoon, Izaäk. Izaäk wordt op de achtste dag besneden als verbondsteken met G'd. Sara wil dat Ismaël en Hagar weggaan omdat ze bang is dat Ismaël een verkeerde invloed zal hebben op Izaäk. Abraham stuurt hen weg. In de woestijn lijden Hagar en Ismaël dorst. Maar G'd ziet en lijden en Hagar ontdekt een bron met water. Ismaël trouwt, krijgt kinderen en wordt een machtig volk: de Arabieren.

Abraham in Gerar

Abraham besluit om naar het zuiden te verhuizen. Hij verlaat Hebron, waar hij 24 jaar woonde, en gaat naar Gerar, in het land van de Filistijnen.

Zoals hij vele jaren geleden in Egypte had gedaan, houdt Abraham ook nu verborgen dat Sara zijn vrouw is omdat hij bang is dat de Filistijnen hem willen afmaken. Terwijl hij gelooft dat Sara Abrahams zuster is, brengt koning Abimelech van de Filistijnen haar naar het paleis. Maar G'd treft de koning en zijn dienaren met plagen, zodat zij haar niet zouden aanraken. Zodra de koning er achter komt wat de oorzaak is van zijn straf roept hij Abraham en vraagt hem om vergeving. Om zijn schuld te erkennen geeft hij Abraham en Sara vele cadeaus. Abraham bidt tot G'd om Abimelech en zijn hofhouding te genezen en de gebeden worden verhoord. Abimelech en zijn mensen weten dat Abraham een heilige man is en zij smeken hem in hun land te blijven. Abraham gaat akkoord en woont 26 jaar in Gerar.

De geboorte van Izaäk

G'ds belofte wordt vervuld. Wanneer Abraham honderd is en Sara negentig krijgt Sara een zoon. Abraham noemt hem Izaäk en besnijdt hem op de achtste dag en organiseert een feest ter ere van het heilige verbond tussen G'd en Abraham.

Ismaël

Zoals we weten is Izaäk niet Abrahams eerste zoon. Ismaël werd dertien jaar eerder geboren als zoon van Hagar. Maar Ismaël groeit niet op zoals Abraham hoopt. Hij neigt naar vele zaken die Abraham als g'ddeloos beschouwd. Ismaël bidt zelf tot afgoden.

Sara ziet het aan en vreest dat Ismaël een slechte invloed op Izaäk zal hebben. Zij zegt tegen Abraham dat hij Ismaël moet wegsturen. Abraham begrijpt het motief van het verzoek van zijn vrouw, maar hij is bang dat Ismaël naar een plek zal gaan waar hij nog slechter wordt. G'd zegt echter tegen Abraham dat hij Sara's verzoek moet opvolgen. Abraham stuurt Hagar en Ismaël weg met water en voedsel voor onderweg.

De wonderbaarlijke bron

Hagar en Ismaël raken de weg kwijt in de woestijn van Beer Sheva en komen al spoedig zonder water te zitten. Hagar kan niet toezien hoe haar zoon lijdt en legt hem in de schaduw van een bosje, terwijl ze op een afstandje van Ismaël huilt. Een engel roept Hagar en verzekert haar dat G'd het lijden van haar zoon ziet. Hij zal blijven voortleven en de vader worden van een machtige natie. En plotseling ziet Hagar dichtbij haar een bron.

Hagar en Ismaël worden gered van de dood en zetten hun reis voort. G'd zegent de jongen omdat hij Abrahams zoon is. Ismaël groeit op tot een sterke man en woont aan de rand van de woestijn en wordt een groot boogschutter. Ismaël leeft op zijn eigen manier. Hij trouwt en krijgt veel kinderen. Zijn kinderen vermenigvuldigen zich en worden bekend onder de naam Ismaëlieten, of Arabieren, de mensen van de woestijn.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom zegt Abraham niet dat Sara zijn vrouw is wanneer hij naar Gerar verhuist?
  2. Waarom smeekt koning Abimelech Abraham in zijn land te blijven?
  3. Hoe oud zijn Abraham en Sarah wanneer ze hun zoon Izaäk krijgen?
  4. Op welke wijze wordt het verbond tussen G'd en Abraham uitgevoerd?
  5. Op welke leeftijd wordt Izaäk besneden en op welke leeftijd Ismaël?
  6. Waarom is Abraham niet trots op Ismaël?
  7. Waarom stuurt Abraham Hagar en Ismaël weg?
  8. Wat belooft G'd aan Hagar?
  9. Waar stammen de Arabieren vanaf?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jom Ha'atsmaoet: Israël 60 jaar - 8 mei 2008mijn kijk opJom Ha'atsmaoet: Israël 60 jaar - 8 mei 2008Het moderne Israël bestaat op 8 mei 2008 zestig jaar. De meest betwiste natie op aarde staat nog steeds recht overeind,…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Joodse Bijbel: Abraham getest - het Akeida altaarJoodse Bijbel: Abraham getest - het Akeida altaarAbraham wordt getest door G'd. Hij moet zijn zoon Izaäk offeren. Abraham stelt geen vragen en hij volgt het bevel van G'…
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): SafiyaSafiya maakte kennis met de profeet als gevangene, ze maakte deel uit van de 'buit' die het leger gemaakt had bij de sla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Izaäk en Ismaël"

Reactie

S. Rosdorff, 14-11-2012 10:17 #1
Waar staat in de Bijbel dat Ismaël aan afgoderij deed? Reactie infoteur, 14-11-2012
Shalom,

In Genesis 21:9-10. Ismaël bespot Sara. Joodse wijzen leiden hieruit af dat Ismaël afgoden diende (Bereishit Rabba 53; Zohar I:118b). Maar Abraham bidt wel voor Ismaël (zie Genesis 17:18-19) om te voorkomen dat Ismaël wordt gedood. Ismaël berouwde zo lichten de Joodse wijzen toe. (Bava Batra 16a)

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!