InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 70: Ik ben, die Ik zal zijn - Exodus (3:14)

Torastudie 70: Ik ben, die Ik zal zijn - Exodus (3:14)

Torastudie 70: Ik ben, die Ik zal zijn - Exodus (3:14) In Exodus 3:14 staat: "Ik ben, die Ik zal zijn." Wanneer God aan Mozes verschijnt in het brandende doornbos en hem verzoekt het Volk Israël uit Egypte te leiden, zegt Mozes tegen God: "Zie, kom ik tot de kinderen Israëls en zeg ik tot hen: de God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zeggen zij mij: hoe Is Zijn naam? Wat zal ik dan tot hen zeggen?" Hierop zei God tot Mozes: "Ik ben, die Ik zal zijn...Hij die altijd dezelfde zal zijn heeft mij tot u gezonden.

Een anonieme God?

God heeft geen naam. Hij is oneindig en ondefinieerbaar. Alleen de gedragingen kunnen beschreven worden die kunnen worden toegeschreven aan Zijn invloed op onze levens.

God zei tegen Mozes: "Wil je Mijn naam weten? Ik word genoemd naar Mijn daden. Ik mag genoemd worden E-l Sha-dai of Tzevakot of Elohiem of HaVaYa. Wanneer ik Mijn wezens beoordeel, heet ik Elohiem. Wanneer Ik oorlog voer tegen de goddelozen, heet ik Tzevakot. Wanneer ik de zonde van de mens tolereer, heet ik E-l Sha-dai. Wanneer ik medelijden toon aan Mijn wereld word Ik HaVaYa genoemd. Eh-he-yeh (Ik zal zijn) veronderstelt het Wezen en Bestaan van God."

De Joden zullen Mozes naar de naam van God vragen omdat hij 68 jaar niets van zich heeft laten horen, terwijl hij het lijden van het Joodse Volk in Egypte zag. God hoorde het geschreeuw en kende hun pijn. Waar was hij als die tijd toen de Joodse baby's in de Nijl werden gegooid?

Goddelijk, maar niet Heilig

Eh-he-Yeh wordt door Kabbalisten gezien als de meest Goddelijke naam. Toch verschijnt het niet in de lijst van zeven namen zoals die in de Talmoed en andere geschriften voorkomt. Waarom niet? Dan moeten we kijken naar de term 'heiligheid'. Wat maakt iets heilig? Heilig (kadosh in het Hebreeuws) betekent voortreffelijk en apart. God is heilig want Hij overstijgt onze aardse realiteit; sjabbat is een heilige dag omdat het los staat van het wereldse van elke dag. Hetzelfde geldt voor de zeven heilige Goddelijke namen: God als rechter, God als heerser, God als redder, etc. Eh-he-yeh (Ik zal zijn) verwijst echter naar God als wezen. Het relateert zowel aan heilig als aan werelds.

Het antwoord van God aan het Joodse Volk

God zegt: "Ik ben, die Ik zal zijn". Waar was God al die jaren? Bij Zijn Volk. Ik ben in de traan van de verdrietige moeder, Ik ben in het verspilde bloed van een vermoord kind. Sommige dingen moeten gebeuren. Hoe pijnlijk en onbegrijpelijk ook voor de mens. Sommige dingen moeten gebeuren zodat oneindig grote dingen zullen plaatsvinden. Maar Ik kijk niet van een afstand toe, zegt God, Ik ben bij jullie, lijdt met jullie mee en bidt voor verlossing samen met jullie.

Als jullie me niet kunnen zien, is het omdat Ik zo echt ben.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom heeft God formeel geen naam?
  2. Op grond waarvan kunnen we God toch een naam geven?
  3. Waarom zullen de Joden aan Mozes naar de naam van God vragen?
  4. Wat is de meest Goddelijke naam?
  5. Wat is het antwoord van God aan het Joodse Volk?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 70: Ik ben, die Ik zal zijn - Exodus (3:14)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!