InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en Gomorra

Joodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en Gomorra

Joodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en Gomorra G'd heeft besloten om de goddeloze steden Sodom en Gomorra te vernietigen. Abraham doet nog een pleidooi om de vernietiging te voorkomen om de rechtvaardigen in de steden te sparen. G'd belooft aan Abraham de steden te sparen als er ten minste tien rechtvaardige inwoners zijn. Ondertussen krijgt Lot, de neef van Abraham, bezoek van twee engelen die eerde Abraham bezochten. Zij nemen Lot en zijn familie mee uit de stad. Daarna worden Sodom en Gomorra vernietigd.

De g'ddeloosheid van de Sodomieten

De drie engelen verlaten Abrahams tent en twee van hen gaan richting Sodom om G'ds beslissing uit te voeren Sodom te vernietigen.

De Sodomieten staan bekend om hun g'ddeloosheid. Zij houden geen rekening met armen, noch met vreemdelingen aan wie ze geen slaapplaats bieden en geen water en voedsel. Op een keer merken ze dat Plitith, de dochter van Lot, voedsel geeft aan een vreemdeling die bijna sterft. Ze verbranden Plitith in het openbaar. Een andere keer ontdekken ze dat een jong meisje een stervende bedelaar voedsel geeft. Ze smeren haar in met honing en zetten haar op de stadsmuur. Ze wordt doodgestoken door de bijen die op de honing afkomen.

Al deze misdaden in Sodom en ook in Gomorra wekt de woede van G'd op en Hij besluit beide steden te vernietigen.

Abrahams pleidooi voor Sodom

Wanneer Abraham van G'd verneemt dat Sodom en Gomorra vernietigd zullen worden pleit Abraham om de steden te sparen om wille van de rechtvaardigen die er in wonen. Pas wanneer G'd aan Abraham belooft dat hij Sodom zal sparen wanneer er tien rechtvaardigen wonen, pleit Abraham niet meer.

Lots gastvrijheid

Lot, de neef van Abraham, kan de leer en de manier van leven van Abraham niet vergeten. Hoewel hij in Sodom woont accepteert hij niet de houding van de inwoners. Lot zit aan de ingang van de poorten van Sodom wanneer hij twee vreemdelingen ontmoet. Hij begroet ze en nodigt ze in zijn tent uit hoewel hij daarmee gevaar loopt. Aanvankelijk weigeren de vreemdelingen, maar Lot dringt aan. De inwoners van Sodom hebben het nieuws vernomen en komen naar Lots huis. Ze willen de vreemdelingen verjagen. Lot wil dat ze de vreemdelingen met rust laten. Wanneer ze Lot dreigen te doden trekken de vreemdelingen Lot weer het huis binnen en maken de menigten blind zodat ze niet Lots huis binnen kunnen komen.

Lot en zijn familie worden gered

De engelen vertellen Lot om samen met zijn familie de stad te verlaten omdat G'd Sodom gaat vernietigen. Maar Lots schoonzonen zijn Sodomieten en weigeren hun huizen te verlaten. In de vroege ochtend nemen de engelen Lot, zijn vrouw en twee ongehuwde dochters uit de stad. Ze mogen niet terugkeren en naar de stad kijken. Zodra Lot Zoar bereikt laat G'd zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen. De plaatsen veranderen in een zee van zout. Lots vrouw was te nieuwsgierig en kijkt om. Ze wordt onmiddellijk gestraft en verandert in een zoutpilaar. Lot verlaat Zoar en hij en zijn nakomelingen gaan in de provincies Moab en Ammon wonen.

De Dode Zee

De plaatsen waar eens Sodom en Gomorra liggen vormt zich de Dode Zee. De vernietiging van Sodom brengt angst in de harten van vele mensen. Vele mensen verlaten het eens zo vruchtbare gebied.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wil G'd Sodom en Gomorra vernietigen?
  2. Wat doen de inwoners van Sodom met een dochter van Lot?
  3. Waarom pleit Abraham bij G'd om Sodom te sparen?
  4. Wat vertellen de gasten die bij Lot in huis zijn aan Lot?
  5. Wat gebeurt er met de vrouw van Lot?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)In Genesis 18:20 meldt God aan Abraham dat de zonden van Sodom en Gomorra zeer zwaar zijn. In Genesis 19:1 komen de twee…
Torastudie 25: Zonde Sodom en Gomorra - Genesis (18:20-23)Torastudie 25: Zonde Sodom en Gomorra - Genesis (18:20-23)In Genesis 18:20-23 zegt God tegen Abraham dat de zonde van Sodom en Gomorra zeer groot is. Abraham vroeg echter aan God…
Achtergronden bij de brief van JudasAchtergronden bij de brief van JudasIn de brief van Judas worden veel verwijzingen gemaakt naar personen en plaatsen die in het Oude Testament voorkomen. Zo…
Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)In Genesis 18:1-19 komt God bij Abraham op bezoek. Drie mannen (engelen) vertellen namens God dat Abraham een zoon zal k…
Dertien geloofspunten Maimonides 5: alleen God aanbiddenVolgens de Tora mag alleen God aanbeden worden. Andere entiteiten zoals engelen, sterren, en planeten, die ondergeschikt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en Gomorra"

Reactie

Info, 26-11-2008 12:31 #1
Je bent wel erg selectief in jouw beschrijvingen. Kern is wel dat het homoseksuele geslachtsverkeer waar de mannen van Sodom kennelijk een gewoonte van hadden gemaakt is de aanleiding voor de verwoesting van de stad. Genesis 19. Hier zeg je verder niks over? Reactie infoteur, 26-11-2008
In de Joodse Bijbel wordt homoseksualiteit niet expliciet genoemd in Genesis 19 (er staat: "Opdat wij hen kennen"). Dit kan duiden op seksuele gemeenschap, maar dit hoeft niet.

De kern van het verhaal is dat de inwoners goddeloos zijn. HaSHem (God) had al eerder dan het genoemde incident in Genesis 19 besloten om Sodom te vernietigen. Volgens de Talmoed en andere Joodse commentatoren gaat het daarbij om het gebrek aan gastvrijheid en de weigering om rijkdom te delen met vreemden.

Christenen leggen wél de nadruk op homoseksualiteit. In de christelijke vertaling staat "opdat wij gemeenschap met hen hebben". Zodoende staat Sodom voor hen synoniem met seksuele zonden. Echter HaShem had al eerder besloten Sodom te vernietigen.

Ik houd me daarom aan de Joodse vertaling en commentaren.

MVG, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!