InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > God: vijf zaken die we over God weten - Joodse visie

God: vijf zaken die we over God weten - Joodse visie

God: vijf zaken die we over God weten - Joodse visie Hoewel we niet veel over God weten omdat Hij buiten onze realiteit bestaat weten we wel vijf zaken over Hem. Gods bestaan is absoluut (Hij is compleet in en van Zichzelf); Hij bestaat onafhankelijk; Hij bestuurt het universum; Hij is Eén; en Hij is een Schenker (de Schepping is voor de schepsels, niet voor God zelf omdat Hem niets ontbreekt). In de tekst worden antropomorfische termen gebruikt. Dat is slechts om een idee te geven. De termen zijn echter slechts metaforen.

Gods bestaan is absoluut

De notie dat Gods bestaan absoluut is houdt het volgende in: Hij is volledig compleet in en van Zichzelf. De aard van zijn compleetheid is dat Hem niets ontbeert en Hij niets nodig heeft. God kent geen beperkingen; er kan niets buiten God bestaan. God omvat alles. Hij wordt niet meer of minder. Hij verandert nooit. God is altijd. Hij is er al vóór de tijd. God heeft de tijd geschapen. Het is niet zo dat God altijd bestond en zal bestaan. God is er gewoon, ongeacht tijd.

God heeft een Onafhankelijk Bestaan

Sluit uw ogen en beeldt u het volgende in: U staat in een wei. Overal om u heen is gras. Daarboven is een strak blauwe lucht. Een jongetje rent door de wei met een vlieger aan een touw in de lucht. Open nu uw ogen. Was de wei en het jongetje echt of was het inbeelding? Het antwoord luidt: beide. Aan de ene kant voelde u alsof u er echt was, aan de andere kant was het uw verbeelding dat geheel van u afhankelijk is. Zolang u het inbeeldt bestaat het beeld; zodra uw gedachte ergens anders opgericht zijn houdt het op te bestaan.
Bovenstaande is ongeveer de relatie van ons bestaan met die van God.

Vergelijk de aard van ons bestaan met die van God. We onderzoeken het verschil tussen de Schepper en zijn schepsel. We beginnen met de schepsels die door God zijn geschapen. De Schepping kan zichzelf niet scheppen. Het komt niet zonder God tot stand. De Schepping dankt zijn bestaan aan God. De aard van de Schepping kan op twee manieren worden beschouwd:
  1. Eén is het automatische piloot model. In dit model schiep God alles, 'drukt' op een knop en het hele proces gaat van start en werkt uit zichzelf.
  2. In het tweede model is de handeling van schepping een altijd doorgaande realiteit. Dit betekent dat de schepping géén eenmalige gebeurtenis is, Maar dat God continue schept. Dit is de klassieke Joodse gedachte over de Schepping.

de klassieke Joodse gedachte over de Schepping

Het Jodendom gaat er vanuit dat God constant schept. Dit leidt tot twee soorten van bestaan:
  1. een geheel onafhankelijk bestaan;
  2. een totaal afhankelijk bestaan.

Gods bestaan is totaal onafhankelijk. Dit betekent dat de Schepping God niet beïnvloedt. Ons bestaan is echter totaal afhankelijk. Dit betekent dat, omdat God steeds opnieuw schept, al het bestaan afhankelijk is van God. Op het moment dat God besluit op te houden met de scheppen houdt ons bestaan op.

Opzichter: God bestuurt het universum

Naast Schepper is God ook Opzichter. Als elk moment een nieuwe handeling van schepping is, dan is God daarbij betrokken met alles dat bestaat uit alle tijden. Met andere woorden, God is niet alleen de coach die toekijkt hoe het voetbalteam speelt. Nee God is zowel de eigenaar, manager, coach, waterdrager, etc van het team die alles bepaalt. God is constant en innig betrokken bij alles dat bestaat in Zijn schepping.

God is Eén

"Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is Eén." Dit is wat de Jood steeds zegt tot aan zijn dood. Het is een statement over de eenheid van God. Het Jodendom introduceerde niet alleen het idee dat er Eén God is. De eenheid van God betekent dat alles dat bestaat, alle krachten en alle machten, een uitdrukking zijn voor een grotere transcendente Eenheid dat de bron van hun bestaan is alsook de bron van iedere macht of invloed die zij blijken uit te oefenen binnen het bestaan.

God is Schenker

God heeft het universum niet geschapen omdat hij daar behoefte aan had. God ontbreekt immers niets. De Schepping is niet voor de Schepper maar voor de schepsels. Dus het scheppende proces van God is in feite een continue handeling van altruïsme van Gods zijde. Het is pure weldaad van God. God is de Schenker en de schepsels zijn de ontvangers. En wat biedt God aan? Het enige dat bestaat: Zichzelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 4:scheppen vanuit het nietsKenmerkend voor de God van Israël is dat Hij de Schepping creëerde vanuit het niets (scheppen vanuit het niets ). Dat is…
Joodse filosofie - Chabad 10: De eenheid van God - EchadDe eenheid van God in het Jodendom is uniek. Het betreft niet het woord enkel (jachied) waarnaast nog iets anders kan be…
God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visieGod: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visieAbraham is de persoon die de mensheid kennis laat maken met een transcendente God die Eén is, die onafhankelijk is, die…
Joodse filosofie - Chabad 7: De paradox van ons bestaanIs ons bestaan echt of slechts een illusie? En als het echt is wat voor doel heeft het dan? Volgens het Jodendom is ons…
Ontstaan van de aarde: Alle theorieën op een rijOntstaan van de aarde: Alle theorieën op een rijEr doen heel wat theorieën de ronde over het ontstaan van de aarde. De meest bekende zijn wel de oerknaltheorie en het c…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay

Reageer op het artikel "God: vijf zaken die we over God weten - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: God
Schrijf mee!