InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)

Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)

Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13) De Joodse wijzen stellen dat de eerste verlosser de laatste verlosser zal zijn. Dit wil niet zeggen dat Mozes en de Masjiach (messias) dezelfde zijn. Mozes is van de stam Levi, terwijl de Masjiach van de stam Juda is. Het betekent echter dat de verlossing die door Mozes is bereikt de bron is voor de verlossing door de Masjiach. Het doel van de exodus uit Egypte is de ontvangst van de Tora. De uiteindelijke verlossing vertegenwoordigt de volledige en uiterste uitvoering van de Tora.

De Tora van Mozes is de essentie van de perfecte wereld van de Masjiach (Messias)

Mozes vraagt God de Masjiach te sturen. Maar God doet dit niet. Eerst moeten de Joden uit Egypte worden geleid en de Tora aan hen worden gegeven, een taak die alleen Mozes kan uitvoeren. Zij beginnen aan hun missie de wereld te perfectioneren als het koninkrijk van God door middel van de Tora, tot de komst van de Masjiach.

Gematria, numerieke woordwaarde van Mozes en Masjiach (Messias)

De numerieke woord waarde van Mosje (Mozes) is 345; de numerieke woord waarde van Majiach is 358. Dus het verschil is 13. Mozes + 13 = Masjiach.

Dertien is de numerieke waarde van echad (1). "Hoor Israël, de Heer is onze God de Heer is echad (Eén)". Dit is het Shema dat de Jood elke ochtend reciteert. De Messiaanse periode wordt beschreven als de dag dat God echad en Zijn naam echad zal zijn.

Jachied (enkelvoud) lijkt een beter woord te zijn dan echad om de Goddelijke eenheid uit te drukken. Toch vertegenwoordigt echad een diepere eenheid dan jachied. Echad vertegenwoordigt pluraliteit binnen eenheid.

Mozes plus echad = Masjiach

Mozes openbaart de Goddelijke wijsheid en wil aan de mens. Het is een openbaring van Bovenaf. Het wordt de wereld met kracht opgelegd als een hogere waarheid zonder dat de wereld het begrijpt. Het is een Goddelijk jachied.

Mozes wil dat God de Masjiach zendt om het Joodse Volk te bevrijden uit Egypte. De exodus moet geleid worden door de Goddelijke echad. Maar echad (eenheid) moet van beneden komen wanneer een diverse wereld uit eigen initiatief kiest samen te gaan in een integraal geheel. Mozes kan de formule verschaffen. Echter het proces moet zich in de loop van drieëndertig eeuwen ontvouwen waarin de wereld de Goddelijke waarheid absorbeert en de Goddelijke wil uitvoert.

De Messiaanse periode is de culminatie en vervulling van de schepping van onze wereld. Voor dit doel wordt het geschapen. In de Messiaanse wereld zal het licht van God worden geopenbaard zonder duisterheid.

Een soort gelijk iets wordt al ervaren wanneer de Tora wordt geschonken aan het Joodse Volk. Aan het Volk wordt getoond dat de Eeuwige God is en dat er niets buiten Hem bestaat. God is echad. God is Eén.

Samenvatting - vragen

  1. Zijn Mozes en de Messias dezelfde?
  2. Op welke wijze verschillen Mozes en de Messias?
  3. Waarom weigert God gehoor te geven aan Mozes' oproep om de Messias te sturen?
  4. Verklaar het verschil van de numerieke woordwaarde van Mozes en Masjiach (Messias).
  5. Waarom vertegenwoordigt echad een diepere eenheid dan jachied?
  6. Waarom moet echad vanaf beneden komen?
  7. Wat wordt in de Messiaanse wereld geopenbaard?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ezel van de Masjiach (messias) - rebbe SchneersonDe ezel van de Masjiach (messias) - rebbe Schneerson'En Mozes nam zijn vrouw en kinderen, zette hen op de ezel, en keerde terug naar het land Egypte' (Exodus 4:20). De prof…
De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)De persoonlijkheid van de Masjiach (messias)In dit artikel bespreek ik de persoonlijkheid van de Masjiach (messias). De Masjiach als mens, in elke generatie en het…
Wachten op de Masjiach (messias)Er bestaat een verplichting om op de komst van de Masjiach (messias) te wachten. Deze kan elk moment komen. Ook moeten w…
De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Masjiach (messias)De tijd vlak voor de komst van de Messias wordt 'Ikvot Meshicha' genoemd. De tijd bepaald door God voor de Messiaanse ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!