InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: de 9de Av is de Joodse treurdag Numeri 14:1

Torastudie: de 9de Av is de Joodse treurdag Numeri 14:1

Torastudie: de 9de Av is de Joodse treurdag  Numeri 14:1 De 9de Av wordt gezien als de belangrijkste Joodse treurdag van het jaar. In het jaar 1313 vanaf de Schepping werd op de 9de Av besloten om het Beloofde Land niet binnen te gaan. Het Joodse volk huilde, maar G'd zei dat de Joden zonder reden gehuild hebben. Daarop bepaalde G'd dat toekomstige generaties Joden zouden huilen op de 9de Av. Hen zou rampspoed overkomen. De 9de Av is ook een signaal voor de komst van de Messias. Joden hebben genoeg geleden en er moet een volledige verlossing komen. Volgens gelovige Joden komt die verlossing er ook.

Numeri 14:1

Het volk weende die nacht

9de Av

Op de negende Av werd besloten dat onze vaders het Beloofde Land niet zouden binnengaan. Want wij weten dat de kinderen van Israël van de berg Sinaï op de 20e Iyar decimeerden (Numeri 10:11) en vertrokken voor een reis van drie dagen (Numeri 10:33), waarna zij de kwartels dertig dagen lang aten (Numeri 11:20). Dat brengt ons op de 22e van Sivan. Toen was Mirjam zeven dagen lang buiten het kamp afgezonderd (Numeri 12:15), waarna Mozes de verspieders stuurde (Numeri 13:1). Dus gingen de spionnen weg op de 29e van Sivan. En er staat geschreven: "Ze keerden terug na het spioneren van het land aan het einde van veertig dagen." De maand Tammuz was dat jaar een "volle" maand (van 30 dagen), wat betekent dat ze terugkwamen op de 8e Av. En er staat verder geschreven: "De hele gemeente verhief hun stem en huilde; en het volk weende die nacht." Rabbah zei in de naam van Rabbi Yochanan: Die nacht was de nacht van de negende van Av. Zei G'd tot hen: U hebt zonder reden gehuild; daarom zal ik deze dag opzij zetten voor een geween gedurende de volgende generaties.
(Talmoed, Taanit 29b)

Vijf tegenslagen

Vijf tegenslagen troffen onze vaderen op de negende Av: er werd besloten dat onze vaderen het beloofde land niet zouden binnengaan, de Tempel werd de eerste en tweede keer vernietigd, Betar werd veroverd en de stad (Jeruzalem) werd omgeploegd.
(Talmoed, Taanit 26b)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Dat de 9de Av een rampdag is voor Joden bewijst volgens hen dat er sprake is van een g'ddelijk plan. De geschiedenis vindt niet lukraak plaats. Alles heeft een rationeel doel, zelfs als we niet alles begrijpen.

Welke rampen vonden er plaats op de 9de Av?
  • De eerste 9de Av in het jaar 1313 voor het begin van de gewone jaartelling was het meteen raak met het negatieve verslag van de verspieders over het Beloofde Land dat werd uitgebracht op de 8ste Av. Het volk weent in de nacht van de 9de Av. Ze willen terug naar Egypte in plaats van afgeslacht te worden door de Kanaänieten. G'd verbiedt hen het land binnen te gaan omdat de Joden twijfelen aan de almacht van G'd. Dat recht krijgen alleen hun kinderen.
  • Op de 9de Av in het jaar 423 voor het begin van de gewone jaartelling wordt de Eerste Tempel vernietigd.
  • Op de 9de Av van het jaar 69 wordt de Tweede Tempel verwoest.
  • Op de 9de Av in het jaar 133 worden Joodse rebellen tegen de Romeinen in Beitar afgeslacht.
  • Op de 9de Av in het jaar 134 ploegen de Romeinen de Tempelberg om.
  • Op de 9de Av in het jaar 1290 worden Joden uit Engeland verdreven.
  • Op de 9de Av in het jaar 1492 moeten alle Joden uit Spanje zijn verdwenen.
  • Op de 9de Av in het jaar 1914 begint de Eerste Wereldoorlog. Volgens historici is de Tweede Wereldoorlog een uitloop van de Eerste Wereldoorlog.

Zoals eerder opgemerkt bewijst de rampdag volgens gelovige Joden dat er sprake is van een g'ddelijk plan. De Tora leert dat er een doel is voor onze wereld. En de Messiaanse tijd is de actualisatie van dat idee. En weldra zal de dag komen dat G'ds glorie zal worden geopenbaard in dit onderaardse rijk, en we zullen genieten van de vruchten van ons millennia-lange werk, het eindproduct van ons werk van liefde. Het gordijn zal opzij gescheurd worden en alle vlees zal G'd waarnemen. Het zal het hoogtepunt zijn van het masterplan.

Het geloof in Moshiach heeft de Joden gesteund gedurende een tweeduizend jaar oude ballingschap vol met pogroms, verdrijving en vervolging - het vaste geloof van de voorouders in een betere tijd, en hun vertrouwen dat ze zouden opstaan om die dag te zien. En volgens veel religieuze Joden staan we vandaag eindelijk op de drempel van verlossing. Nog een goede daad door nog een persoon kan alles zijn dat nodig is om de deal te verzegelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 192: God spreekt tot Mozes  Numeri 1:1-2Torastudie 192: God spreekt tot Mozes Numeri 1:1-2De Tora is in de Sinaï woestijn -die aan niemand toebehoorde- aan het Joodse volk gegeven. Opvallend is dat de Tora niet…
Joodse treurdagen - Drie weken: 17 tammoez en Tisj'a BeaawJoodse treurdagen - Drie weken: 17 tammoez en Tisj'a BeaawDrie weken omvatten de Joodse treurdagen 17 tammoez en Tisj'a Beaaw die in het teken staan van de verwoesting van de Eer…
Torastudie: Menora  Numeri 8:2Torastudie: Menora Numeri 8:2Numeri 8:2 handelt over de Menora die bestaat uit zeven lampen. In deze Torastudie wordt op verschillende manieren uitge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Talmoed, Taanit 29b
  • Talmoed, Taanit 26b
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/946703/jewish/What-Happened-on-the-Ninth-of-Av.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/144575/jewish/What-Is-Tisha-BAv.htm

Reageer op het artikel "Torastudie: de 9de Av is de Joodse treurdag Numeri 14:1"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 09-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!