InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > God: Wat is God? - God is onpeilbaar - Joodse visie

God: Wat is God? - God is onpeilbaar - Joodse visie

God: Wat is God? - God is onpeilbaar - Joodse visie Wanneer het Jodendom wordt samengevat in één woord dan is dat: God. God is onpeilbaar. God schiep tijd, ruimte en materie. Hij zelf staat buiten tijd en ruimte. Daarom is het onmogelijk God te definiëren binnen onze realiteit. Hoewel God buiten ons begrip is kunnen we er toch een beetje een voorstelling van maken. Dit kunnen we door te kijken naar de dingen die God geschapen heeft. We leren God zo een beetje kennen, maar weten verder heel weinig van Hem. Een Joodse visie op God.

Waarom is het onmogelijk God te definiëren?

driedimensionale wereld

De wereld waarin we leven is driedimensionaal: hoogte, lengte en breedte. Deze drie dimensies zijn de stenen en metsel van onze omgeving en ze zijn onlosmakelijk verbonden met het bestaan van het fysieke alsook met de ruimte.
Stelt u nu eens voor dat u in een tweedimensionale wereld leeft, bijvoorbeeld zonder hoogte. Hoe ziet zo'n wereld eruit? Alles zou erg plat zijn: platte mensen, platte huizen, etc. Het is een totaal vreemde wereld.
Stelt u nu een eendimensionale wereld voor, bijvoorbeeld zonder lengte. Het is een nog vreemdere wereld.
Stelt u nu een wereld voor zonder dimensies. Er bestaat niets meer omdat alle dimensies zijn verdwenen. Toch kunt u nog iets uit deze wereld verwijderen: de tijd. Nu is er helemaal niets meer.

God is onpeilbaar

God schiep materie, ruimte en tijd. God zelf staat los van materie, ruimte en tijd omdat Hij het schiep. God bestond al voor materie, ruimte en tijd. En omdat het voor de mens onmogelijk voor te stellen is wat een realiteit is zonder materie, ruimte en tijd, is het ook onmogelijk om voor te stellen wat God is.

Is God buiten ons begrip? Ja en nee

Alles wat we van God weten is dat hij los staat van onze realiteit

We kunnen onmogelijk een voorstelling van God maken omdat God buiten onze realiteit staat. We kunnen ons geen voorstelling maken van een realiteit zonder materie, ruimte en tijd. De enige term die we kunnen gebruiken is 'niets'. Als je alle basis elementen van het bestaan weghaalt blijft er het absolute niets over. Maar dat is niet helemaal waar. God bestaat dan nog. Alles dat we van God weten is dat Hij volledig onafhankelijk is van iets dat bestaat binnen onze realiteit.

We kunnen God niet direct kennen; we kunnen wel een beetje over Hem weten

Wat is het verschil tussen God niet direct kennen en iets over God weten? Vergelijk het met het huren van een ingericht huis van een vriend en een ingericht huis van een vreemde via een makelaar. Wanneer u het huis huurt van een vreemde dan leert u deze een beetje kennen door de stijl van de meubelen, de boeken op de boekenplanken, de kunst aan de muur, etc. U leert de vreemde een beetje kennen zonder hem ontmoet te hebben. Zo is het ook met God. Door te kijken naar wat God geschapen heeft leren we God een beetje kennen, maar we blijven nog ver verwijderd om te weten wat God werkelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay

Reageer op het artikel "God: Wat is God? - God is onpeilbaar - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: God
Schrijf mee!