InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala en chassidoet: een introductie

Kabbala en chassidoet: een introductie

In dit artikel een korte introductie van de Kabbala en chassidoet. Aan de orde komen de definitie en de oorsprong van Kabbala, de noodzaak Kabbala te leren, wie kan Kabbala leren, wat is je doel bij het bestuderen van de Kabbala, waarmee kan je beginnen, kan Kabbala en chassidoet je leven veranderen, moet je Tora en Kabbala samen bestuderen?

Kabbala: een korte definitie

Kabbala wordt gezien als de 'ziel' van de Tora. Het onderwijst de diepste inzichten in de essentie van God, Zijn interactie met de wereld, en het doel van de Schepping. Kabbala wordt ook wel de 'Innerlijke Tora' genoemd of de 'Wijsheid van Waarheid'. Het biedt een uitgebreide algehele structuur en plan van het universum alsook een gedetailleerd begrip van de onderdelen van ons levens. De geheimen bezitten vele dimensies van mysteries en mysteries binnen mysteries. In het Hebreeuws wordt dit de 'sitrei Tora' genoemd, de geheimen van de Tora, of 'nistar', de verborgen dimensie van de Tora.

Wat is de oorsprong van de Kabbala?

Vanaf de tijd van de openbaring van de Tora op de Berg Sinaï was de verborgen dimensie van de Tora (Kabbala) alleen bekend bij de priesters en profeten. In het jaar 100 van de gewone jaartelling -na de verwoesting van de Tweede Tempel in het jaar 70 van de gewone jaartelling- kreeg Rabbi Shimon Bar Yochai toestemming en kracht van de Hemel de innerlijke wijsheid van de Kabbala te openbaren aan zijn discipelen. Hij schreef Sefer Zohar, beter bekend als de Zohar. Het boek werd aan opeenvolgende Kabbalisten doorgegeven. Pas in de 13de eeuw werd de Zohar openbaar gemaakt door Rabbi Moses de Leon. Rabbi Moshe Cordevero (Ramak) uit Safed was de beste Kabbalist die de Zohar wist te systematiseren. Hij schreef het boek Pardes Rimonim, "De Granaatappel Boomgaard". Daarna kwam Rabbi Isaac Luria (de Ari) die het volgende stadium van de Kabbala openbaarde. Hij gaf een totale nieuwe beschrijving van de evolutie van de realiteit. Na de Ari kwam nog één iemand die een grote verschuiving gaf in de evolutie van Kabbalistische gedachte: de Baal Shem Tov. Hij kwam met de Chassidoet (de ziel binnen de ziel).

Waarom Kabbala leren noodzakelijk?

Zohar: "Men is verplicht zich in te laten, naar zijn beste kunnen, in de geheimen van de Tora"
The Arizal (Ari): "Men is verplicht zichzelf in te laten, naar zijn beste kunnen, in de geheimen van de Tora en het werk van de strijdwagen want er is geen groter plezier voor God dat zijn kinderen zich bezighouden met de geheimen van de Tora, om Zijn Mooiheid, Zij Grootheid, en Zijn suprematie te kennen."
Rabbi Avraham: "de massa's zowel groot als klein (in de Tora) moeten zich bezighouden met de studie van Kabbala."
Vilna Gaon: "De essentie van de Verlossing hangt af van het leren van Kabbala."
Baal Shem Tov: "Het is een mitswa de verborgen aspecten van de Tora te openbaren."
Rabbi Yehuda Leib Ashlag: "Hoe kunnen ze weerstaan niet betrokken te zijn bij de innerlijke aspecten van de Tora."

Wie kan Kabbala leren?

Iedereen kan Kabbala leren. Het is de bedoeling om dichter bij God te komen. Ook niet-Joden kunnen Kabbala leren. Want de Tora beveelt dat de gehele mensheid Eén God moet dienen. Kabbala kan op elk gewenste leeftijd bestudeerd worden. De reden dat gezegd wordt dat iemand ouder moet zijn dan 40 jaar heeft te maken met de misinterpretatie en misbruik van de Kabbala. Zo dacht Shabbetai Zvi dat hij de nieuwe Messias was op grond van misinterpretatie de Kabbala. Daarom ontwikkelde de Baal Shem Tov Chassidoet. Binnen de Chassidoet is het niet mogelijk om de Kabbala verkeerd te interpreteren. Uiteraard moet iedereen Kabbala studeren op zijn eigen niveau. Er bestaan eindeloos veel niveaus.

Wat is je doel bij het bestuderen van de Kabbala?

Er zijn twee simpele doelen bij het juist bestuderen van de Kabbala volgens Ginsburgh:
  1. Begrijpen dat God alles is, en alles God is. God zit in elke facet van ons leven. We moeten God ontdekken en ons met Hem verbinden in alles wat we doen.
  2. We moeten dat wat we geleerd hebben, verspreiden en onderwijzen aan anderen. Alles moet gedaan worden om de aarde een woonplaats van God te maken: een wereld vol liefde, geluk, gezondheid en ware vrede.

Waar moet je mee beginnen?

Elk onderwerp dat je kiest leidt naar dezelfde bestemming. Dus je kan overal mee beginnen. De beste manier om Kabbala te bestuderen is via de Tanya, een chassidisch boekwerk van Rabbi Schnuer Zalman van Liadi. Van belang is dat men Hebreeuws kent om Kabbala goed te begrijpen. Het eerste boekwerk van de Kabbala, Sefer Jetsira, is ook het eerste boekwerk van de Hebreeuwse grammatica.

Het draait in Kabbala en Tora niet om kennis vermeerdering. Doel van de Tora en de Kabbala is, om je gedrag te verfijnen. We moeten dichter bij God zien te komen. Dit kan door de karaktereigenschappen van God na te streven. Zoals God genadig is, moet jij ook genadig zijn.

Kabbala en chassidoet kan je leven veranderen

Hoe meer we Kabbala bestuderen, hoe verfijnder ons gedrag wordt en hoe dichter we bij God komen te staan. Het hangt van de toewijding en het verlangen van het hart van de student af. Het hangt ook af van de openbaring van God. God heeft steeds meer geopenbaard gedurende verschillende generaties. En in de dagen van de Masjiach zal alles geopenbaard zijn.

Kabbala in de dagelijks praktijk is het streven naar eenheid van lichaam en ziel door bestudering van Tora en Kabbala

De ideale student leert zowel Tora als Kabbala tegelijkertijd. Om toegang te krijgen tot de geheimen van de geheimen moet men zowel het lichaam als de ziel van de Tora bestuderen. Het is een circulair proces: men leert en herziet en ontdekt steeds diepere lagen. De Geschreven Tora, de Mondelinge Tora en de Kabbala zijn één geheel. Men moet ze allen bestuderen. De één kan niet los gezien worden van de ander. Dus iemand die de wetten van de Tora naleeft, moet inzien dat er een diepere dimensie is. En iemand die de Kabbala bestudeert moet realiseren dat de volledige uitdrukking daarvan tot uitdrukking komt in het naleven van de wetten.

Twee categorieën Kabbala: beschouwend en praktisch

Kabbala Iyunit (Beschouwende Kabbala)

De teksten die het proces trachten uit te leggen waardoor, door de wil van de Ene oneindige God, het geschapen eindige rijk tot stand kwam en constant wordt geleid. Deze analyseren de aard van de relatie tussen Schepping en de Goddelijke bron waaruit het voortkomt. Op een dieper niveau onderzoeken ze het complexe karakter van de Goddelijke realiteit zelf, in het bijzonder de paradox van God en de onmogelijkheid van de menselijke gedachte Hem helemaal te bevatten, samen met Zijn alom vertegenwoordiging en actieve relatie met de eindige Schepping. Er worden hierbij meditaties gebruikt (de Heichalot traditie).

Kabbala Maasit (Praktische Kabbala)

Deze houdt technieken in gericht op het veranderen van natuurlijke gebeurtenissen, zoals het schrijven van Goddelijke namen op amuletten. Wordt alleen gebruikt door de heiligste en meest verantwoordelijke individuen en heeft geen ander doel dan de uitvoering van Gods plan in de schepping. De Ari verbood het zijn volgelingen omdat de praktijk onveilig is.

Een aantal feiten over de Kabbala

  • Kabbala is de studie van God.
  • Kabbala kan door iedereen bestudeerd worden.
  • Kabbala bestudeert de Goddelijke realiteit.
  • Kabbala is de ziel van de Tora.
  • Kabbala en Tora moeten samen bestudeerd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: gevaren wanneer Kabbala niet goed wordt bestudeerdHet eerste dat men zich moet afvragen voordat men Kabbala gaat bestuderen is hoe dit te doen voor men zichzelf in gevaar…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Kabbala: de noodzaak Kabbala te bestuderenOver de noodzaak Kabbala te bestuderen is door veel Kabbalisten geschreven. In dit artikel geef ik kort weer wat Kabbali…
Kabbala: geschiedenis van Joodse mystiekGod openbaarde zichzelf op de Berg Sinaï voor de hele Joodse gemeenschap. De Geschreven en Mondelinge Tora werd voor ied…
Bronnen en referenties
  • Baruch Emanuel Erdstein
  • Rabbi Yitzchak Ginsburgh
  • Bnei Baruch
  • Rabbi Moshe Miller

Reageer op het artikel "Kabbala en chassidoet: een introductie"

Reactie

Jerry, 09-11-2013 07:59 #1
Beste Etsel,

zoals hierboven beschreven lees ik duidelijk dat u het de term 'de geheimen van de Torah'.
terwijl u dit gebruikt besef ik mij dat het hier gaat over het verborgen inhoud van G'd dat expliciet is toegestemd voor ingewijden. Waarom dan toch de openbaring van dit geheim naar de essentie van G'd? M.a.w., als iedereen het mag leren dan kan ik niet spreken over geheimen.
wat kan men hier nog van leren als het toch om het geheim gaat? Kabbala lijkt mij alsnog voor ingewijden bestemd.
wat zegt u hierop? Reactie infoteur, 09-11-2013
Shalom,

De Kabbala ontdekt vele van de oneindige lagen van de geheimen van het leven, van Schepping. Het is geheim voor degenen die het niet bestuderen.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Reacties: 1
Schrijf mee!