Torastudie: Tora gaat begrip te boven Numeri 19:2

Torastudie: Tora gaat begrip te boven  Numeri 19:2 Parsha Choekat (Numeri 19:1-22:1) begint met het gebod van parah adumah (de rode vaars (kalf)) (Numeri 19:2), die wordt voorafgegaan door de verklaring Zot chukat haTora - "Dit is de choek van Tora". Dat betekent "Dit is de wet van de Tora". Omdat de Tora één is met G'd gaat de Tora boven het intellect van de mens. G'd heeft echter de Tora begrijpelijk gemaakt voor de mensen omdat Hij bezorgd was om hun welzijn. Eén deel van de Tora, namelijk de wet van de rode vaars, blijft echter onbegrijpelijk. Dit heeft als doel dat de Joden zich volledig opofferen aan de naleving en studie van de Tora en niet op eigen inzicht vertrouwen. Zouden de Joden wel op eigen inzicht vertrouwen dan zou Tora in dat geval niet meer de onbeperkte waarheid zijn.

Numeri 19:2

Dit is de wet van de Tora dat de Heer heeft geboden, zeggende: Spreek tot de kinderen van Israël en laat hen voor u een volmaakt rode, ongeschonden vaars nemen, waarop geen juk werd gelegd.

Rode vaars

De Parshah van Choekat begint met het gebod (mitswa) van de rode vaars, die een persoon zuivert van de tum'ah (rituele onzuiverheid) veroorzaakt door contact met de dood. De hele vaars - 'haar huid, haar vlees, haar bloed, zelfs haar mest' - wordt verbrand, samen met een stuk cederhout, een bundel hysop en een scharlaken draad. Vervolgens wordt de as verzameld.

Negen rode vaarzen werden geofferd vanaf het moment dat het Joodse volk deze mitswa werd opgedragen tot de Tweede Tempel werd vernietigd. De eerste werd geofferd door Mozes, de tweede door Ezra en nog eens zeven werden geofferd vanaf Ezra tot de vernietiging van de Tempel. De tiende vaars zal door Moshiach worden geofferd.

Wat menselijk intellect niet kan bevatten

De term choekiem (enkelvoud: choek) verwijst naar die mitswot waarvan de grondgedachte niet kan worden begrepen door het menselijke intellect. Binnen deze categorie vallen de wetten van de rode vaars echter op als uniek. Alleen aan Mozes is namelijk de reden voor de rode vaars onthuld. Het kwam echter niet uit eigen begripsvermogen van Mozes omdat G'd heeft gezegd dat geen enkel schepsel Zijn wetten kan begrijpen. Via G'ds almacht kon Mozes de uitleg toch waarderen.

Mozes had geen apart, individueel zelfbeeld

In tegenstelling tot andere stervelingen had Mozes geen apart, individueel zelfbeeld; hij zag zichzelf alleen als een medium voor het uitdrukken van G'ds Waarheid. Mesirus nefesh (zelfopoffering) was de essentie van Mozes' aard en kon daarom nooit worden verminderd.

G'd omhulde Tora in een intellectueel kader, m.u.v. wet van de rode vaars

De Tora, die één is met G'd, is een uitdrukking van Zijn essentiële wil. G'd gaf desalniettemin de Tora aan de mensen omdat Hij bezorgd was om hun welzijn. Om de Tora te kunnen begrijpen omhulde G'd de Tora in een intellectueel kader dat een verlengstuk is van de Tora. De essentie van de Tora blijft transcendente G'ddelijkheid en kan niet binnen enige grenzen worden gehouden, zelfs niet binnen de grenzen van het intellect. Daarom bleef één deel van de Tora boven intellectueel begrip. Dit betreft de wet van de rode vaars. Deze wet maakt duidelijk dat in wezen de hele Tora buiten het begrip van de mens valt. Zou dat niet het geval zijn dan zou de mens op eigen inzicht vertrouwen en geen zelfopoffering aangaan. De Tora zou in dat geval niet meer de onbeperkte waarheid zijn.

Volledige toewijding aan de Tora

De wet van de rode vaars moedigt Joden aan zich volledig toe te wijden aan de Tora, zowel aan de naleving als de studie ervan. Zo kan een completere band met G'd aangegaan worden. Daarom wordt de wet van de rode vaars, de wet van de Tora genoemd.

Samenvatting - vragen

  1. Wat houdt de wet van de rode vaars in?
  2. Waar verwijst de term choekiem naar?
  3. Waarom is de wet van de rode vaars uniek?
  4. Waarom legde G'd alleen aan Mozes de wet van de rode vaars uit?
  5. Op welke wijze gebeurde dit?
  6. Wat moedigt de wet van de rode vaars aan?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Jodendom is een systeem van wetten - Waarom belangrijk?Het Jodendom is een systeem van wetten - Waarom belangrijk?Veel mensen begrijpen niet waarom Joden de Wet (Tora) naleven. Ze denken dat Joden door het naleven van de wetten de lie…
Toelichting op 613 mitswot: positieve geboden 41-60Toelichting op 613 mitswot uit de Tora. In dit artikel aandacht voor de 41-60 positieve geboden: het toegevoegde Shabbat…

Presuppositionalisme: wat is presuppositionele apologetiek?Presuppositionalisme: wat is presuppositionele apologetiek?Presuppositionalisme, vaak afgekort als 'presup' en ook bekend als presumptionisme, is een school binnen de christelijke…
Tehilliem: Psalm 91  een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 91 een Joodse uitlegPsalm 91 inspireert de harten van de mensen om beschutting te zoeken onder de vleugels van de G'ddelijke Aanwezigheid. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Midrash Rabbah
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/2797/jewish/The-Logic-of-the-Mitzvot.htm
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/2620682/jewish/What-Was-the-Red-Heifer.htm
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/3369442/jewish/What-the-Red-Heifer-Teaches-Us.htm
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/535204/jewish/The-Red-Heifers-Unique-Irrationality.htm
  • https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/387975/jewish/A-Strange-Commandment.htm
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie