InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vragen over het Jodendom? Ask Moses, Ask Noah, Ask the Rabbi

Vragen over het Jodendom? Ask Moses, Ask Noah, Ask the Rabbi

Vragen over het Jodendom? Ask Moses, Ask Noah, Ask the Rabbi Heeft u vragen over het Jodendom of over de relatie tussen Joden en niet-Joden vanuit Joods perspectief? Dan kunt u bij verschillende Joodse websites terecht die al uw vragen kunnen beantwoorden. De vragen worden beantwoord door professionele rabbijnen van over de hele wereld. De drie meest toonaangevende websites zijn Ask Moses, Ask Noah en Ask the Rabbi die allemaal gerund worden door Chabad. Zowel Joden als niet-Joden kunnen hier hun vragen stellen. Bij Ask Moses en Ask Noah kan dit door het intikken van de vraag. Vervolgens zoekt de website relevante artikelen op waar u de antwoorden in kunt terugvinden. Beide sites beantwoorden ook e-mails. Ask Moses heeft tevens een live-chat die 24 uur per dag beschikbaar is met uitzondering van de Shabbat. Ask the Rabbi, op de Chabad-website, biedt de mogelijkheid om via e-mail contact vragen te stellen. Meestal worden de vragen binnen twee werkdagen beantwoord. Is er sprake van spoed dan kunt u eerder repliek ontvangen.

Het Uitverkoren Joodse volk: de wereld onderrichten over G-d

Het idee achter de oprichting van de websites is de noodzaak om de wereld te onderwijzen in de Tora (613 mitzvot voor Joden en de 7 Noachidische geboden voor niet-Joden). Het Joodse volk is hiervoor door G-d uitverkoren al sinds de Openbaring op de Sinaï. Het Woord van G-d is terug te vinden in de Bijbel, het meest verkochte boek ter wereld. Veel mensen lezen zo over de G-d van Israël. Maar lang niet iedereen dient G-d of doet dat op de juiste Torawijze. Met de komst van internet is het mogelijk om zowel Joden als niet-Joden te bereiken met de juiste informatie over de Tora. Veel Joden zijn niet op de hoogte van de 613 plichten die ze na dienen te komen als Jood. Veel niet-Joden, ook degenen die de Bijbel dagelijks lezen, weten niet wat de boodschap is van de Tora. Zij weten bijvoorbeeld niet dat er, volgens de Tora, 7 Noachidische geboden zijn die zij na dienen te leven.

Verklaring van de namen Ask Moses en Ask Noah

Ask Moses verwijst naar Mozes, de belangrijkste profeet van het Joodse volk. Hij onderwees het Joodse volk in de Tora. Wanneer Joden vragen hebben over hun geloof kunnen zij dus Mozes (Ask Moses) raadplegen. Overigens kunnen ook niet-Joden bij Ask Moses terecht wanneer zij iets willen weten over het Jodendom. Zij moeten zich wel realiseren dat de Torawetten alleen voor Joden gelden en niet voor niet-Joden.

Ask Noah verwijst naar de profeet Noach, de voorvader van alle niet-Joden. Volgens de Tora moeten alle niet-Joden de zeven Noachidische geboden naleven. Wanneer niet-Joden (Noachieden) vragen hebben over hoe ze G-d moeten dienen en wat hun taak is kunnen zij Noach (Ask Noah) raadplegen. Overigens kunnen ook Joden terecht bij Ask Noah wanneer zij iets willen weten over de verhouding tussen Joden en niet-Joden. Zij moeten zich wel realiseren dat de zeven Noachidische geboden alleen voor niet-Joden gelden en niet voor Joden.

Ask Moses – human questions, heavenly answers

Live counseling

Ask Moses opereert vanuit Los Angelos in de Verenigde Staten. Er zijn meer dan 100 rabbijnen actief van over de hele wereld die 24 uur per dag en 6 dagen in de week één-op-één spirituele begeleiding geven aan mensen met verschillende achtergronden. "De gemiddelde persoon op straat heeft geen toegang tot een rabbijn," zegt Rabbi Joseef Loschak van AskMoses in een interview van de Los Angelos Times. "Hier is een manier waarop ze dat kunnen doen. Als ze een vraag hebben over het Jodendom, is Mozes een goede bron." Er vinden anno 2018 zo'n 350 tot 400 live chats per dag plaats met mensen van allerlei niveau. Een vrijwillige online enquête heeft aangetoond dat 30% van de AskMoses-gebruikers anno 2018 niet-Joods is. Ze vragen bijvoorbeeld: Waarom geloven Joden niet in Jezus als de Messias? Antwoord: Jezus voldeed niet aan de beloften van de Messias, zoals beschreven door de profeten, van het brengen van wereldvrede en wereldwijd monotheïsme. Loschak zegt dat de vragen vaak over het moderne leven gaan. Er komen bijvoorbeeld vragen over de slotscène van 'Schindler's List'. Waarom leggen Joden die gered zijn door Oskar Schindler stenen op zijn graf in Israël? Antwoord: uit respect om te laten zien dat het graf is bezocht. Er worden ook vragen gesteld door mensen die zich in een crisissituatie bevinden, bijvoorbeeld een jonge tiener die wil weten of ze wel of geen abortus moet plegen.

De rabbijnen zijn getraind om met moeilijke vragen om te gaan, vooral van mensen die de Bijbelse regels met voeten overtreden. De rabbijnen moeten gevoelig met de vragen omgaan en niet afwijzend.

Het is overigens ook mogelijk een vraag per email te sturen voor degenen die niet van chatten houden. Er wordt dan geprobeerd om binnen 24 uur antwoord te geven.

Bibliotheek

Naast live counseling biedt de site ook een bibliotheek waarin allerlei antwoorden te vinden zijn op vragen die te maken hebben met persoonlijke zaken, spiritualiteit en praktische informatie. De bibliotheek is onderverdeeld in de volgende rubrieken: Holidays - Torah - Philosophy - G-d - Jewish Identity - Mitzvot - Chassidism - Daily Life - Shabbat - Life Cycle - Intimacy - Women & Judaism - History - Israel - Miscellaneous - Best of AskMoses

Ask Noah

Ask Noah opereert eveneens vanuit de Verenigde Staten. De missie van de site is om niet-Joden (Noachieden) te onderwijzen in de Noachidische geboden die moeten leiden tot een rechtvaardige wereld. De hele mensheid zal “openlijk verbonden zijn door een gemeenschappelijke morele verantwoordelijkheid tegenover onze Schepper”. Evenals Ask Moses wordt ook Ask Noah geleid door Chabad rabbijnen.

De website is minder uitgebreid dan Ask Moses. Het verschaft artikelen over de Noachidische geboden. Er is een forum waar gediscussieerd kan worden. En er kunnen vragen gesteld worden per email.

Ask the Rabbi

Ask the Rabbi is een service van de Chabad website die vanuit New York opereert. Ook hier werken veel rabbijnen van over de hele wereld om vragen beantwoorden. Op de site zelf kan al heel veel informatie (artikelen, video's en audio's) gevonden worden over het Jodendom. Maar mochten er toch nog vragen zijn dan kunt u die per email toezenden. U krijgt dan meestal binnen 2 werkdagen antwoord. In geval van nood wordt eerder contact met u opgenomen.

Chabad.org is een ultraorthodoxe Joods chassidische website die open staat voor de buitenwereld. Chabad staat bekend om haar hulpvaardigheid. Zowel Joden als niet-Joden wordt hulp geboden.

De missie van Chabad is om met behulp van internet de Joden wereldwijd te verenigen om hen in staat te stellen kennis op te doen van de 3300 jaar oude Joodse traditie en hun band met het Jodendom te versterken.

De filosofie van Chabad luidt: "Everything in this world was created for a divine purpose. All forms of modern technology can and should be harnessed to make the world a better place and, in the case of Jews, to spread Judaism in the widest possible manner." zoals geciteerd in de The New York Times.

"No Jew should ever be lost to the Jewish people, no Jew must ever be lonely." zoals geciteerd in The Jewish Week

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Het Jodendom – Isidore EpsteinrecensieBoekrecensie: Het Jodendom – Isidore Epstein'Het Jodendom' van Isidore Epstein is hét gezaghebbende boek over de Joodse religie. Het wordt gepresenteerd tegen de ac…
Boekrecensie: Het Jodendom – dr. A. van der HeiderecensieBoekrecensie: Het Jodendom – dr. A. van der Heide'Het Jodendom' (2001) van A. van der Heide is een boek dat deel uitmaakt van de Wegwijs serie dat betrouwbare, zakelijke…
Geschiedenis Jodendom: Moderne stromingen-M. MendelssohnGeschiedenis Jodendom: Moderne stromingen-M. MendelssohnDe Verlichting heeft direct of indirect een rol gespeeld op de moderne stromingen binnen het Jodendom. De rede ging een…
Joods Nederland: Joods godsdienstige organisatiesJoods Nederland: Joods godsdienstige organisatiesOndanks de verschrikkingen van de Holocaust wist Joods Nederland zich langzaam weer te herstellen. Een klein aantal voor…
Boekrecensie: Mijn Jodendom – Dick Houwaart e.arecensieBoekrecensie: Mijn Jodendom – Dick Houwaart e.aMijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman Eu, Pixabay
  • http://www.askmoses.com/
  • https://asknoah.org/
  • https://www.chabad.org/asktherabbi/default_cdo/jewish/Ask-the-Rabbi.htm

Reageer op het artikel "Vragen over het Jodendom? Ask Moses, Ask Noah, Ask the Rabbi"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 12-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Joden/Noachieden
Schrijf mee!