InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visie

God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visie

God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visie Abraham is de persoon die de mensheid kennis laat maken met een transcendente God die Eén is, die onafhankelijk is, die de Schepper is, die het universum bestuurt en wiens relatie met het bestaan er één is van een pure schenker van het ultieme goede. Abraham verliet Ur der Chaldeeën en ging naar Kanaän om daar God te dienen. Zo begon de relatie tussen Schepper en schepsels.

Hoe zag de wereld van Abraham eruit?

Stelt u zich eens voor dat we geloven dat alle mensen niet gelijk geschapen zijn en dat persoonlijke vrijheid slecht is. Dat is moeilijk, nietwaar? Maar stelt u voor dat het toch zo is en stelt u zich voor dat u in zo'n wereld bent geboren. Gelooft u dan dat het in u uw gedachte zou opkomen dat alle mensen gelijk zijn en dat persoonlijke vrijheid een nobel ideaal is? En wat als deze ideeën nooit eerder zijn uitgedrukt in de menselijke geschiedenis? Er was nooit eerder over gedebatteerd, over geschreven of gesproken. In deze wereld leefde Abraham.

In de wereld van Abraham geloofden de mensen dat de schepsels marionetten zijn van de goden. De wereld was een wereld van kosmische manipulatie. Dat is wat iedereen dacht en over sprak. Het was op deze basis waarin het leven was gebouwd.

Hoe zag de wereld van een marionet eruit?

De marionetten mensen van de oude wereld zagen zichzelf als een imperfecte kopie van de hemelse prototypen. Er was weinig gevoel voor vreugde en optimisme. Het leven was gereduceerd tot het brengen van offers aan de goden in de hoop dat deze de marionetten gunstig gestemd zouden zijn. Het leven had geen betekenis en doel en er was geen persoonlijke vrijheid. De Sumeriërs zien zichzelf als mensen die geschapen zijn om te werken voor de goden. De goden eisen onderwerping en in ruil krijgen de mensen welvaart en een langer leven, niets meer. Dit was de wereld waarin Abraham leefde.

Abraham kwam tot een andere conclusie

Terwijl iedereen diversiteit zag, zag Abraham eenheid. Waar iedereen talloze fenomenen zag met talloze oorzaken, zag Abraham één schepping en één Schepper. Waar iedereen zelfzuchtige goden zag, zag Abraham een God die alleen maar schonk. Voor Abraham had het leven een doel. Abraham was zo zeker van zijn zaak dat God zelf zijn overtuigingen bevestigde. God zei tegen Abraham: Lech Lecha -Ga voor jezelf (niet voor Mij). Verlaat je land, de gemeenschap van je geboorte en je vaders huis (Genesis 12:1). Iedereen verklaarde Abraham voor gek. Maar Abraham negeerde de 'wijsheid' van de rest van de wereld. Abraham ging, zoals God hem gevraagd had (Genesis 12:4). En zo begon de relatie tussen Schepper en schepsels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay

Reageer op het artikel "God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: God
Schrijf mee!