Torastudie: Studiehuis in Egypte - Genesis 46

Torastudie: Studiehuis in Egypte - Genesis 46 In Genesis 46 wordt verteld dat Jakob naar Egypte verhuist en Juda vooruit stuurt om een studiehuis te vestigen voor het bestuderen van de Tora. Jozef was echter al in Egypte en had de mogelijkheid om een prachtige jesjiva te vestigen. Waarom koos Jakob dan toch voor Juda?

Juda en Jozef

De kinderen van Jakob werden in twee kampen verdeeld: de tien broers geleid door Juda aan de ene kant, tegenover Jozef aan de andere kant. Het conflict zat heel diep: twee verschillende wereld-opinies betreffende het leven als een Jood in een heidense wereld.

Abraham, Izaäk en Jakob waren schaapherders

Abraham, Izaäk en Jakob waren schaapherders, evenals de broers van Jozef. Waarom? Zo waren ze afgesloten van de hectische wereld en konden ze een beter spiritueel leven leiden. Ze konden God met een heldere geest en een rustig hart dienen.

Jozef was een man van de wereld

Jozef was een uitzondering. Hij was een man van de wereld. Hij zat in zaken en politiek. Verkocht als slaaf werkte hij zich op als de manager van zijn baas. In de gevangenis gegooid werd het lid van de gevangenis administratie. Hij werd de tweede bestuurder van Egypte achter de Farao in het meest machtige land ter wereld. Ondanks dit bleef Jozef trouw aan de wetten van de Tora. Zijn geest bleef onaangetast door de omgeving waarin hij woonde.

Conflict tussen Juda en Jozef

Het conflict tussen Jozef en Juda was het conflict tussen een spirituele traditie en wereldse zaken, tussen een gemeenschap van herders en een ondernemer. De broers konden niet accepteren dat Jozef een werelds bestaan kon leiden terwijl hij God bleef dienen.

Met de komst van Jakob en zijn familie in Egypte werd de Joodse natie gesmeed. Zoals Jozef in zijn dromen had voorzien (zijn vader en zijn broers bogen voor hem), zouden zijn vader en broers zijn benadering overnemen. Jakob had dit al eerder begrepen en wachtte op de vervulling ervan; zijn broers hadden er meer moeite mee en vochten 22 jaar om de historische verandering -een spiritueel leven in een materiële omgeving- tegen te houden.

Geen valse start

Toch koos Jakob Juda om een studiehuis op te richten in Egypte en niet Jozef. De eerste drie generaties waren geen valse start. Zij waren de fundering van alles wat zou volgen. Deze fundering leidde ertoe dat Jozef zich staande kon houden in een vreemde omgeving. Op deze fundering werd de Joodse geschiedenis gebouwd. De Jood is in het dagelijks leven een Jozef. Maar zijn educatie wordt door Juda verstrekt.

Samenvatting - vragen

  1. Door wat voor conflict werden de zonen van Jakob verdeeld?
  2. Wat wil zeggen dat Jozef een man van de wereld was?
  3. Waarom koos Jakob Juda om een studiehuis op te richten in Egypte en niet Jozef?
  4. Op wie lijkt de Jood het meest in het dagelijks leven?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Rebbe Menachem Mendel Schneerson
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 10-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!