InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarring

Joodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarring

Joodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarring De Toren van Babel staat bekend om de spraakverwarring die het uiteindelijk veroorzaakt. De mensen bouwen een Toren om zich gelijk te voelen met G'd. G'd straft deze arrogantie af en de mensen die tot dan toe samenwonen worden over de hele aarde verspreid. Maar na deze straf blijven de mensen zich op het foute pad begeven. Ze dienen Nimrod, de kleinzoon van Cham (de zoon van Noach), als god. Er brandt slechts één ster aan de horizon gedurende deze donkere periode van afgoderij.

Verwaandheid van de mensen

Tegen het einde van Pelegs leven gebeurt er iets dat het sociale leven van alle mensen op aarde verandert.

Na de Zondvloed begint de mens zich te vermenigvuldigen en de aarde te bewonen. Zij spreken één taal en begrijpen elkaar goed. De generaties voor de Zondvloed zijn alleen geïnteresseerd in zichzelf; zij denken dat ze supermannen zijn en leven voor zichzelf; zij gebruiken geweld en kracht tegen hun zwakkere buren, waarbij ze geen aandacht besteden aan wetten en regels. De nieuwe mensheid is anders. Zij benadrukken het tegenovergestelde. Het individu bestaat niet; hij bestaat alleen als deel van de gemeenschap en hij moet zijn eigen belangen onderwerpen aan die van de groep. Zouden ze zich beperkt hebben tot dit sociale leven, dan zou alles goed zijn gegaan. Maar zij overdrijven. De enorme kracht die uit hun organisatie voortkomt en welwillendheid maakt hen trots. Zo trots dat zij zich tegen G'd keren.

Mensen bouwen de Toren van Babel

Zij besluiten een Toren te bouwen om zo de Hemel te bereiken. Ze willen gelijk aan G'd worden en op hetzelfde moment samen blijven. De Toren van Babel wordt gebouwd in de vallei van het Land van Shinear. Genesis 11:1-4: Ooit werd er op de hele aarde één enkele taal gesproken. Toen de mensen in oostelijke richting trokken, kwamen ze in Sjinar bij een vlakte, en daar vestigden ze zich. Ze zeiden tegen elkaar: "Laten we van klei blokken vormen en die goed bakken in het vuur." De kleiblokken gebruikten ze als stenen, en aardpek als specie. Ze zeiden: "Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de Hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken."

Hun Straf

G'd besluit hun arrogantie te vernietigen door hun vermogen elkaar te begrijpen teniet te doen. Hij verwart de mensen door ze op te splitsen in 70 verschillende naties en stammen, elk met een eigen taal (Babel betekent 'verwarring'). Genesis 11:7-8: Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan. De Eeuwige verspreidde hen van daar over de hele aarde, en de bouw van de stad werd gestaakt.

Wanneer dit plaatsvindt moet het project van de Toren worden opgegeven. De verschillende groepen migreren in verschillende richtingen en vestigen zich op alle delen van de wereld. De Toren zelf wordt gedeeltelijk verbrand en gedeeltelijk opgeslokt door de aarde.

Nimrod

Maar zelfs deze zware straf brengt de mensen niet terug tot G'd. Gedurende de periode van Nimrod, de kleinzoon van Cham, neemt de goddeloosheid van de mensen enorm toe. Nimrod heeft de kleren van Adam geërfd, gemaakt van de huid van de Slang uit het Hof van Eden, en hij is onverslaanbaar. Alle dieren van de wereld gehoorzamen hem en koningen erkennen zijn bestuur. Hij verklaart zichzelf god en beelden van zijn gezicht worden over het hele land vertoond. Mensen moeten hem dienen en brengen hem offers.

Het is in deze eeuw van afgoderij dat een nieuwe ster verschijnt aan de horizon - de enige schijnende ster in de donkere lucht.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom bouwen mensen de Toren van Babel?
  2. Hoeveel talen spreken de mensen na de Zondvloed?
  3. Wat is het verschil tussen de generatie vóór en na de Zondvloed?
  4. Wat doet G'd om de Toren van Babel en de arrogantie van de mensen te vernietigen?
  5. Wat betekent Babel?
  6. Tot wat verklaart Nimrod zichzelf?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Toren van BabelDe Toren van BabelIedereen kent het begrip: De Toren van Babel. Maar wat houdt deze toren nu werkelijk in? Heeft het te maken met de taal…
Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)Torastudie 17: De Toren van Babel - Genesis (11:4-5)In Genesis 11:4-5 wordt verteld over de Toren van Babel. De mensen wilden een toren bouwen die reikte tot aan de hemel.…
Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)Torastudie 13: Noach en de Ark - Genesis (6:9-14)In Genesis 6:9-14 wordt verteld dat Noach de enige rechtvaardige is op aarde. God besluit om de mensheid te vernietigen.…
Babel: prachtig kunstwerkBabel: prachtig kunstwerkDe toren van Babel staat in de Bijbel symbool voor problemen die ontstaan wanneer mensen niet met elkaar communiceren: d…
Hoogste gebouw ter wereld: kantoor, woning en ziekenhuisHoogste gebouw ter wereld: kantoor, woning en ziekenhuisWat is het hoogste gebouw ter wereld? Het hoogste gebouw ter wereld is de Burj Khalifa te Dubai. Burj is Arabisch voor t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Toren van Babel - spraakverwarring"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!