InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Noach en de Zondvloed

Joodse Bijbel: Noach en de Zondvloed

Joodse Bijbel: Noach en de Zondvloed Noach en zijn familie zijn de enige rechtvaardige en vrome mensen op aarde. Omdat de rest van de mensheid in corruptie leeft besluit G'd al het leven te vernietigen. Alleen Noach en zijn familie blijven gespaard. Noach bouwt een Ark die hem en zijn familie moet redden van de Zondvloed. Na de Zondvloed wanneer al het leven is vernietigd sluit G'd een nieuw Verbond met Noach en de mensheid. De regenboog is het teken dat er nooit meer een Zondvloed zal plaatshebben. Dit Verbond van G'd met Noach staat bekend als het Regenboog Verbond. Het bestaat uit zeven wetten (de zeven Noachidische geboden) die alle niet-Joden moeten naleven. Met het Joodse Volk sluit G'd later op de berg Sinaï een ander Verbond. De Joden moeten 613 wetten naleven. De Joden stammen af van Sem, een zoon van Noach. Andere zonen van Noach zijn Cham en Jafet. Abraham stam in de negende generatie af van Sem. Abraham staat aan het begin van het Joodse volk.

De goddeloosheid van de mensen

Noach is de zoon van Lemech en de kleinzoon van Methusalem. Hij is een vroom en rechtvaardig man.1 Wanneer Noach 500 jaar oud is heeft hij drie zonen, Sem, Cham en Jafeth. Ook zij zijn vroom in tegenstelling tot de andere mensen op aarde. Noach en zijn zonen kunnen de andere mensen via waarschuwingen van G'd niet veranderen. In plaats van wederzijds respect en samenwerking leven de mensen in geweld en zonde.2 Uiteindelijk geeft G'd hen een laatste kans. Noach moet langzaam een Ark bouwen. Hij doet er 120 jaar over.3 In deze periode kunnen mensen zich tot G'd wenden voor berouw. Maar zij doen dit niet. Omdat de corruptie4 zo groot is besluit G'd al het leven op aarde te vernietigen. Alleen Noach en zijn gezin worden gespaard5. Genesis 6:5-8: De Eeuwige zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. Hij kreeg er spijt van dat Hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. Ik zal de mensen die Ik heb geschapen van de aarde wegvagen, dacht Hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want Ik heb er spijt van dat Ik ze heb gemaakt. Alleen Noach vond bij de Eeuwige genade.

Noach gaat de Ark bouwen

G'd vertelt Noach de Ark te gaan bouwen en aan iedereen te vertellen wat het doel ervan is: hem te redden van de komende Zondvloed. De Ark is 300 cubits lang, 50 cubits breed en 30 cubits hoog. Het bestaat uit drie verdiepingen verdeeld in kleine ruimten waar mensen, dieren en voedsel verblijven. De enige mensen in de Ark zijn Noach, zijn vrouw, zijn drie kinderen en hun vrouwen. Ook een paar van elk diersoort verblijft in de Ark.6 Noach en zijn familie zal in de Ark blijven tot na de Zondvloed. Noach doet wat G'd hem opdraagt. Zijn omgeving lacht hem uit en besteedt geen aandacht aan de waarschuwingen voor de Zondvloed.

De Zondvloed

Noach is 600 jaar oud wanneer hij de Ark binnengaat7 met zijn hele familie en alle dieren die G'd heeft geselecteerd.8 Op de zeventiende dag van de tweede maand begint de Zondvloed. De poorten van de Hemel worden geopend en er valt 40 dagen en nachten lang regen. Het water bereikt de pieken van de hoogste bergen. Al het leven wordt vernietigd. De Ark drijft veilig rond geleid door G'd hoewel Noach het gevoel heeft dat het schip gaat breken door de stormachtige vloed. Genesis 7:1-3: Toen zei de Eeuwige tegen Noach: "Ga de ark in, samen met je hele gezin, want Ik heb gezien dat jij als enige van deze generatie rechtschapen bent. Van alle reine dieren moet je zeven mannetjes en hun wijfjes meenemen, van de onreine dieren moet je er twee meenemen, een mannetje en een wijfje, en van de vogels weer zeven mannetjes en wijfjes, om hun voortbestaan op aarde veilig te stellen."

De Zondvloed trekt zich terug

Noach en zijn kinderen bidden constant en uiteindelijk trekt de Zondvloed zich terug. Er blaast een wind over de aarde en de Ark komt tot stilstand op de berg Ararat nadat het 7 maanden heeft rondgedobberd.

Noach stuurt de raaf en de duif uit

Langzaam zakt het water; en op de eerste van de tiende maand worden de pieken van de bergen opnieuw zichtbaar. Na 40 dagen zendt Noach een raaf uit. De vogel keert terug naar de Ark om te worden gevoed. Daarna zendt Noach een duif uit die ook terugkeert naar de Ark. Na 7 dagen wordt de duif opnieuw uitgezonden. Ditmaal keert het terug met een olijfblad9. Noach realiseert zich nu dat de aarde vrij is van het water maar nog steeds onbewoonbaar. Na 7 dagen wordt de duif opnieuw uitgezonden. Ditmaal blijft de vogel weg. Na 356 dagen vanaf het begin van de Zondvloed is de aarde geheel droog. De Zondvloed is weg maar het oppervlak van de aarde is veranderd, het is kaal. Alles, zelfs de zon, heeft iets aan kracht ingeboet. Genesis 8:13-14: In het zeshonderdeerste jaar van Noachs leven, op de eerste dag van de eerste maand, was het water van de aarde verdwenen. Noach maakte het dak van de ark open en keek rond - de aarde was drooggevallen. Op de zevenentwintigste dag van de tweede maand was de aarde droog.

Noach brengt een offer

Noach en zijn familie hebben een heel jaar in de Ark doorgebracht. Dan beveelt G'd hen de Ark te verlaten. Noach bouwt een altaar en brengt een offer aan G'd. En G'd belooft nooit meer de aarde te vervloeken vanwege de mens. Seizoenen, hitte en koude, dag en nacht, en alle andere wetten van de natuur zullen nooit meer samen falen zoals ze deden tijdens de Zondvloed.

De Zeven Noachidische geboden

G'd zegent Noach en zijn zonen met dezelfde zegen als Hij had gegeven aan Adam en Eva, hen de macht over al de levende wezens gevend. Vóór de Zondvloed mochten de mensen alleen maar plantaardig voedsel eten. Nu mogen de mensen ook vlees eten, maar alleen als het dier is gedood. Het is verboden vlees te eten van een levend dier. G'd verbiedt ook menselijk bloed te verspillen. Moord wordt gestraft met de doodstraf; er bestaat geen grotere misdaad dan het vernietigen van een wezen geschapen naar G'ds beeld. Andere wetten zijn het instellen van rechtspraak, het verbod op blasfemie, onzedelijk gedrag, afgoderij en stelen. Dit zijn de zeven Noachidische geboden10 die gelden voor niet-Joden. Het Joodse volk dat nu nog niet bestaat krijgt een grotere verantwoordelijkheid vanaf de Openbaring op de Sinaï. Deze moet de hele Tora naleven. Genesis 9:1-4: Toen zegende God Noach en zijn zonen, Hij zei tegen hen: "Wees vruchtbaar en wordt talrijk en bevolk de aarde. De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen - ze zijn in jullie macht. Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef Ik je, zoals Ik je ook de planten heb gegeven. Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten."

Het Verbond met Noach - de Regenboog

Als teken van verbond toont G'd een regenboog in de wolken als permanent bewijs dat er nooit meer een Zondvloed zal plaatsvinden.

Chams zonde

Noach plant een wijngaard. Op een dag drinkt hij wijn. Niet wetend dat het zo sterk is wordt hij dronken. Cham vindt zijn vader naakt en dronkend liggend in de tent. Cham vertelt het zijn broers, Sem en Jafet, op onbeschofte wijze. Zijn broers gaan de tent in en kleden hun vader aan zonder naar hem te kijken en leggen hem in bed. Wanneer Noach uit zijn roes is en hoort wat er is gebeurd is hij boos op zijn zoon Cham. Het zegt dat Chams kinderen de slaven11 zullen worden van de kinderen van Sem en Jafet.

Sem en zijn nakomelingen

Dan bidt Noach tot G'd en vraagt of Sem en Jafet wijsheid en schoonheid en grote sociale en culturele prestaties krijgen. Sem wordt een profeet van G'd en leeft 600 jaar, G'd dienend als een priester. In de tijd van Abraham, die in de negende generatie een directe afstammeling van Sem is, is Sem bekend onder de naam Malkitzedek (de rechtvaardige koning), die offers aan G'd brengt. Hij ziet de elfde generatie van zijn nakomelingen (Jakob). Samen met zijn achter kleinzoon Eber onderwijst en verspreidt hij het geloof in G'd en Zijn geboden in een school dat bekend staat als de Academie van Sem en Eber.

Ten tijde van Ebers zoon Peleg, daalt de leeftijdsverwachting van de mens tot ongeveer de helft van die in de vorige generatie.

Voetnoten

1 Noach was in alle opzichten een rechtvaardig man: "Perfect in zijn generatie" - in zijn relaties met anderen. Hij "wandelde ook met G'd" en diende Hem naar behoren. Noach was slechts een tsaddiek (rechtvaardige) in vergelijking met zijn generatie: als hij in de tijd van Abraham was, zou hij als niets worden beschouwd.

2 In de dagen van Noach waren de dingen vreselijk verslechterd. Zelfs iedereen die een zelfgemaakte definitie van goed en kwaad had, vernietigde, darko - zijn eigen weg - en wist alle scheidingslijnen uit. Ze begingen onmiskenbaar elke misdaad in het boek.

3 Rashi's commentaar op de Tora volgt de mening dat hij het alleen moet doen en kan geen afgezant aanstellen (en daarom heeft hij 120 jaar nodig gehad) terwijl hij in de Gemara de tegengestelde mening volgt. Volgens de mening die Rashi volgt in de Gemara, is er geen melding gemaakt van de constructie die 120 jaar in beslag nam, en dus, omdat Shem assistentie verleende, duurde het Noach veel korter. Hopelijk slaagde hij erin, gedurende de lange periode (120 jaar) dat hij bezig was met de constructie, om de mensen te overtuigen hun gedrag te verbeteren.

4 Er is een verband tussen corruptie en de Zondvloed. De eerste 40 dagen van intense straffen waren het gevolg van hun gepleegde diefstal - de numerieke waarde van de drie letters van "gezel" (גזל), het Hebreeuwse woord voor "diefstal", is totaal 40! De Zondvloed begon met 40 dagen aanhoudende regen, gevolgd door 150 dagen van onverminderde overstroming voordat het water begon te dalen - in totaal 190 dagen. De numerieke waarde van de twee letters van het Hebreeuwse woord "keitz" (קץ) wat "einde" betekent, is 190. Het "einde van alle vlees" werd besloten door Hasjem in de vorm van 190 dagen van intense straf.

5 De Zohar (Bereishit 67b) zegt dat Noach zondigde door niet te bidden dat zijn generatie gered zou worden. In tegenstelling tot Abraham die bad voor de Sodomieten (18:23-32), en Mozes (Shemot 32:11-13, 31-32), die klaar was om zijn eigen leven op te geven als G'd zijn volk niet zou vergeven, was Noach alleen bezorgd dat zijn eigen familie gered zou worden. Omdat Noach uiteindelijk niet als een echt rechtvaardige man handelde door zichzelf met anderen te belasten, werd hij uiteindelijk beschouwd als "alleen Noach" - slechts een eenvoudige persoon ontdaan van al zijn titels en lofprijzingen.

6 Toen Hashem (G'd) Noach vertelde om mikol ma'achal asher yei'acheil voor te bereiden, bedoelde hij het volgende: "Jij, bereidt 'bijtgrootte' porties, niet groter dan een ei, van elk type voedsel dat zal worden gegeten. Wonder boven wonder, door dit voedsel, zullen jij en ook zij - je familie en de duizenden dieren in de ark - worden ondersteund." De Tora accentueert het grote geloof van Noach in Hashem. Hij ging de ark binnen zonder voedsel voor de dieren te bereiden, en hij vertrouwde op een wonder dat ze tevreden zouden zijn met zijn eten en de vloed overleefden.

7 Het Hebreeuwse woord "teivah" gebruikt voor "ark" (betekent hier een grote, zwevende "doos") betekent ook "woord." Hashem vertelt ons ook om "binnen te gaan" in de "woorden" van de Tora en het gebed.

8 Noach had nog een beetje vertrouwen in zijn tijdgenoten. Hij dacht dat de Zondvloed niet zou komen. Maar toen het water ging stijgen realiseerde hij zich dat hij fout zat.

9 Waarom een olijfblad? Een olijfolie produceert olie; het kan niet mengen met andere vloeistoffen en drijft naar de top. De boodschap aan Noach was dat de mensheid na de Zondvloed verplicht was zijn wegen te verbeteren. Het was verboden om zich ooit opnieuw te mengen zoals het eerder had gedaan. Volgens de Midrash Rabba (23:6) vloog de duif naar de Olijfberg en bracht het blad van daaruit. Van fruit dat groeit in Eretz Yisrael (het land Israël), is men verplicht om ma'aseir (tienden) te scheiden. De duif, die geen hindernissen voor Noach wilde creëren, bracht hem het blad en niet de vrucht.
Overigens is het een misvatting dat een witte duif met een olijfblad in haar snavel de personificatie is van vrede. Volgens Joodse bronnen is het een teken van onafhankelijkheid. De duif was immers niet meer afhankelijk van Noach en kon zelf zijn voedsel zoeken.

10 Veel niet-Joden denken ten onrechte dat de Tien Geboden ook voor hen bestemd zijn. Dat is echter niet het geval. De Tien Geboden (of Aseret Hadibrot, "De Tien Verklaringen", in het Hebreeuws) werden gecommuniceerd door G'd aan het volk van Israël op de berg Sinaï, 40 dagen na de uittocht uit Egypte. De Tien Geboden zijn niet het geheel van G'ds instructies voor Zijn volk (er zijn 613 geboden). Ze bevatten echter de kern van waaruit de andere naar voren komen. Voor niet-Joden gelden de Zeven Wetten van Noach. Dit zijn zeven universele wetten - een moraliteitscode - die de basis vormen van de beschaving. Alle afstammelingen van Noach, d.w.z. de hele mensheid, zijn verplicht om deze wetten te volgen.

11 Iemand die een niet-Joodse slaaf koopt, verwerft hem voor altijd. Als de meester echter zijn tand of zijn oog ontneemt, wordt hij vrij (Exodus 21:27). De reden hiervoor is dat de slavernij voortkwam uit het gebruik van een oog op een ongepaste manier en het gebruik van tanden om te roddelen (Cham werd gestraft omdat hij naar zijn naakte dronken vader keek en het aan zijn broers vertelde). Dus als de slaaf eenmaal de tand of het oog mist, is het alsof hij zijn straf heeft ontvangen en niet langer een slaaf hoeft te zijn.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom besluit G'd het leven op aarde te vernietigen met de Zondvloed?
  2. Welk teken heeft G'd gegeven om aan te geven dat er nooit meer een Zondvloed zal komen?
  3. Wat doet G'd na de Zondvloed?
  4. Noem de drie zonen van Noach.
  5. Vanaf wanneer geeft G'd toestemming aan de mens om vlees te eten?
  6. Wat is Chams zonde?
  7. Van welke zoon van Noach stammen de Joden af?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joden en Noachieden: Waarom is de regenboog teken van vrede?Joden en Noachieden: Waarom is de regenboog teken van vrede?Met de Zondvloed werd de wereld opnieuw gecreëerd. De aarde werd gereinigd, de atmosfeer gezuiverd. Het werd een wereld…
Noachieden: regenboog verbond  zeven wetten van Noachmijn kijk opNoachieden: regenboog verbond zeven wetten van NoachTien generaties na Adam sloot God met Noach en zijn familie het regenboog verbond. De hele mensheid kreeg zeven wetten.…
Joden en Noachieden: overeenkomsten en verschillenJoden en Noachieden: overeenkomsten en verschillenJoden en Noachieden (niet-Joden die de Noachidische geboden naleven) staan het dichtst bij elkaar. Er zijn veel overeenk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Noach en de Zondvloed"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!