InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 71: Roeping van Mozes II - Exodus (4:1-17)

Torastudie 71: Roeping van Mozes II - Exodus (4:1-17)

Torastudie 71: Roeping van Mozes II - Exodus (4:1-17) In Exodus 4:1-17 wordt verteld hoe God Mozes vraagt naar de Farao te gaan. Mozes zegt dat hij niet goed kan praten. God wordt boos op Mozes en stelt voor dat Aharon, de broer van Mozes meegaat om het woord te voeren. Mozes krijgt de staf mee die bij de schemering van de zesde dag van de Schepping is geschapen en aan Adam is gegeven. De staf is steeds doorgegeven en komt uiteindelijk bij Mozes in Egypte terecht. Met de staf zal Mozes tekenen verrichten voor de Farao.

Exodus 4:1-17

Hierop antwoordde Mozes en zei: Maar zie, zij zullen mij niet geloven en niet luisteren naar mijn stem; want zij zullen zeggen: de Eeuwige is u niet verschenen. Toen zei de Eeuwige tot hem: wat is dit in uw hand? En hij zei: een staf. Hierop zei Hij: werp hem ter aarde; en hij wierp hem ter aarde en hij werd tot een slang, en Mozes vluchtte voor haar...En gij zult spreken tot hem en de woorden leggen in zijn mond; en Ik zal zijn met uw mond en met zijn mond, en zal u onderrichten, wat gij zult doen. En hij zal voor u spreken tot het volk; dan zal het zijn: hij zal u tot mond zijn, en gij zult hem tot God zijn. En deze staf zult gij nemen in uw hand, met welke gij de tekenen zult verrichten.

De complete tekst in het Hebreeuws luidt:

א וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה. ב וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה מזה (מַה-זֶּה) בְיָדֶךָ וַיֹּאמֶר מַטֶּה. ג וַיֹּאמֶר הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה וַיְהִי לְנָחָשׁ וַיָּנָס מֹשֶׁה מִפָּנָיו. ד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ. ה לְמַעַן יַאֲמִינוּ כִּי-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב. ו וַיֹּאמֶר יְהוָה לוֹ עוֹד הָבֵא-נָא יָדְךָ בְּחֵיקֶךָ וַיָּבֵא יָדוֹ בְּחֵיקוֹ וַיּוֹצִאָהּ וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג. ז וַיֹּאמֶר הָשֵׁב יָדְךָ אֶל-חֵיקֶךָ וַיָּשֶׁב יָדוֹ אֶל-חֵיקוֹ וַיּוֹצִאָהּ מֵחֵיקוֹ וְהִנֵּה-שָׁבָה כִּבְשָׂרוֹ. ח וְהָיָה אִם-לֹא יַאֲמִינוּ לָךְ וְלֹא יִשְׁמְעוּ לְקֹל הָאֹת הָרִאשׁוֹן וְהֶאֱמִינוּ לְקֹל הָאֹת הָאַחֲרוֹן. ט וְהָיָה אִם-לֹא יַאֲמִינוּ גַּם לִשְׁנֵי הָאֹתוֹת הָאֵלֶּה וְלֹא יִשְׁמְעוּן לְקֹלֶךָ וְלָקַחְתָּ מִמֵּימֵי הַיְאֹר וְשָׁפַכְתָּ הַיַּבָּשָׁה וְהָיוּ הַמַּיִם אֲשֶׁר תִּקַּח מִן-הַיְאֹר וְהָיוּ לְדָם בַּיַּבָּשֶׁת. י וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי. יא וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי יְהוָה. יב וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר. יג וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנָי שְׁלַח-נָא בְּיַד-תִּשְׁלָח. יד וַיִּחַר-אַף יְהוָה בְּמֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי יָדַעְתִּי כִּי-דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא וְגַם הִנֵּה-הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ. טו וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו וְשַׂמְתָּ אֶת-הַדְּבָרִים בְּפִיו וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ וְעִם-פִּיהוּ וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן. טז וְדִבֶּר-הוּא לְךָ אֶל-הָעָם וְהָיָה הוּא יִהְיֶה-לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה-לּוֹ לֵאלֹהִים. יז וְאֶת-הַמַּטֶּה הַזֶּה תִּקַּח בְּיָדֶךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה-בּוֹ אֶת-הָאֹתֹת. {פ}

Exodus 4:2-6

Toen zei de Eeuwige tot hem: wat is dit in uw hand? en hij zei: een staf. Hierop zei Hij: werp hem ter aarde; en hij wierp hem ter aarde en hij werd een slang, en Mozes vluchtte voor haar...En de Eeuwige zei verder tot hem: steek toch uw hand in uw boezem en hij stak zijn hand in zijn boezem; en toen hij haar eruit trok, zie, toen was zijn hand melaats, als sneeuw.

Laster

God maakte aan Mozes duidelijk dat hij fout handelde door te zeggen dat het volk Israël het niet zal geloven. De slang is een toespeling op de slang (in het Hof van Eden) die werd gestraft vanwege zijn laster; melaatsheid is de straf voor laster.

Handelen, presteren, scheppen

De mens is geschapen om te handelen, te presteren en te scheppen. Als zijn hand rust in zijn boezem is het dood vlees.

Exodus 4:10

Maar zwaar van mond en zwaar van tong ben ik.

Tong verbrandt

Toen Mozes een kind was in het koninklijke paleis nam Farao hem op zijn schoot, kuste en omhelsde hem en Mozes nam de kroon van de Farao en zette hem op zijn eigen hoofd.
De magiërs van Egypte zeiden: "We zijn bang dat dit degene is over wie we profeteren dat het uw koninkrijk zal wegnemen. Sommigen overlegden om hem te doden en anderen om hem te verbranden, maar Jithro was bij hen en zei tegen hen: "Deze jongen heeft geen bedoeling. Test hem echter door voor hem een gouden vat of brandend kolen te plaatsen; als zijn hand uitstrekt naar het goud dan heeft hij een bedoeling en kunnen jullie hem doden, maar kiest hij voor de brandende kolen dan heeft hij geen bedoeling. Dus zij plaatsen deze dingen voor hem en toen hij zijn hand wilde uitstrekken naar het goud kwam de engel Gabriël en duwde zijn hand richting de kolen. Mozes pakte de brandende kolen en legde het op zijn tong die verbrandde. Daarom was hij een man van geen woorden en kon hij slecht spreken.

Spraakgebrek

Mozes was aangetast door een spraakgebrek zodat niemand kon denken dat zijn succes in het overbrengen van de Tora aan de wereld te danken was aan zijn mondelinge vaardigheden. De Goddelijke aanwezigheid sprak vanuit zijn keel.

Exodus 4:10

Doch Mozes zei tot de Eeuwige: ik bid U, o Heer! geen man van woorden ben ik, noch sedert gisteren, noch sedert eergisteren noch sedert Gij spreekt tot Uw dienaar.

Missie

Voor zeven dagen was God bezig Mozes te overtuigen bij het doornbos om in Zijn missie te gaan: "Gisteren", "eergisteren" en "sinds U spreekt" zijn drie dagen; drie keer "ook" betekent nog drie dagen; dus Mozes stond op de zevende dag toen hij zei "Zend toch door wie Gij zal zenden!"

Exodus 4:13

Ik bid U, o Eeuwige! Zend toch door wie Gij zenden moogt.

Boodschappers

Mozes zei: Ik weet dat ik niet bestemd ben ze naar het Land te nemen en hun toekomstige Verlosser te zijn. U heeft andere boodschappers - zend hen!

Exodus 4:14

Toen ontbrandde de toorn des Eeuwigen over Mozes; en Hij zei: "Is Aharon, uw broeder, de Leviet, er dan niet!"

Duurzaam

Rabbi Joshua ben Karchah zei: Een duurzaam effect wordt opgeschreven van elke aandrang van Goddelijke woede in de Tora, maar geen duurzaam effect is opgeschreven in dit geval.

Rabbi Shimon bar Yochai zei: Een duurzaam is ook opgeschreven in deze aandrang, want er is gezegd: Is Aharon, uw broeder, de Leviet, er dan niet!" Maar was Aharon geen priester (Kohen)? Echter oorspronkelijk moest Mozes de Kohen zijn en Aharon de Leviet, en hun rollen werden verwisseld.

Exodus 4:14

En wanneer hij u zien zal, zal hij zich verheugen in zijn hart.

Hart

Niet zoals gij meent, dat hij bezwaar zal hebben wegens u, dat gij tot aanzien klimt; en daardoor heeft Aharon zich waardig gemaakt het sieraad van het borstschild, dat op het hart geplaatst werd.

Exodus 4:17

En deze staf zult gij nemen in uw hand, met welke gij de tekenen zult verrichten.

Staf

Deze staf werd geschapen bij de schemering van de zesde dag van de Schepping en werd aan Adam gegeven in het Hof van Eden. Adam gaf het aan Enoch, Enoch aan Noach, Noach aan Abraham, Abraham aan Izaäk en Izaäk aan Jakob. Jacob bracht het met zich mee naar Egypte en gaf het aan Jozef. Toen Jozef stierf werd zijn huis beroofd en de staf kwam terecht in het paleis van Farao. Jithro, die één van Farao's waarzeggers was, zag de staf en begeerde het; hij nam het en plantte het in zijn tuin en niemand kon erbij komen.

Toen Mozes naar Jithro's huis kwam ging hij de tuin binnen en zag de staf. Hij las de tekens erop en haalde de staf uit de grond. Toen Jithro dit zag riep hij uit: "Deze man zal het volk Israël uit Egypte bevrijden." Mozes mocht met Jithro's dochter Zippora trouwen.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is de straf voor laster?
  2. Wanneer is de mens dood vlees?
  3. Hoe komt Mozes aan zijn spraakgebrek?
  4. Hoe kon Mozes ondanks zijn spraakgebrek toch de Tora aan het Joodse volk overbrengen?
  5. Waar kwam de staf vandaan die Mozes gebruikte?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 74: Mozes en Aharon - Exodus (4:27)/Psalm (85:11)Torastudie 74: Mozes en Aharon - Exodus (4:27)/Psalm (85:11)In Psalm 85:11 staat: "Goedertierenheid en waarheid ontmoeten elkander, gerechtigheid en vrede kussen elkaar." De Midras…
Torastudie 75: Eerste optreden van Mozes - Exodus (5:1-21)Torastudie 75: Eerste optreden van Mozes - Exodus (5:1-21)In Exodus 5:1-21 wordt verteld over Mozes' eerste optreden. Samen met Aäron gaat hij naar de Farao toe. Ze vertellen hem…
Torastudie 73: Mozes' terugkeer in Egypte-Exodus (4:20-31)Torastudie 73: Mozes' terugkeer in Egypte-Exodus (4:20-31)In Exodus 4:20-31 wordt beschreven hoe Mozes terugkeert naar Egypte. Mozes wordt door zijn broer Aharon geholpen die het…
Joodse Bijbel: Mozes en Aäron bij de FaraoJoodse Bijbel: Mozes en Aäron bij de FaraoMozes keert terug naar Egypte. Samen met zijn broer Aäron gaat hij naar de Farao. Verbaasd en bang door hun plotselinge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Midrash
  • Rashi
  • Malbim
  • Derashot HaRan
  • Talmoed, Zevachim 102b
  • Pirkei d'Rabbi Eliezer, hoofdstuk 40

Reageer op het artikel "Torastudie 71: Roeping van Mozes II - Exodus (4:1-17)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!