InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dertien geloofspunten Maimonides 2: God als Eenheid

Dertien geloofspunten Maimonides 2: God als Eenheid

Het tweede geloofspunt van Maimonides is het geloof in Eén God. God is niet de eenheid van een paar, nog de eenheid van soorten, noch zoals de mens wiens complexiteit verdeeld is in vele eenheden, noch de eenheid van een lichaam dat één is maar verdeeld kan worden in eenheden. God is Eén in een eenheid dat niet in menselijke definities is uit te drukken. Pijn, plezier, vreugde en verdriet hebben allen één Bron. Het wordt bevestigd in de Tora: "Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is Eén."

Het tweede geloofspunt van Maimonides: God als Eenheid

Twee van de 613 geboden in de Tora

De eerste twee geloofspunten zijn feitelijk twee van de 613 geboden in de Tora:
  1. Het kennen van het bestaan van God
  2. Het kennen van de eenheid van God

Dit leidt tot een vraag. Hoe kan men het eerste gebod nakomen (het kennen van God), zonder zijn eenheid te kennen (het tweede gebod)? De notie van een Schepper wordt voorspeld door de realiteit van Zijn Eenheid. De noodzakelijke logica wordt aangegeven in het eerste geloofspunt dat benadrukt dat het bestaan van God Zijn absoluut bestaan betekent, Hij als enige Bron van realiteit.

Verschil tussen het eerste geloofspunt (Schepper) en het tweede geloofspunt (Eenheid)

In het eerste geloofspunt gaat het om God als absoluut onafhankelijk van iets, terwijl de mens juist afhankelijk van Hem is. Het tweede geloofspunt benadrukt dat alles wat we ervaren (zelfs conflicterende krachten), de Eenheid reflecteert die zijn gelijke niet kent. Pijn en plezier, vreugde en verdriet hebben allemaal één Bron. De goede dingen die gebeuren bij slechte mensen en de slechte dingen die gebeuren bij goede mensen hebben allemaal één Bron. Mensen hebben snel de neiging te denken dat het om gescheiden conflicterende krachten gaat. Dit is dus niet het geval.

God op de juiste manier dienen

Dat Maimonides (Rambam) deze twee geloofspunten van elkaar scheidt is om God op de juiste manier te dienen.

Dit wil ik duidelijk maken aan de hand van een praktische toepassing van het principe van de eenheid van God. Stel er zijn twee politieke machten: de Verenigde Staten en China. Een klein land kan economische hulp eisen bij de VS door te dreigen zich bij China aan te sluiten. Kortom het kleine land kan één van beide machten manipuleren.
Als God meerdere machten zou voorstellen dan zouden mensen steeds dreigen om zich bij één bepaalde macht aan te sluiten. De mensen zouden de machten tegen elkaar uitspelen: genade tegen rechtvaardigheid; liefde tegen macht, etc. Omdat God echter een absolute Eenheid is, moeten de mens met God in Zijn totaliteit handelen. God kan dus op geen enkele manier gemanipuleerd worden.

Noachs geloof in de Eenheid van God was ontoereikend

Volgens de Joodse wijzen faalde Noach in het waarderen van Gods Eenheid. Noach geloofde dat de Zondvloed wel en niet zou komen. Hoe kan dit? Vooral omdat Noach ook nog eens profeet was die met God communiceerde. Hoe kan een profeet aan God twijfelen? Noach twijfelde er niet aan dat de Almachtige de wereld kon vernietigen. Hij geloofde God op Diens woord. Maar hij vertrouwde erop dat Gods genade Gods rechtvaardigheid zou verpletteren. Met andere woorden Noach veronderstelde dat de ene macht van God sterker was dan de andere. Hierin zat Noach dus fout omdat God handelt als een Eenheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie-Maimonides-RambamGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie-Maimonides-RambamDe Joodse filosoof Maimonides (Rabbi Mosjé ben Maimon- Rambam) wordt beschouwd als de meest diepzinnige filosoof van zij…
Dertien geloofspunten Maimonides 8: Goddelijkheid ToraMetaforisch gesproken dicteerde God aan Mozes de Tora. Alleen Mozes weet hoe God de Tora werkelijk aan hem communiceerde…
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie  Crescas e.aGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie Crescas e.aDe laatste vier belangrijke Joodse filosofen uit de Middeleeuwen zijn Gersonides, Crescas, Joseph Albo en Izaäk Abrabane…
De geschiedenis van het monotheïsme - rebbe SchneersonDe geschiedenis van het monotheïsme - rebbe SchneersonDe essentie van het jodendom is het geloof in Eén God, alle monotheïstische godsdiensten hebben hun origine in Abraham,…
Bronnen en referenties
  • Fundamentals and Faith: Insights into the Rambam's 13 Principles - rabbijn Yaakov Weinberg

Reageer op het artikel "Dertien geloofspunten Maimonides 2: God als Eenheid"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Maimonides
Schrijf mee!