InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en Tiferet

Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en Tiferet

Chesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Gevoera (Macht) is de vijfde van de tien sefirot, en de tweede van de gevoels attributen binnen de Schepping. Tiferet (Schoonheid) is de zesde van de tien sefirot, en de derde van de gevoels attributen binnen de Schepping.

Chesed - Barmhartigheid

rechterarm

Chesed correspondeert in het beeld van Elohiem met de "rechterarm".

het verlangen de gehele Schepping te omhelzen

Chesed wordt geassocieerd in de ziel met het verlangen de gehele Schepping te omhelzen. Chesed inspireert en vergezelt alle ander uitdrukkingen van gevoels kracht die het opvolgt in de ziel.

Chesed is de eerste "dag" van de Schepping. De Goddelijke bewustzijn van deze dag is dat de gehele Schepping is één als omhelst, in liefde, door de Eenheid van de Schepper. Deze dag vergezelt de andere dagen en straalt er licht naar uit.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van chesed is dat van ahava (liefde).

Gevoera - Macht

linkerarm

Gevoera correspondeert in het beeld van Elohiem met de "linkerarm"

iemands aangeboren drang om anderen barmhartigheid te schenken te beteugelen

Gevoera wordt geassocieerd in de ziel met de kracht iemands aangeboren drang om anderen barmhartigheid te schenken te beteugelen. Het is de beteugelende macht van gevoera die iemand toestaat zijn vijanden (van buiten of van binnen) te overwinnen.

Chesed en Gevoera handelen samen om een innerlijke balans te vormen in de benadering van de ziel naar de buitenwereld. Slechts door de kracht van gevoera is chesed in staat te penetreren in de ruwe realiteit.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van gevoera is dat van jira (angst).

Tiferet - Schoonheid

boven torso

Tiferet correspondeert in het beeld van Elohiem met de boven torso (in het bijzonder het hart).

de conflicterende neigingen van chesed en gevoera te verzoenen

Tiferet wordt geassocieerd in de ziel met de macht om de conflicterende neigingen van chesed en gevoera te verzoenen. De schoonheid van tiferet manifesteert zichzelf door de elegante mix van gevoels gebaar binnen haar uitdrukking. De stam van het woord betekent trots. Het vertegenwoordigt de trots dat God als het ware heeft in Zijn volk Israël. De Tora zelf correspondeert met de sefira van tiferet. Het was door God aan Israël gegeven met beide handen, chesed en gevoera.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van tiferet is dat van rachamiem (genade).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van…
Kabbala: krachten ziel (3) - Ahava, Jira, RachamiemAhava (liefde) wordt geassocieerd met de sefira van Chesed. Ahava is de essentiële kracht van 'groei' inherent aan de re…
Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en MalchoetNetzach (Overwinning) is de zevende van de tien sefirot, en de vierde van de gevoelsattributen binnen de Schepping. Hod…
Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnPersoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnOm echte vriendelijkheid te tonen naar anderen toe is het zaak God lief te hebben. Vergeleken met liefde tot God heeft a…
Kabbala: de Tien Sefirot van de zielKabbala: de Tien Sefirot van de zielSpirituele entiteiten, inclusief de ziel, hebben hun eigen complexiteit. Om te begrijpen hoe ze samengesteld zijn hebben…
Bronnen en referenties
  • Yitzchak Ginsburg

Reageer op het artikel "Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en Tiferet"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!