Kabbala: sefira - Keter (kroon)

Keter, de eerste van de tien sefirot, correspondeert met het bovenbewustzijn van ervaring. Het vormt de "kroon" die een aura voorstelt die om iemands bewustzijn ligt. De Zohar (kabbalistisch boek) stelt: "de hemelse kroon (keter elyon) is de kroon van het koninkrijk (keter malchoet)." De eerste, hoogste van de Goddelijke uitstralingen -keter- is dus verbonden met de laatste uitstraling -malchoet.

Keter correspondeert met het aantal geboden van de Tora

Het woord keter heeft in het Hebreeuws de getalswaarde 620. Dit correspondeert met Gods geboden aan Israël, de 613 mitswot (verplichtingen) van de geschreven Tora samen met de 7 mitswot van de Mondelinge Tora. De Tora tekst van de tien geboden bevat 620 letters, want al de 620 mitswot zijn ingesloten de de Tien Geboden. In Kabbala is het geheim van de 620 geboden dat van keter (620), 620 pilaren van licht worden geprojecteerd die dienen om de keter te verbinden met malchoet. Deze lichtpilaren omsluiten de zielen van Israël die de wil (keter) van de Koning van Koningen vervullen, de Heilige gezegend is Hij (malchoet).

Sefira van keter ontwikkelt in twee partzoefiem (profielen)

De sefira van keter ontwikkelt in twee partzoefiem. Haar buitenste partzoef (Arich Anpin - het verlengde gezicht), correspondeert met de bovenbewuste kracht van ratzon (wil) in de ziel. Haar binnenste partzoef (Atik Yomin - de Oude Dagen), correspondeert met de corresponderende kracht van ta'anoeg (plezier) in de ziel.

De zeven lagere sefirot van Atik Yomin 'omkleden' zichzelf binnen de partzoef van Arich Anpin (dus het introduceren van plezier als een primaire gemotiveerde kracht die de wil aandrijft). De drie bovenste sefirot van Atik Yomin, die zichzelf niet 'omkleden' binnen de partzoef van Arich Anpin, vertegenwoordigen het zuivere bovenbewuste plezier van emoena (geloof) -ontleend aan de ervaring van iemands essentiële geworteldheid binnen het Goddelijke.

Drie Reishin ("hoofden")

De Kabbala spreekt van drie Reishin (hoofden) van keter:
  1. Reisha d'Arich (het verlengde hoofd), die correspondeert met de kracht van ratzon (wil);
  2. Reisha d'Ayin (het onbeduidende hoofd), die correspondeert met de kracht van ta'anoeg (plezier);
  3. Reisha d'lo Ityada (het ondoorgrondelijke hoofd), die correspondeert met de kracht van emoena (geloof).

Deze drie "hoofden" van keter corresponderen met de drie betekenissen van het woord keter in het Hebreeuws: 'kroon', 'wachten' en 'insluiten'.

  • 'Wachten' correspondeert met het ondoorgrondelijke hoofd; het wachten op het niveau van Gods essentiële Goddelijkheid dat nu verborgen is voor het bewustzijn maar geopenbaard wordt in het bewustzijn van de Komende Wereld.
  • 'Kroon' correspondeert met het onbeduidende hoofd, de bron van Goddelijk plezier in de ziel. De kroon symboliseert de spirituele macht te ontvangen en het integreren in iemands bewustzijn het plezier van Goddelijke openbaring in de Komende Wereld.
  • 'Insluiten' correspondeert met het verlengde hoofd, het niveau van hemelse wil. De kracht van wil sluit alle bewuste krachten van de ziel in (corresponderend met de Goddelijke uitstraling van chochma naar malchoet). Het dwingt hen zichzelf te manifesteren volgens haar richtingen.

De drie "hoofden" van keter reflecteren Gods Almacht, Gods Alomtegenwoordheid en God is alles/alles is God.

  • De macht van 'wil' (het verlengde hoofd van keter), reflecteert Gods Almacht.
  • De Goddelijke staat van plezier (het onbeduidende hoofd van keter), reflecteert Gods Alomtegenwoordigheid ('de uitstraling van Goddelijke Aanwezigheid').
  • Perfect geloof (het ondoorgrondelijke hoofd van keter), reflecteert de absolute waarheid dat God alles is, en alles God is.

Tabel van de drie Reishin

Drie Reishinkrachtbetekenis van keterreflecteert Gods
Reisha d'lo Ityadaemoena (geloof)wachtenGod is alles. Alles is God
Reisha d'Ayinta'anoeg (plezier)kroonAlomtegenwoordigheid
Reisha d'Arichratzon (wil)insluitenAlmacht
Gerelateerde artikelen
Kabbala: krachten ziel - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…
Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van…
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…
Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en TiferetChesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Ge…

Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en MalchoetNetzach (Overwinning) is de zevende van de tien sefirot, en de vierde van de gevoelsattributen binnen de Schepping. Hod…
Torastudie: geboorte Mozes/opvoeding - Exodus 2:1-10Torastudie: geboorte Mozes/opvoeding - Exodus 2:1-10In Exodus 2:1-10 wordt verteld dat Mozes wordt geboren in een tijd dat Farao een decreet uitvaardigt om alle Joodse baby…
Bronnen en referenties
  • Yitzchak Ginsburg
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 09-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie