InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 68: Mozes' vlucht naar Midian -Exodus (2:11-23)

Torastudie 68: Mozes' vlucht naar Midian -Exodus (2:11-23)

Torastudie 68: Mozes' vlucht naar Midian -Exodus (2:11-23) In Exodus 2:11-16 ziet Mozes het lijden van zijn broeders aan. Hij slaat een Egyptische opzichter dood. Nadat hij een ruzie wil sussen tussen twee Hebreeuwse mannen, beschuldigen ze hem ervan de opzichter te hebben doodgeslagen. Nu de zaak bekend is vreest Mozes voor zijn leven omdat Farao hem wil doden en vlucht Mozes naar Midian.

Exodus 2:11-16

In dien tijd, toen Mozes groot geworden was, ging hij uit tot zijn broeders en lette op hun dwangarbeid; toen zag hij, hoe een Egyptenaar een Hebreeër, iemand van zijn broeders, sloeg. Hij keek naar alle kanten, en toen hij zag, dat er niemand was, sloeg hij de Egyptenaar dood en verborg hem in het zand. Toen hij op een anderen dag uitging, zie, daar waren twee Hebreeuwse mannen aan het vechten, en hij zei tot de schuldige: Waarom zou gij uw naaste slaan? Deze zei echter: Wie heeft u tot overste en rechter over ons aangesteld? Denkt gij soms mij te doden, zoals gij de Egyptenaar gedood hebt? Daarop werd Mozes bevreesd, want hij dacht: Voorwaar, de zaak is bekend geworden. Toen Farao van deze zaak hoorde, trachtte hij Mozes te doden, maar Mozes vluchtte voor Farao en zocht verblijf in het land Midian. Daar zat hij neer bij een bron. De priester van Midian nu had zeven dochters; zij kwamen juist water putten en vulden de drinkwater putten en vulden de drinkbakken om de kudde van haar vader te drenken...In die lange tijd stierf de koning van Egypte; en de Israëlieten zuchtten nog steeds onder de slavernij en schreeuwden het uit, zodat hun hulpgeroep over de slavernij omhoog steeg tot God.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

יא וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו. יב וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל. יג וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ. יד וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר. טו וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל-הַבְּאֵר. טז וּלְכֹהֵן מִדְיָן שֶׁבַע בָּנוֹת וַתָּבֹאנָה וַתִּדְלֶנָה וַתְּמַלֶּאנָה אֶת-הָרְהָטִים לְהַשְׁקוֹת צֹאן אֲבִיהֶן. יז וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרְשׁוּם וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת-צֹאנָם. יח וַתָּבֹאנָה אֶל-רְעוּאֵל אֲבִיהֶן וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ מִהַרְתֶּן בֹּא הַיּוֹם. יט וַתֹּאמַרְןָ אִישׁ מִצְרִי הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים וְגַם-דָּלֹה דָלָה לָנוּ וַיַּשְׁקְ אֶת-הַצֹּאן. כ וַיֹּאמֶר אֶל-בְּנֹתָיו וְאַיּוֹ לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת-הָאִישׁ קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם. כא וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה לָשֶׁבֶת אֶת-הָאִישׁ וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ לְמֹשֶׁה. כב וַתֵּלֶד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה. {פ}

כג וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹהִים מִן-הָעֲבֹדָה.

Exodus 2:11

Het geschiedde in die dagen, toen Mozes groot geworden was en uitging naar zijn broeders en aanschouwde hun lastdiensten.

Lasten

Hij zag grote lasten op een klein volk en lichte lasten op een groot volk, en een last van een man op een vrouw en een last van een vrouw op een man, en de last van een oude man op een tiener en van een tiener op een oude man. Mozes ging hun lasten herordenen. God zei tegen hem: "Je moet je eigen zaken opzij zetten en je moet je verdriet met Israël delen, gedraag je als een broeder."

Mozes zag dat ze geen rust hadden, dus ze gingen naar Farao en zeiden: "Als men een slaaf heeft en hem geen dag per week rust geeft, sterft de slaaf." Farao zei: "Ga en vertel ze het." Daarop stelde Mozes de Sjabbat als rustdag in.

Exodus 2:12

En toen hij zag, dat er niemand was.

Geen hoop

Hij zag dat er geen hoop was dat er een rechtvaardige persoon uit hem of zijn nakomelingen zou voortkomen tot het eind van de generaties.

Exodus 2:12

Hij versloeg de Egyptenaar.

Hoe versloeg hij hem?

Hoe versloeg hij hem? Rabbi Abyatar zei: Met zijn vuist. Anderen zeggen dat hij een schop nam en zijn schedel verbrijzelde. De rabbijnen zeggen dat hij Gods naam tegen hem uitsprak en hem dus versloeg; dus zei de Hebreeër die hij de volgende dag zag vechten tegen hem: "Zeg je me te doden?"

Exodus 2:13

Twee Hebreeuwse mannen waren aan het vechten.

Datan en Abieram

Dit waren Datan en Abieram

Exodus 2:13

Toen zei hij tegen de schuldige: waarom zult gij uw naaste slaan?

Slaan

Resh Lakish zei: Hij die zijn hand opheft tegen zijn naaste, zelfs als hij hem niet slaat, wordt een schuldige genoemd, want er staat geschreven: "En hij zei tegen de schuldige: waarom zult gij uw naaste slaan?" Er staat niet: "Waarom sla je?", maar "Waarom zou je slaan?", dat betekent dat hij hem nog niet had geslagen.

Exodus 2:14

Toen vreesde Mozes en zei: voorwaar, bekend is de zaak!

Oorzaak slavernij

Mozes was in zijn hart aan het mediteren: "In wat Israël heeft gezondigd, moeten zij meer slaaf zijn dan andere naties?" Toen hij hun woorden hoorde, zei hij: "Verklikken is gemeengoed onder hen, hoe kunnen ze rijp zijn voor verlossing?" Dus hij verklaarde: "Inderdaad de zaak is bekend", nu weet ik de oorzaak van hun slavernij.

Exodus 2:15

En Mozes zette zich neder in het land Midian, zette zich namelijk neder bij de bron

Voorbeeld van Jakob

Hij volgde het voorbeeld van Jakob die zijn vrouw bij de bron vond.

Exodus 2:16

De priester nu van Midian had zeven dochters, en deze kwamen en schepten en vulden de goten, om te laten drinken het kleinvee van hun vader.

Priester

Jetro was in eerste instantie een afgoden priester; maar toen hij zag dat daar geen waarheid in zat, riep hij de stadsmannen bijeen en zei: "Ik heb jullie bestuurd, maar nu ben ik oud geworden; kies een andere priester." Hij gaf hen zijn teken van priesterschap terug. Zij excommuniceerden hem en zorgden dat niemand voor hem werkte; hij vroeg de schaapherders maar die weigerden, en hij moest zijn dochters voor hem laten werken.

Exodus 2:23

En het geschiedde in die lange tijd: toen stierf de koning van Egypte, en zuchtten de Kinderen Israëls wegens de arbeid.

Melaatsheid

Hij stierf feitelijk niet, maar hij leed aan melaatsheid. Zijn dokters adviseerden hem 150 Hebreeuwse kinderen in de morgen en 150 in de middag te doden en in hun bloed te baden.

Voelen

Tot dit punt waren de kinderen van Israël zo diep gezonken in hun galoet dat zij het zelfs niet konden voelen. Maar nu begonnen ze het te merken.

Samenvatting - vragen

  1. Wanneer stelde Mozes de Shabbat als rustdag in?
  2. Hoe doodde Mozes de Egyptenaar?
  3. Wie wordt een schuldige genoemd?
  4. Wat is de oorzaak van de slavernij?
  5. Wiens voorbeeld volgde Mozes?
  6. Waarom moesten zijn dochters voor Jetro werken?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Mozes in EgypteJoodse Bijbel: Mozes in EgypteMozes krijgt interesse in het lijden van het Joodse volk. Hij gaat ze helpen. Op een dag slaat hij een Egyptische opzien…
Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20In Parsja Tetzevah wordt de naam van Mozes niet genoemd, net als overigens in het hele boek Deuteronomium niet. Toch is…
Pesach: Avadiem hajinoe "slaven waren wij voor Farao"Tijdens de ballingschap in Egypte waren de Joden slaven voor Farao. Een slaaf heeft geen eigen doel in het leven. Hij mo…
Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)Sommige Sjabbatot zijn speciaal. Zo ook de Sjabbat waarin gelezen wordt over de gebeurtenis op de berg Sinaï. Opvallend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 68: Mozes' vlucht naar Midian -Exodus (2:11-23)"

Reactie

Gerardfilius, 22-09-2008 20:17 #1
Als je de bijbel leest en leest infonu.nl dan kom het overeen met de bijbel.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!