InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)

Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)

Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (Begrip), de derde van de tien sefirot, is de tweede kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Da'at (Kennis) is de derde kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Deze drie Sefirot vormen een triade, afgekort ChaBaD (Chochma, Bina, Da'at).

Chochma (Wijsheid)

Chochma bezit twee partzoefiem

Chochma correspondeert in het beeld van Elohiem met de rechterhelft van de hersenen. Het bezit twee partzoefiem:
  • Abba Ila'ah ("de hogere vader")
  • Jisrael Saba ("Israël, de Oudere")

intuïtief inzicht

Chochma wordt geassocieerd in de ziel met de kracht van intuïtief inzicht. Abba Ila'ah wordt geassocieerd met inzicht van het bovenbewustzijn; Jisrael Saba leidt het naar het bewustzijn.

De wijsheid van chochma kijkt ook diep naar het aspect van werkelijkheid en onttrekt haar conceptuele essentie tot men erin slaagt haar onderliggende axiomatische waarheid te ontdekken. Chochma is de beginnende kracht in het creatieve proces.

Het woord chochma wordt in de Zohar (kabbalistisch boek) gelezen als koach mah (de kracht van onbaatzuchtigheid). De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van chochma is dat van bitoel (onbaatzuchtigheid).

Bina (Begrip)

Bina bezit twee partzoefiem

Bina correspondeert in het beeld van Elohim met de linkerhelft van de hersenen. Het bezit twee partzoefiem:
  • Imma Ila'ah ("de hogere moeder)
  • Tevoena ("begrip")

conceptuele analyse en beredenering

Bina wordt geassocieerd in de ziel met de kracht van conceptuele analyse en beredenering, zowel inductief als deductief. Imma Ila'ah wordt geassocieerd met de kracht de inzichten van chochma te bevatten en te begrijpen; Tevoena vertegenwoordigt de kracht de voortvloeiende ideeën in iemands bewustzijn volledig te assimileren.

Het 'begrip' van bina impliceert ook de mogelijkheid de graad van waarheid of onjuistheid te onderzoeken. "Het oor onderzoekt de woorden" (Job). Het oor wordt geassocieerd met bina. "Hoor Israël", betekent "Begrijp Israël". Het 'begrip' van bina impliceert ook de mogelijkheid concepten aan zichzelf en andere uit te leggen.

Bina is de tweede 'hersen', tussen chochma en da'at. Chochma ("vader") en bina ("moeder") gaan samen en scheiden nooit.

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van bina is dat van simcha (vreugde).

Da'at (Kennis)

Da'at correspondeert in het beeld van Elohiem met de kleine hersenen.

herinnering en concentratie

Da'at wordt geassocieerd in de ziel met de krachten van herinnering en concentratie, krachten die vertrouwen op iemands herkenning en gevoeligheid. Deze gevoeligheid zelf stamt af van da'ats verbinding met het bovenbewuste origine van de ziel.

Da'at opereert op twee niveaus:
  • het hogere niveau -da'at elyon (hogere kennis) of da'at hane'elam (verborgen kennis)- dient om de continue band tussen de twee hogere krachten te verzekeren -chochma en bina;
  • het lagere niveau -da'at tachton (lagere kennis) of da'at hamitpashet (uitgebreide kennis)- dient om het intellect als geheel met het rijk van emoties te verbinden (Spreuken 24:4 -door kennis worden de kamers gevuld/ kamers van het hart en de ziel)

De spirituele staat geïdentificeerd in Chassidoet als corresponderend met de sefira van da'at is dat van jichoed (eenheid).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: krachten ziel (2) - Bitoel, Simcha, JichoedBitoel (onbaatzuchtigheid) is de spirituele toestand met de innerlijke ervaring van Chochma waar iemands bewustzijn open…
Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van…
Kabbala principes: de tien SefirotAlles wat zich in de spirituele wereld afspeelt gaat via het medium van de tien Sefirot. Het betreft een medium en dus m…
Kabbala: de verbondenheid tussen wijsheid en profetieAan de hand van vijf belangrijke werken van de Kabbala -Sefer Yetzirah, Zohar, Pardes Rimoniem, Eitz Chayim, en Tanya wo…
Bronnen en referenties
  • Yitzchak Ginzburg

Reageer op het artikel "Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!