InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen Adam

Joodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen Adam

Joodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen Adam De eerste mensen die geboren worden zijn Kaïn en Abel, de twee kinderen van Adam en Eva (die door G'd geschapen werden). Kaïn, de eerstgeborene ploegt de velden en Abel is schaapsherder. De twee maken ruzie waarbij het gevecht eindigt in de eerste moord van de geschiedenis. Kaïn wordt door G'd gedwongen om op aarde rond te zwerven. De mensheid zet zich voort via de derde zoon van Adam, Seth. De mensen dienen afgoden. Alleen ten tijde van Enoch keert de mens terug tot G'd en is er vrede in de wereld.

De jaloezie van Kaïn

Kaïn is een echte harde werker. Hij bewerkt de aarde voor voedsel dat niet meer volop aanwezig is zoals ten tijde van het Hof van Eden vóór de zondeval van Adam en Eva. Abel brengt veel tijd door met het overdenken van de fout van zijn ouders en denkt aan manieren om het weer goed te maken. Als berouw offert Abel de beste lammeren tot G'd. Kaïn ziet dit en brengt ook een offer. Hij offert de beste oogst van het jaar. Maar Kaïns offer wordt niet geaccepteerd omdat hij het niet met overtuiging doet en uit vrije wil. Wanneer Kaïn dit opmerkt wordt hij boos en besluit zijn broer te doden. Genesis 4:4-5: Ook Abel bracht een offer; van de eerstgeboren dieren van zijn kudde koos hij de mooiste uit. De Eeuwige merkte Abel en zijn offer op, maar voor Kaïn en zijn offer had Hij geen oog. Dat maakte Kaïn woedend, zijn blik werd donker.

Kaïn wordt door G'd gewaarschuwd

G'd spreekt tot Kaïn en vraagt hem waarom hij boos is. Als zijn offer niet geaccepteerd wordt is dat een teken dat hij het niet goed heeft gedaan. Hij moet berouw tonen voor het te laat is.

De moord op Abel

Kaïn bespreekt de zaak met Abel. En terwijl ze praten over goed en kwaad doodt Kaïn zijn broer. Wanneer G'd vraagt aan Kaïn waar zijn broer is antwoordt deze: "Ik weet het niet. Moet ik voor mijn broer zorgen?"

Kaïns straf

G'd vraagt Kaïn wat hij heeft gedaan. Het bloed van Abel schreeuwt vanaf de aarde naar God. En nu is Kaïn zelfs meer vervloekt dan de aarde. Kaïn wordt gedwongen een zwervend bestaan te leiden. Genesis 4:10-12: "Wat heb je gedaan?" zei de Eeuwige. "Hoor toch hoe het bloed van je broer uit de aarde naar mij schreeuwt. Daarom: vervloekt ben jij! Ga weg van deze plek, waar de aarde haar mond heeft opengesperd om het bloed van je broer te ontvangen, het bloed dat jij vergoten hebt. Ook al bewerk je he tland, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan."

Kaïns berouw

Kaïn bidt tot G'd. Hij is bang gedood te worden. Maar God verzekert Kaïn dat niemand hem zal doden tot de zevende generatie. En er verscheen een teken op het voorhoofd van Kaïn als waarschuwing dat niemand hem mag doden.

Kaïns kinderen

Kaïn zwerft over de aarde tot hij zich vestigt in Nod ten oosten van Eden. Hij krijgt heel veel kinderen. Zij worden machtig. De laatste van de nakomelingen is Nabal. Hij is de eerste man die in een tent woont en een veestapel heeft. Een andere nakomeling is Yabal die als eerste de fluit en de lier bespeelt. Nog een ander nakomeling is Tubal-Kaïn die de eerste mens is die gereedschappen van metaal maakt. Zijn zuster heet Naamah.

Kaïns dood

Tubal-Kaïns vader is Lemech, de zesde generatie van Kaïn. Lemech is oud en blind. Wanneer hij gaat jagen adviseert Tubal-Kaïn zijn vader een speer te gooien naar iets wat lijkt op een monsterachtig dier. Lemech gooit de speer en wanneer ze dichter bij komen ontdekken ze dat ze Kaïn gedood hebben.

Adams dood

Adams derde zoon Seth wordt de vader van alle toekomstige generaties van de mens. Adam sterft op de leeftijd van 930 jaar. Zijn dood wordt door de gehele mensheid betreurd. Adam en Eva liggen begraven in de Spelonk van Machpela, nabij Hebron, zo staat in de Kabbala (Joodse mystiek) beschreven.

Seths kinderen

Ten tijde van Seths zoon, Enosh, maken mensen beelden om G'd te herdenken. Later beginnen de mensen deze beelden als afgoden te aanbidden. Zo keren ze zich van G'd af. G'd straft de mensen door zondvloeden waarbij een derde van alle mensen omkomen. Ook straft G'd met rampen zoals honger en epidemieën. Maar niets brengt de mensen tot bezinning.

Enoch wijdt zijn hele leven aan G'd

In de tijd van Enoch, de zevende generatie na Adam, veranderen de mensen. Enoch wijdt zijn gehele leven aan G'd. Hij leeft vele jaren in isolatie en gebed. Wanneer hij terugkeert naar de mensen kiezen ze hem als leider. Onder zijn leiderschap is er over de hele wereld vrede. Hij brengt de mens het geloof bij en herstelt de wet. Dit duurt tot het jaar 930 wanneer Adam overlijdt. Enoch leeft weer in afzondering en geeft de mensen af en toe advies. Enoch sterft niet. Hij is één van de weinigen die door G'd levend wordt weggenomen.

Methusalem, de oudste mens ooit

Enochs zoon, Methusalem, wordt de oudste mens ooit. Hij leeft 996 jaar. In zijn tijd komen de mensen opnieuw in opstand tegen G'd. Ze leven in een staat van wetteloosheid, wreedheid en corruptie dat de wereld naar de afgrond brengt.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is Kaïn jaloers op Abel?
  2. Wat zegt G'd tegen Kaïn wanneer Hij ziet dat deze boos wordt?
  3. Welke straf geeft G'd aan Kaïn nadat deze Abel vermoord heeft?
  4. Hoe komt het dat Kaïn zeven generaties lang niet gedood wordt?
  5. Door wie wordt Kaïn uiteindelijk gedood?
  6. Welke zoon van Adam is de vader van de toekomstige generaties van de mensheid?
  7. Wanneer gaan mensen beelden maken van G'd?
  8. Waarom sterft Enoch niet?
  9. Wie is de oudste mens op aarde?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom vertelt de Bijbel weinig over leven na de dood?Gelooft het Jodendom in het leven hierna? Wanneer je de Tora leest dan lijkt het alsof er nauwelijks over een leven na d…
Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10In Genesis 4:1-10 lezen we over Kaïn en Abel. Eva werd eerst zwanger van Kaïn en daarna van Abel. Kaïn werd landbouwer e…
God: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieGod: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieNa de blunder van Adam maakt God een nieuw Verbond met zijn schepsel in de persoon van Abraham. Nog weer later schenkt G…
Wat is het doel van het leven? - de schepping van de mensWaarom leven we en wat doen we in deze wereld? Het antwoord kunnen we vinden in de Tora. Tora betekent instructie. De To…
Kabbala 1: Adam de eerste kabbalistAan de hand van teksten uit de Tora (het boek Genesis) leren we u kennis maken met een kabbalistische kijk van Adam op d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen Adam"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!