God: God de auteur van de Tora en historicus - Joodse visie

God: God de auteur van de Tora en historicus - Joodse visie God is de auteur van het best verkochte boek op aarde: de Tora (Joodse Bijbel). Tevens heeft de Tora invloed op andere boeken over ethiek, spirituele begeleiding, fictie, jurisprudentie of geschiedenis. De Tora beschrijft de geschiedenis van de wereld vanuit Gods perspectief. Hierin heeft de mens de keuze te kiezen een band aan te gaan met zijn Schepper of zichzelf te misleiden in een vals gevoel van bestaan.

Grote invloed van de Joden op de manier waarop we de wereld ervaren

Zonder de Joden zou de wereld totaal anders worden bekeken: door andere ogen, andere oren, en zelfs andere gevoelens. We zouden dingen anders interpreteren en andere conclusies trekken. En onze levensloop zou er totaal anders hebben uitgezien.

Een nieuw idee van tijd: het scheiden van het verleden van het heden

De Joden schiepen een nieuw idee van tijd dat door moderne maatschappijen is overgenomen: zij scheiden het verleden duidelijk van het heden. Na het sluiten van het Verbond met God keken de Joden naar de toekomst van deze wereld: rechtvaardigheid, woestijnen die in vruchtbare grond veranderen, etc. Dit was een nieuw begin van het dromen over de toekomst.

Joodse geschiedenis

De Joden schreven hun geschiedenis en die van andere op in boeken die de Joodse Bijbel (de Tora) wordt genoemd. Zij zijn de eersten die geen afbeelding van God maken. Geen ander volk heeft zo'n grote invloed gehad op de geschiedenis.

Waar gaat het boek van God over?

Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Sommige vinden in Zijn boek de wortels en principes van moraliteit en menselijke ethiek, sommige vinden er drama en poëzie in, sommige zien er liefde en vertrouwen in, terwijl andere er juridische wetten of archeologische kennis in vinden. Het hangt allemaal erg af van de achtergrond van de mensen.

Wat is de Tora vanuit Gods perspectief? God de historicus

De geschiedenis van de mensheid is de geschiedenis van vooruitgang en ontwikkeling van menselijke kennis. Universele geschiedenis is niet anders dan het verslag hoe de kennis van de mensheid is gegroeid en veranderd door de eeuwen.

Eén manier van denken over de geschiedenis is de chronologische tijd benadering. Geschiedenis is een lange keten van gebeurtenissen dat wanneer het aan elkaar wordt verbonden vertelt wat de mensen deden of hoe ze antwoorden op wat met hen gebeurde op verschillende tijden en plekken.

Een andere manier van denken over de geschiedenis is meer universeel dat kijkt naar de menselijke geschiedenis in termen van een paar grote prestaties. Geschiedenis is dan de uitdrukking van een handvol leidende krachten.

Tora is een uniek document met vele lagen

De lagen van de Tora zijn, wettelijk, mystiek, psychologisch, spiritueel en ethisch. Maar het is ook historisch: de Tora is de geschiedenis van de wereld vanuit Gods perspectief. In termen van historische gebeurtenissen, ontwikkelingen en persoonlijkheden is de Tora een inadequaat document vol met gaten. Maar dit is niet de soort geschiedenis waar de Tora over handelt. Het is geschiedenis van de strijd van de mens om tot een vergelijk te komen met de realiteit en de implicaties van zijn schepping. Het gaat de hele menselijk geschiedenis eigen alleen maar over de vrijheid die de mens gegeven is om te kiezen voor zijn Schepper of zichzelf te misleiden in een vals gevoel van bestaan.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie