Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en Tiferet

Chesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Gevoera (Macht) is de vijfde van de tien sefirot, en de tweede van de gevoels attributen binnen de Schepping. Tiferet (Schoonheid) is de zesde van de tien sefirot, en de derde van de gevoels attributen binnen de Schepping.

Chesed - Barmhartigheid

rechterarm

Chesed correspondeert in het beeld van Elohiem met de "rechterarm".

het verlangen de gehele Schepping te omhelzen

Chesed wordt geassocieerd in de ziel met het verlangen de gehele Schepping te omhelzen. Chesed inspireert en vergezelt alle ander uitdrukkingen van gevoels kracht die het opvolgt in de ziel.

Chesed is de eerste "dag" van de Schepping. De Goddelijke bewustzijn van deze dag is dat de gehele Schepping is één als omhelst, in liefde, door de Eenheid van de Schepper. Deze dag vergezelt de andere dagen en straalt er licht naar uit.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van chesed is dat van ahava (liefde).

Gevoera - Macht

linkerarm

Gevoera correspondeert in het beeld van Elohiem met de "linkerarm"

iemands aangeboren drang om anderen barmhartigheid te schenken te beteugelen

Gevoera wordt geassocieerd in de ziel met de kracht iemands aangeboren drang om anderen barmhartigheid te schenken te beteugelen. Het is de beteugelende macht van gevoera die iemand toestaat zijn vijanden (van buiten of van binnen) te overwinnen.

Chesed en Gevoera handelen samen om een innerlijke balans te vormen in de benadering van de ziel naar de buitenwereld. Slechts door de kracht van gevoera is chesed in staat te penetreren in de ruwe realiteit.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van gevoera is dat van jira (angst).

Tiferet - Schoonheid

boven torso

Tiferet correspondeert in het beeld van Elohiem met de boven torso (in het bijzonder het hart).

de conflicterende neigingen van chesed en gevoera te verzoenen

Tiferet wordt geassocieerd in de ziel met de macht om de conflicterende neigingen van chesed en gevoera te verzoenen. De schoonheid van tiferet manifesteert zichzelf door de elegante mix van gevoels gebaar binnen haar uitdrukking. De stam van het woord betekent trots. Het vertegenwoordigt de trots dat God als het ware heeft in Zijn volk Israël. De Tora zelf correspondeert met de sefira van tiferet. Het was door God aan Israël gegeven met beide handen, chesed en gevoera.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van tiferet is dat van rachamiem (genade).
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Yitzchak Ginsburg
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 09-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie