Torastudie: Het land verslindt zijn inwoners – Numeri 13:32
De tien verspieders die zeiden “het land verslindt zijn inwoners” waren bang dat als het g'ddelijk licht naar de fysieke wereld zou worden getrokken dat dan het hele bestaan teniet zou worden gedaan. Maar Jozua en Kaleb zeiden: "Het land is heel, heel goed." Zij waren optimistisch omdat zij geloofden in G'd en op Hem vertrouwden.
Numeri 13:32
Het is een land dat zijn inwoners verslindt
Wat was de reden dat de spionnen, leiders van Israël en mensen van verheven gestalte, niet het land wilden binnengaan?
De verklaring voor de kwestie is als volgt: Een grote meerderheid van de fysieke mitswot kan alleen in het Land van Israël worden geïmplementeerd, met name de landbouwwetten en de wetten van het aanbod die naar de Heilige Tempel worden gebracht. De verspieders, die op een zeer verheven spiritueel niveau waren, wilden zich niet verlagen tot het niveau van fysieke actie, gaven er de voorkeur aan in de woestijn te blijven, waar ze al hun behoeften van bovenaf ontvingen, en gerelateerd aan G'd door middel van de verhevener niveaus van denken en spreken (d.w.z. studie van Tora en gebed). Ze wilden alle g'ddelijke emanaties naar het "Land van Israël" halen dat bestaat in het rijk van Malchoet, de wereld van G'ddelijke spraak, waar ook een "Jeruzalem" en een "Heilige Tempel" zijn. Met betrekking tot het fysieke Land van Israël, zeiden zij: "Het is een land dat zijn inwoners verslindt" - als het g'ddelijke licht naar de fysieke wereld zou worden getrokken, zou ons hele bestaan teniet worden gedaan.
Maar Jozua en Kaleb zeiden: "Het land is heel, heel goed." Het is specifiek in het Land van Israël, en specifiek door middel van de mitswot geïmplementeerd door fysieke actie, dat het waarlijk oneindige licht van G'd naar beneden wordt getrokken - een licht dat zowel het spirituele als het materiële omvat, en daarom is het 'heel, heel' goed.
(Rabbi Schneur Zalman van Liadi)
Het Hebreeuwse woord voor 'zijn bewoners' in dit vers, yoshvehah, betekent letterlijk 'zijn kolonisten'. Zo legde de chassidische meester Rabbi Yitzchak van Vorka de diepere betekenis van deze verklaring uit: het Heilige Land duldt niet degenen die genoegen nemen met hun prestaties...
Pessimist en optimist
Het was een geschil over de pessimist en de optimist. De tien verspieders waren de pessimisten en Jozua en Kaleb waren de optimisten. Pessimisme komt voort uit een gebrek aan vertrouwen en geloof. Optimisme is omdat iemand geloof heeft. Jozua en Kaleb waren in dit opzicht meer toegewijd dan de anderen. Ze begrepen ook dat hun aanwezigheid in de woestijn slechts een vereiste is om in het land te zijn. Ze waren in staat om te zien dat echte spiritualiteit niet iets is door het verloochenen van het materiële. De andere tien zagen hun aanwezigheid in de woestijn als de hoogste vorm van spiritualiteit. Als ze het land zouden bewerken, zal spiritualiteit lijden, vandaar dat het land zijn inwoners verzwolg, land dat verwijst naar de materiële wereld.
Begrafenissen
Toen de verspieders in Kanaän aankwamen zagen ze de Kanaänieten vele doden begroeven. Ze begrepen deze gewoonte niet. Het bleek dat de Kanaänieten hun doden pas begroeven als een belangrijk persoon kwam te overlijden zodat deze hen mee kon nemen naar de hemel. De verspieders kwamen in Kanaän toen net de rechtvaardige Job was overleden en werd begraven. Op dat moment werden overal in Kanaän duizenden mensen begraven die eerder waren opgebaard.
De fout die de verspieders maakten
De verspieders gingen een stap verder dan alleen spioneren. Ze trokken de conclusie dat de reuzen in het land sterker waren dan de Israëlieten. Dit had een huiveringwekkend effect op de hele gemeenschap die het Land Israël niet binnen wilden gaan. Voor deze daad werden de verspieders en het volk gestraft.
Samenvatting - vragen
Om voor uzelf te controleren of u de tekst goed begrepen heeft volgt hier een aantal vragen. De antwoorden vindt u terug in bovenstaande tekst.
- Wat was de reden dat de spionnen, leiders van Israël en mensen van verheven gestalte, niet het land wilden binnengaan?
- Wat is het geschil tussen de pessimist en de optimist?
- Hoe begroeven de Kanaänieten hun doden?
- Welke conclusie trokken de verspieders?