InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en Malchoet

Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en Malchoet

Netzach (Overwinning) is de zevende van de tien sefirot, en de vierde van de gevoelsattributen binnen de Schepping. Hod (Pracht) is de achtste van de tien sefirot, en de vijfde van de gevoelsattributen binnen de Schepping. Jesod (Fundering) is de negende van de tien sefirot, en de zesde van de gevoels attributen binnen de Schepping. Malchoet (Koninkrijk) is de laatste van de tien sefirot, en de laatste van de gevoels attributen binnen de Schepping.

Netzach - Overwinning

rechterbeen

Netzach correspondeert in het beeld van Elohiem met het "rechterbeen".

het overwinnen van die obstakels die in de weg staan iemands chesed aspiratie te realiseren

Netzach wordt geassocieerd in de ziel met de kracht deze obstakels te overwinnen die in de weg staan in het realiseren van iemands chesed aspiratie. De uiteindelijke overwinning van netzach is die over de dood. Netzach is geen sterveling die bang is voor de dood. Hij toont geen berouw. Iemands bereidheid zijn leven op te offeren voor God en de Tora is latent aanwezig in iedere Joodse ziel en vindt zijn uitdrukking in de sefira van netzach.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van netzach is dat van bitachon (vertrouwen).

Hod - Pracht

linkerbeen

Hod correspondeert in het beeld van Elohiem met het "linkerbeen".

vastberaden voortgang richting de realisatie van iemands levensdoelen

Hod wordt geassocieerd in de ziel met de vastberaden voortgang richting de realisatie van iemands levensdoelen. Iemands inspiratie wordt omringd door een aura van pracht en majesteit. De twee sefirot van netzach en hod worden gerefereerd als de twee helften van een enkel lichaam. In de Kabbala worden ze vaak beschouwd als één sefira (in relatie tot de Namen van God, één Naam vertegenwoordigt ze -Tzevakot). Netzach en hod (het rechter- en linkerbeen) wandelen samen.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van hod is dat van temimoet (oprechtheid).

Jesod - Fundering

baarmoeder

Jesod correspondeert in het beeld van Elohiem met de "baarmoeder".

communiceren met de buiten realiteit (malchoet)

Jesod wordt geassocieerd in de ziel met de macht te communiceren met de buiten realiteit (malchoet). De fundering (jesod) van een gebouw is de vereniging met de aarde (malcoet). Corresponderend met het voortplantingsvermogen van de mens, is jesod de fundering van generaties die komen. De kracht van voortplanting is de manifestatie van oneindigheid binnen de eindige context van de scheppende mens. In de Tora wordt jesod geïdentificeerd met de tzaddiek (rechtvaardige). De tzaddiek is de fundering van de wereld. Hij brengt zijn generatie terug naar God en de Tora. Jesod wordt ook gerefereerd als de briet (besnijdenis), het heilige teken van het verbond. Het verbond tussen twee Goddelijke attributen van waarheid en vrede.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van jesod is dat van emet (waarheid).

Malchoet - Koninkrijk

de mond

Malchoet correspondeert in het beeld van Elohiem met de "mond".

zelf-expressie

Malchoet wordt geassocieerd in de ziel met de kracht van zelf-expressie. De Kabbala identificeert drie basis uitdrukkingen: 'gedachten' (machshava), 'spraak' (diboer) en 'daad' (ma'aseh). Malchoet als geheel wordt gerefereerd als de 'wereld van spraak'. Malchoet dient ook als het middel voor het vestigen van identificatie met de buiten realiteit. De ziel, in haar Goddelijke meditatie, kan alleen opstijgen naar de hogere sefirot door de malchoet. In Psalm 118:20 staat: "Dit is de poort des Heren, de rechtvaardigen gaan daardoor binnen."

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van malchoet is dat van shifloet (nederigheid).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: krachten ziel (4) - Bitachon,Temimoet,Emet,ShifloetBitachon (vertrouwen) is de spirituele toestand dat geassocieerd wordt met de sefira van Netzach. Er zijn twee vormen: a…
Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnPersoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnOm echte vriendelijkheid te tonen naar anderen toe is het zaak God lief te hebben. Vergeleken met liefde tot God heeft a…
Kabbala principes: de tien SefirotAlles wat zich in de spirituele wereld afspeelt gaat via het medium van de tien Sefirot. Het betreft een medium en dus m…
Kabbala: de Tien Sefirot van de zielKabbala: de Tien Sefirot van de zielSpirituele entiteiten, inclusief de ziel, hebben hun eigen complexiteit. Om te begrijpen hoe ze samengesteld zijn hebben…
Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van…
Bronnen en referenties
  • Yitzchak Ginzburg

Reageer op het artikel "Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en Malchoet"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!