InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: Lijden van de rechtvaardige – Numeri 14:17-18

Torastudie: Lijden van de rechtvaardige – Numeri 14:17-18

Torastudie: Lijden van de rechtvaardige – Numeri 14:17-18 De vraag is: waarom lijdt ook de rechtvaardige? Het is een groot misverstand onder veel gelovigen dat G'd alleen straft als zonden worden begaan. Toch blijkt dat G'd ook de rechtvaardigen uitdagingen geeft om zo gereinigd de Komende Wereld binnen te gaan. Een bekend voorbeeld is aartsvader Jacob die van G'd geen rust kreeg na zijn avonturen bij Laban. Jacob werd geconfronteerd met de problemen van zijn zoon Jozef, die in zich de geestelijke kracht van Jakob had. De nazaten van Jozef zouden in staat zijn om de snelle uitbreiding van de familie van Ezau te overwinnen.

Numeri 14:17-18

Laat de kracht van mijn Heer groot zijn, zoals U hebt gezegd, zeggende: G-d is lankmoedig. . .

Rechtvaardigen die lijden

Toen Mozes opsteeg naar de hemel, vond hij G'd zitten en schreef "lankmoedig". Zei Mozes tot G'd: "Meester van het universum! Lijdend voor de rechtvaardigen? Zei G'd: "Ook voor de goddelozen." Zei Mozes: "Laat de goddelozen vergaan!" Zei G'd: "Zie nu dat je dit nodig zult hebben." Toen Israël zondigde, zei G'd tegen Mozes: "Heb je Mij niet verteld dat je alleen lijdt onder de rechtvaardigen?" Zei Mozes tegen hem: "Zei je niet tegen mij: 'Ook voor de goddelozen'?"
(Talmoed, Taanit 29b)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Uitdagingen voor een rechtvaardige

In Prediker 7:20 staat: “Want er is geen rechtvaardige mens op aarde die goed doet en niet zondigt.” Het woord Chet wordt vertaald als 'zonde', maar kan ook vertaald worden als 'missen' (Genesis 31:39). Dus zelfs een tzaddik (rechtvaardige) mist misschien iets in zijn dienst aan G'd, dus geeft Hashem hem wat uitdagingen in deze wereld om ervoor te zorgen dat hij gereinigd wordt zodra hij de volgende wereld binnengaat. Dit gebeurde bij Jakob.

Jakobs geestelijke kracht in Jozef gemanifesteerd

Jakob maakte zich zorgen om de snelle uitbreiding van de familie van zijn broer Ezau nadat hij was teruggekeerd in Hebron na zijn verblijf bij oom Laban. G'd verzekerde Jakob echter dat de geestelijke kracht die in zijn zoon Jozef werd gemanifesteerd, zijn nazaten in staat zou stellen Ezau te overwinnen. Jakob wist dat zijn geestelijke kracht via zijn zoon Jozef verliep. Jozef was immers de oudste zoon van Rachel. Jakob heeft bij Laban gewerkt om met Rachel te kunnen trouwen. De kinderen die Jozef kreeg via Lea en de bijvrouwen waren slechts middelen tot het doel (het trouwen met Rachel).

Toch zag Jakob ook de waarde van de spirituele eigenschappen van zijn andere zonen en besefte dat de zoon die het best hun benadering belichaamde ook een leidende rol zou spelen in het ontluikende Joodse volk. Juda werd door Jakob als leider gezien van de andere broeders omdat Ruben, Simon en Levi vanwege hun gedrag daarvoor niet in aanmerking kwamen.

Voor de goede orde meldt Psalm 80:2 dat onder Jozef heel Israël wordt verstaan. Rashi zegt in zijn toelichting op het genoemde vers: "Heel Israël wordt genoemd met de naam Jozef omdat hij hen steunde en ondersteunde in tijden van hongersnood."

Overeenkomsten tussen Jakob en Jozef

Maar het ging om Jozef die in veel fysieke opzichten leek op Jakob zelf. Beiden kwamen besneden ter wereld; allebei hun moeders waren lange tijd onvruchtbaar; in beide gevallen was de bevalling zwaar; beide moeders hadden slechts twee kinderen; beiden werden gehaat door hun broers; beiden werden met de dood bedreigd; beiden waren schaapherders; beiden werden geconfronteerd met het kwade; beiden leden als het gevolg van diefstal; beiden werden gezegend met tien zegeningen; beiden emigreerden uit het land Israël; beiden trouwden in het buitenland en kregen daar kinderen; beiden werden begeleid door engelen; beiden hadden dromen, beiden brachten zegens naar hun schoonvaders; beiden emigreerden naar Egypte; beide verzachtten het effect van hongersnood; beiden waren gebalsemd; beiden werden in Israël begraven.

Pas rust in het hiernamaals

Zo bemoedigd, dacht Jacob dat hij de rest van zijn jaren vreedzaam in zijn thuisland zou kunnen doorbrengen. Maar dit verlangen naar troost was voorbarig; G'd herinnerde hem eraan dat we de uitdagingen moeten trotseren die onze G'ddelijke roeping ons hele leven vergezellen, en dat rustige rust ons pas in het hiernamaals te wachten staat.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wordt een rechtvaardige uigedaagd door G'd?
  2. Wie vertegenwoordigen de nakomelingen van Jakob en Jozef volgens Psalm 80:2?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Clichés zijn banaal maar vaak waar. Bijvoorbeeld "onwetendheid is geluk". Ben je moedeloos van al de onrechtvaardigheid…
Joodse Bijbel: Jozef en zijn broersJoodse Bijbel: Jozef en zijn broersJozef is de favoriete zoon van Jakob. Dit wekt veel jaloezie op bij de andere broers. Ze gaan hem nog meer haten wanneer…
Joodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar EgypteJoodse Bijbel: Jozefs broers opnieuw naar EgypteOmdat de hongersnood nog niet voorbij is in Kanaän wordt Jakob wel gedwongen om zijn zonen samen met Benjamin terug te l…
Joodse Bijbel: Jozefs broers komen naar EgypteJoodse Bijbel: Jozefs broers komen naar EgypteOmdat er ook hongersnood heerst in Kanaän, gaan de broers van Jozef op weg naar Egypte om er graan te halen. Jozef verwa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Prediker 7:20
  • Psalm 80:2
  • Genesis 35:27
  • Genesis 27:29
  • Genesis 30:25
  • Genesis 49:3-12
  • Genesis 38:18; Likutei Sichot, vol. 15, p. 333
  • Genesis 39:7-11
  • Genesis 31:39
  • Genesis 40:15
  • Genesis 27:28
  • Deuteronomium 33:13
  • Genesis 28:12
  • Genesis 30:27
  • Genesis 47:10
  • Bereishit Rabbah 84:6
  • Rashi

Reageer op het artikel "Torastudie: Lijden van de rechtvaardige – Numeri 14:17-18"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 15-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!