InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47

Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47

Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47 Clichés zijn banaal maar vaak waar. Bijvoorbeeld "onwetendheid is geluk". Ben je moedeloos van al de onrechtvaardigheid in de wereld? Sluit je ogen en denk dat het niet bestaat. En wanneer de waarheid toch in je hersenen wil doordringen sluit je nog strakker je ogen en verbeeldt je het nog sterker. Jakob sloot echter zijn ogen niet voor de waarheid. Hij bleef zijn hele leven lang strijden voor rechtvaardigheid.

Jakob verlangt naar rust, maar krijgt die niet

In Genesis 37-40 spreekt Jakob het verlangen uit rustig verder te leven. Iedereen die het verslag over Jakob tot dit moment in de Tora leest zal het met hem eens zijn. Na 34 jaar van vluchten voor Ezau en als slaaf werken voor Laban, verdient Jakob het om in vrede en rust te leven. Maar dan raakt zijn meest geliefde zoon in slavernij en Jakob denkt dat Jozef dood is. En nog is het niet over want de laatste jaren van zijn leven verblijft hij in het vreemde Egypte.

God geeft de rechtvaardige Jakob geen rust

Waarom krijgt Jakob van God geen rust? De Joodse wijzen verklaren dat wanneer de rechtvaardige rust verlangt, God zegt: "Is het niet genoeg voor hen voor wat wordt voorbereid in de Komende Wereld, dat zij ook vragen voor een rustig leven in deze wereld?"

De Komende Wereld is een wereld van waarheid

Waarom kunnen we niet zowel rust en perfectie hebben in de Komende Wereld als ook de laatste jaren in deze wereld?

De Lubavitcher Rebbe legt uit dat de Komende Wereld een wereld van waarheid is. Het is een wereld waarin wat gisteren gebeurde en wat morgen zal gebeuren niet kan worden gescheiden van wat vandaag gebeurt. En wat gebeurt met je naaste kan niet gescheiden worden van wat met jezelf gebeurt. Vrede in ons nog steeds imperfecte wereld, gezien vanuit het perspectief van de Komende Wereld, is een leugen.

Veel mensen leven in een leugen

Veel mensen zijn tevreden om deze leugen te leven: te vergeten wat gisteren gebeurde, vermijden te denken wat morgen zal gebeuren, het negeren van het verdriet van de naaste, de armoede aan de ander kant van de stad en de bommen aan de andere kant van de wereld.

De rechtvaardigen accepteren de leugen niet

Maar er zijn rechtvaardige mannen en vrouwen die niet genieten van hun maaltijd zolang anderen honger hebben; die niet in vrede met hunzelf zijn zolang er onregelmatigheden zijn in Gods schepping.

De rechtvaardigen zijn ongeduldig

Je kan inderdaad vrede hebben in deze wereld en de de echte vrede ervaren in de Komende Wereld. Maar de rechtvaardigen, zoals Jakob, zijn niet geduldig. Zij weigeren hun ogen te sluiten.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom krijgt Jakob van God geen rust?
  2. Waarom kunnen we niet zowel rust en perfectie hebben in de Komende Wereld als ook de laatste jaren in deze wereld?
  3. Waarom accepteren de rechtvaardigen niet om in de leugen van de vrede in deze wereld te leven?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)En Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob had gebaard, ging uit om te zien naar de dochters des lands. Toen zag haar Sh…
Kabbala: de aartsvaders als archetypenGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
Torastudie 59: Jakobs laatste jaren - Genesis (47:28-31)Torastudie 59: Jakobs laatste jaren - Genesis (47:28-31)In Genesis 47:28-31 kunnen we lezen hoe Jakob de zeventien laatste jaren van zijn leven in Egypte doorbrengt. Het zijn j…
Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Het is heel beleefd om dames voor te laten gaan. Of het nu gaat om de toegang tot een danszaal of het verlaten van een z…
Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)In Genesis 28:10-18 wordt verteld over Jakobs droom te Bethel. Hij droomde over een ladder die van de aarde naar de heme…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47"

Reactie

Corrie van Dijk, 17-11-2010 14:35 #1
Verzoek om rust, nu er nog zoveel te doen is voor een betere wereld.
De huidige situatie waar er alleen gekozen wordt voor de 'vrije markt', die
alles moet oplossen, terwijl de zorg voor de armen, weduwen, wezen en vluchtelingen wordt vergeten.
Rust roest. Handen uit de mouwen.
Corrie

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!